درباره پایان سلطه 15 ساله محمود مشحون بر بسکتبال ایران

آن مرد با اسکار رفت

محمود مشحون بالاخره رفت. رییس بسکتبال با توجه به قانون منع اشتغال بازنشسته ها مجبور به استعفا شد. او حالا کتاب ریاست بسکتبالش را می بندد.
کد خبر: ۱۰۹۶۹۴۸
آن مرد با اسکار رفت

به گزارش جام جم آنلاین ، رییس 76 ساله فدراسیون بسکتبال را حالا دیگر باید رییس سابق بدانیم. او با تحصیلات دانشگاهی تربیت بدنی ازهمان ابتدا فقط بسکتبال بازی می کرد. البته آنها سه برادر بودند، کمال، محمود و رضا. اما محمود جاه طلبی های بیشتری داشت. سال ها ریاست بر فدراسیون این را ثابت کرد، سال هایی که توام با موفقیت هایی زیادی برای بسکتبال بود. محمود داستانی طولانی در بسکتبال دارد، داستانی باشکوه و پر از اتفاقات بد و خوب.

دهه 30 و آغاز یک بسکتبالی

محمود مشحون در سال 1339 یعنی وقتی 19 ساله بود به تیم ملی بسکتبال ایران دعوت شد. دوره ملی پوش بودن او 10 سال طول کشید، دقیقا 10 سال بعد یعنی در سال 1349 برای همیشه از رده ملی کنار کشید.گفته می شود او به دلیل مشکلات شخصی دیگر نتوانست در خدمت تیم ملی باشد. در این 10 مشحون یک بار با تیم ملی در سال 1337 به رقابت های نیروهای مسلح در مسکو اعزام شد و سمت های ریاست هیئت بسکتبال ری و دبیر هیئت بسکتبال آموزشگاه های استان را پذیرفت ضمن اینکه رییس انجام بسکتبال آموزشگاه های استان تهران را هم قبول کرد. مشحون در سال 1354 از هندبال سردرآورد، یعنی وقتی که دبیر فدراسیون هندبال شد. چهار سال بعد نخستین دوره ریاست محشون بر فدراسیون بسکتبال آغاز شد، او در سال 58 به عنوان رییس فدراسیون بسکتبال رسید. نکته بسیار جالب این است که این ریاست خیلی طول نکشید اما یک سال بعد رییس فدراسیون هندبال شد. رفت و آمدها بین بسکتبال و هندبال ادامه داشت تا اینکه در سال 1368 باز هم رییس فدراسیون بسکتبال شد.

دوره سومی که او به ریاست فدراسیون بسکتبال رسید سال 81 بود. این ریاست از سال 81 شروع شد و تا دیروز هم ادامه داشت. 15 سال ریاست او طول کشید، 15 سال پر از اتفاقات مختلف و افتخارات و البته انتقادات فراوان.

تیم ملی بسکتبال ایران با مشحون بهترین دوره خود را پشت سر گذاشت، از قهرمانی در آسیا گرفته تا صعود به المپیک و معرفی ستاره های بزرگی مثل حامد حدادی و صمد نیکخواه به بسکتبال آسیا.

فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA) به خاطر موفقیت های بسکتبال ایران، کسب عنوان نخست رقابت های قهرمانی آسیا در ژاپن و راهیابی به پیکارهای المپیک 2008 چین و همچنین قهرمانی در اولین دوره رقابت های داخل سالن ماکائوجایزه اسکار خود را به فدراسیون بسکتبال ایران داد.

لوح اسکار فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) 11 فوریه (22بهمن) طی مراسمی خاص در شهر استرلا ایتالیا از سوی باب ال سنیستون رئیس استرالیایی فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA) به محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال اعطا شد. این اسکار حضور مشحون در بسکتبال را تقریبا مادام العمر کرد.

روی دیگر سکه

اما مشحون روزهای سخت و تلخ در بسکتبال کم نداشته است. از نتایج ضعیف تیم ملی بسکتبال در یک مقطع تا انتقادات شدیدی که از سوی برخی به او وارد شد. مشحون در سه سال اخیر برای کنار رفتن از ریاست فدراسیون بسکتبال به شدت تحت فشار قرار گرفت. ائتلافی علیه او شکل گرفت اما جالب اینجاست که رییس 76 ساله بسکتبال هرگز تحت تاثیر این انتقادات و فشارها تصمیم نگرفت به کار خود در بسکتبال پایان بدهد. در واقع چیزی که در نهایت باعث وداع او شد قانون منع اشتغال بازنشسته ها بود و اگر چنین قانونی او را ملزم به استعفا نمی کرد قطعا به ریاست بلند مدت خود ادامه می داد.

مشحون رفت. نفر بعدی او کیست؟ هر کسی باشد سخت ترین شغل ممکن در ورزش ایران را بر عهده خواهد داشت، ماموریتی سخت و انتظاراتی بالا بلند که همه از خواهند داشت. کسی می تواند دوره درخشان مشحون را تکرار کند؟ پاسخ به این سوال خیلی سخت است اما سخت تر از آن تکرار دوره درخشان محمود مشحون، مردی که هرگز دلش نمی خواهد بسکتبال را رها کند. با رفتن او رضا مشحون هم رفتنی شد، برادر کوچک تر محمود که در تمام این سال ها ریاست سازمان تیم های ملی را بر عهده داشت، سمتی که در دو سال اخیر برای او کاملا تشریفاتی شده بود.

مشحون با نقاط ضعف و قدرت زیادی رفت

مشحون موافقان و مخالفان زیادی در بسکتبال ایران داشت. حالا این دو دسته نظرات متفاوتی درباره مشحون و ریاستش به فدراسیون دارند. اکنون که مشحون رفته مخالفانش خیلی راحت تر نظرات خود را بیان می کنند و البته موافقانش هم با جزئیات بیشتری درباره عملکرد مثبت او صحبت می کنند.

محمد کسایی پور مربی و کارشناس بسکتبال درباره کنار رفتن محمود مشحون از ریاست فدراسیون بسکتبال به جام جم آنلاین گفت: «دوره های مدیریتی بالاخره روزی به سر می آید و مهم هم نیست زمان این مدیریت و ریاست چقدر باشد، مهم این است که آن مدیر در مقطعی که کار کرده چه عملکرد مثبتی از خود بر جای گذاشته است. »

وی افزود: «در طول ریاست مشحون مقام های زیادی به دست آوردیم، مساله این است که تمام افتخاراتی که به دست آمد حاصل یک مجموعه است و همه مجموعه باید دیده شوند نه فقط یک نفر.»

این مربی در ادامه گفت: «زمانی که ما هنوز بسکتبال بازی می کردیم مشحون رییس فدراسیون بود. آن زمان با کمترین امکانات و با کوهی از مشکلات کارهای خوبی در بسکتبال به مرحله اجرا رسید. فدراسیون زحمت زیادی کشید اما درست تر این است که بگوییم همه زحمت کشیدند. هیچ فردی نمی تواند افتخارات بسکتبال را به نام خودش بنویسد ؛ اصلا شایسته نیست چنین اتفاقی بیفتد.»

کسایی پور عنوان کرد: «نسل طلایی بسکتبال ما، مربیان و هیات های مختلف بسکتبال ایران برای پیشرفت این رشته در ایران خیلی زحمت کشیدند. با توجه به شرایط سختی که وجود داشت این پیشرفت ها واقعا تحسین برانگیز است. اگر قضاوتی در رابطه با بسکتبال باید وجود داشته باشد این قضاوت باید به همه مربوط باشد نه فقط یک نفر. »

وی در پایان گفت: «فدراسیون بسکتبال قطعا ضعف هایی داشت و در بخش هایی از فدراسیون کارایی لازم مشاهده نمی شد. مشحون در جای خودش تلاش کرد و من فکر می کنم او با نقاط ضعف و قوت فراوانی از فدراسیون رفت.»

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها