«افراط و تفریط» ؛ تقریبا اغلب کسانی که دور و بر ما طرفدار فوتبال هستند از دایره این دو واژه نمی توانند بیرون بروند.
کد خبر: ۱۰۹۵۷۶۶
هیس! به بیرانوند توهین نکنید

جام جم آنلاین - مبحث انتقاد در فوتبال ایران و اصلا ورزش ایران موضوع چندان پیچیده ای نیست. قرار نیست پشت انتقاد کردن دنیایی از فهم و عقل و منطق وجود داشته باشد. فرآیند انتقاد کردن اینگونه است که یکی سوژه می شود. بعد یک عده می آیند در راستای سوژه مورد نظر یا دفاعیه ارائه می دهند یا به انتقاد کردن ادامه می دهند. موضوع مورد نظر ما دسته دوم است، یعنی آنهایی که به انتقاد کردن ادامه می دهند. «نقد» مبحثی قابل احترام و بسیار ضروری است اما آنهایی که راه و رسم نقد را نمی دانند و اصولا با نحوه درست انتقاد کردن بیگانه هستند سربزنگاه بیشتر از منتقدان واقعی خود را نشان می دهند و اصرار به اظهار نظر دارند.

دیدار پرسپولیس و پدیده سرآغاز به راه افتادن یک موج انتقادی دیگر بود. هواداران علیه بیرانوند که برای جدایی از پرسپولیس نقشه های نه چندان موجهی در سر داشت، شعار سر می دهند و او هم با حرکت بحث انگیزی علامت «هیس» را نشان شان می دهد و می خواهد سکوت کنند.

حالا بهترین فرصت برای انتقاد کردن از سنگربان سرخ هاست. به اینکه حرکت بیرانوند چقدر سطح پایین و خارج از محدوده ادب بوده کاری نداریم چون به اندازه کافی به آن پرداخته شده است. اما موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده نحوه انتقاد کردن ها است. نمی دانیم اصلا بتوان روی آن نام انتقاد گذاشت یا خیر. یکی آمده یادداشتی با مضمون سرکوب شدید بیرانوند نوشته است. یادداشت را که باز کنید به کلمات و عبارات بسیار زشت و تحقیرآمیزی برمی خورید که به علیرضا بیرانوند نسبت داده شده است، عبارات و کلماتی که اگر حتی نامی از آنها ببریم قطعا سایت جام جم آنلاین یا با مشکل مواجه می شود یا نگارنده با توبیخ شدید روبرو خواهد شد. آن یکی هم برداشته در راستای نقد از حرکت ناپسند بیرانوند وی را عضوی از قوم یاجوج و ماجوج معرفی می کند! «انشر و منشر» و «تازه واردِ آب نکشیده» دیگر عباراتی است که در این یادداشت به کار رفته. آن یکی هم برمی دارد ضمن بالا بردن عابدزاده و حجازی و عزیز اصلی تا حد قدیسان پاک و معصوم، درباره بیرانوند می نویسد که او باید به جای پرداختن به فوتبال سعی کند (......) را از خود دور کند! پیشکسوتان پرسپولیس هم انتقاد کردن را بلد نیستند. آنها هم دنبال موج راه افتاده اند و تا می توانند بد و بیراه نثار بیرانوند و حرکت غیر مودبانه اش می کنند.

یکی از پیشکسوتان پرسپولیس سعی می کند با فاصله گرفتن از انتقاد منطقی درباره سوژه مورد نظر خود فقط تحقیر و تخریب را به کار ببرد. به غیر از این هم هر کسی می خواهد درباره حرکت روز گذشته بیرانوند نقدی به زبان بیاورد این جمله «یا رب مباد گدا معتبر شود» را قطعا در انتقادات خود به کار می برد. انگار فقط بیرانوند بوده که یک شبه معتبر شده و بقیه دوستان و قلم به دستان شاهزاده هایی هستند که به صورت کاملا فرهیخته، با فرهنگ و مبادی آداب متولد شده اند. آن یکی ورزشی نویس خوش نام نیز در کمال حیرت و تاسف بیرانوند را با یک حیوان مقایسه می کند. حتی آن یکی هم وقاحت را به جایی می رساند که به قومیت این دروازه بان توهین می کند. فوران عقده و بی ادبی از این یادداشت های به اصطلاح ورزشی نویسان کاملا مشخص است.

قطعا بیرانوند حرکت بسیار ناپسندی را مرتکب شده است و بابت آن باید متاسف باشد و عذرخواهی کند اما قرار نیست تمامی عصبیت ها و عقده ها در قالب فحش نامه هایی به نام مقاله و یادداشت بر سر او خالی و منتشر شود. کمی آرام باشید، کمی مودب باشید، به جایی برنمی خورد، با این توهین های زشت شایسته نیست اینبار بیرانوند «هیس» را نه به تماشاگران پرسپولیس که به شما نشان بدهد؟!

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها