سال هاست مجله اقتصادی فوربس بزرگ ترین مرجع برای شناخت مسائل اقتصادی دنیای ورزش است، از با ارزش ترین تیم ها تا پردرآمدترین بازیکنان و از بزرگ ترین آژانس های نقل و انتقالات بازیکنان تا بزرگ ترین اسپانسرهای ورزشی.
کد خبر: ۱۱۰۱۹۵۵
گزارش مجله فوربس از اقتصاد ورزش در سال 2017 / نایک، رونالدو، دالاس کابوی در صدر هستند

به گزارش جام جم آنلاین ، اما کمیت های پولی و اقتصادی هرگز کل داستان ورزش را به ما نمی گوید، اما به هر حال سال 2017 رو به اتمام است و وقتش است تا مهم ترین جنبه های مالی سال و اقتصادی ورزش در سال 2017 را بررسی کنیم.

با ارزش ترین تیم ورزشی جهان، یک نام غیرمنتظره

وقتی میگوییم با ارزش ترین تیم ورزشی جهان بلافاصله نام هایی مثل رئال مادرید، بارسلونا، منچستریونایتد و ... در ذهنمان ردیف می شوند اما هیچکدام از آنها در صدر باارزش ترین تیم ها قرار ندارند. باشگاه فوتبال آمریکایی «دالاس کابوی» با ارزش ترین تیم ورزشی جهان است. این باشگاه هم اکنون 4.2 میلیارد دلار ارزش دارد، این باشگاه در فصلی که گذشت 700 میلیون دلار درآمد داشت. درآمد نجومی این تیم فوتبال آمریکایی قابل مقایسه با هیچ باشگاه فوتبالی در دنیا نیست. بی جهت نیست که در ایالات متحده آمریکا فوتبال در برابر فوتبال آمریکایی محلی از اعراب و خودنمایی ندارد.

باز هم کریس

اما برای یافتن پردرآمدترین ورزشکار جهان باید به فوتبال رجوع کنیم چرا که یک فوتبالیست این عنوان را به خود اختصاص دارد. کریستیانو رونالدو که به تازگی پنجمین توپ طلای دوران فوتبالی خود را برده است در سالی که گذشت 88 میلیون دلار آمریکا درآمد خالص داشت تا از هر ورزشکار دیگری در دنیا جلوتر باشد. او حتی از فلوید می ودر، کوبی برایانت و البته رقیب همیشگی اش لیونل مسی جلو زد.

سلطه بی چون و چرای نایک

نایک همچنان بزرگ ترین برند دنیای ورزش است، 28 میلیارد دلار ارزش این برند است. درآمد سالیانه 30 میلیارد دلاری برای این برند قابل پیش بینی بود.

بزرگ ترین آژانس ورزشی

آژانس ورزشی «کریتیو آرتیستس ایجنسی» پردرآمدترین آژانس ورزشی جهان است. این آژانس که ایالات متحده قرار دارد به استعدادیابی و معرفی آنها به باشگاه ها و فدراسیون های ورزشی می پردازد. این آژانس 290 میلیون دلار کسب درآمد کرد.

راز موفقیت

اما دقیقا چه چیزی باعث می شود کابوی ها، رونالدو، نایک و یا آژانس ورزشی «کریتیو آرتیستس ایجنسی»موفق باشند؟ چه چیز قابل توجهی در فعالیت های آنها قرار دارد؟ بخش مهمی از این سوال با توجه به عملکردشان بدیهی به نظر می رسد اما به هر حال این رقم های نجومی درآمد فرآیندی عادی در اکوسیستم اقتصادی ورزش است.

باشگاه «دالاس کابوی» به این دلیل موفق است که سوپراستارهای بزرگی مثل دی برایانت در اختیار دارد و در کنار آن با برندهای بسیار مشهوری همانند پپسی، فورد و بانک بزرگ آمریکایی قرارداد بسته است.

رونالدو نیز سال گذشته 56 میلیون دلار درآمد داشت اما امسال درآمد او افزایش پیدا کرد چرا که شرکت های تبلیغاتی و کمپانی های عظیم بیشتری برای همکاری با او ابراز تمایل کردند. 30 میلیون دلار به مجموع درآمدهای او نسبت به سال گذشته افزوده شد.

کمپانی نایک نیز در سال 2017 با بزرگ ترین و مطرح ترین ستاره های ورزش قرارداد بست و از طریق آنها درآمد هنگفتی به دست آورد. بارسلونا، لبرون جیمز و لیگ فوتبال آمریکایی بزرگ ترین نام هایی هستند که با این کمپانی همکاری داشتند، این را هم باید در نظر گرفت که تقریبا اکثر ستاره های بزرگ دنیای فوتبال تحت سلطه نایک قرار دارند.

آژانس ورزشی «کریتیو آرتیستس ایجنسی» هم تمام درآمدش تکیه بر استعدادهایی است که به اینجا و آنجا معرفی می کند، استعدادهایی مثل ال مانینگ، درو بریز، کارملو آنتونی، کریس پل، جولیو جونز و تعدادی ستاره ریز و درشت دیگر در رشته های مختلف ورزشی.

تمام این روابط پایه ای برای تجارت در دنیای ورزش است. هرچند مدتها وقت می برد تا این جزئیات دقیق حاصل شود که کدام تیم ها ارزشمند هستند و کدام بازیکنان بالاترین درآمد را دارند اما نکته مهم تر این است مطالعات جامعی در مورد اینکه چگونه همه این فرآیندها برای ایجاد ثروت بیشتر در دنیای ورزش با یکدیگر هماهنگ می شوند وجود داشته باشد.

منبع: فوربس / مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها