مربی ایرانی شاغل در فوتبال بلژیک گفت: ما بیشتر از مربی خارجی به مدیر خارجی نیاز داریم.
کد خبر: ۱۰۸۶۱۳۳
مربی ایرانی شاغل در بلژیک: درخشش «کاوه» در فوتبال بلژیک بیشتر از «رامین» بوده است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از میزان ، با وجود این که بسیاری از بازیکنان فوتبال ایران توانسته‌اند به فوتبال اروپا راه پیدا کنند، اما این اتفاق برای مربیان کشورمان رخ نداده است. در این بین برخی مربیان جوان برای طی کردن کلاس‌های مربیگری راهی اروپا شدند. محسن معدنی هم یکی همین مربیان جوان است که در بلژیک زندگی می‌کند و توانسته کلاس‌های مربیگری را با موفقیت طی کند و در حال حاضر هم مدرک A یوفا را کسب کند.

معدنی در حال حاضر سرمربیگری تیم ملی فوتبال ناشنوایان بلژیک را بر عهده دارد. با او گفت‌وگویی درباره وضعیت خودش در فوتبال بلژیک و همین طور فوتبال ایران انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

تو چهره نسبتا ناشناخته‌ای برای اهالی فوتبال ایران هستید. کمی از خودت بگو.

من در سال ۱۳۶۰ در تهران متولد شدم، اما در کودکی به کرج نقل مکان کردیم و با توجه به این که در این شهر بزرگ شدم خودم را بچه کرج می‌دانم. از همان کودکی علاقه زیادی به فوتبال داشتم، اما به صورت حرفه‌ای بازی نکردم. برادران من هم در فوتبال و فوتسال ایران فعالیت می‌کردند. پس از این که دیپلم گرفتم برای ادامه تحصیل راهی بلژیک شدم تا رشته داروسازی را دنبال کنم. ۲ سال پیش هم فارغ التحصیل شدم.

با توجه به این که برای ادامه تحصیل راهی بلژیک شدی چطور شد که در کلاس‌های مربیگری شرکت کردی؟

من زمانی که درس می‌خواندم همزمان کار هم می‌کردم. سال ۲۰۰۹ بود که متوجه شدم فدراسیون فوتبال بلژیک، کلاس‌های مربیگری را برگزار می‌کند. با توجه به این که به زبان فرانسه تسلط داشتم در این کلاس‌ها ثبت نام کردم. البته برای به دست آوردن مدرک C. باید در یک باشگاه هم فعالیت می‌کردم. دوران کارآموزی را در رده‌های مختلف سنی طی کردم و وقتی مدرک C. را گرفتم مربی تیم زیر ۸ ساله‌های یک تیم دسته سومی شدم. در فصل ۲۰۱۰-۲۰۱۱ بود که هم مدرک C و هم مدرک B. بلژیک را دریافت کردم. یک سال بعد هم برای مدرک B یوفا ثبت نام کردم. این دوره یکسال طول کشید و به ترتیب مدارک A بلژیک و A یوفا را کسب و به طور همزمان در تیم‌های زیر 13 سال، زیر 17 سال، زیر 12 سال و بزرگسالان تیم وایت ستار در لیگ ۲ بلژیک کار کردم

از حضورت در تیم ملی ناشنوایان بلژیک بگو.

سال ۲۰۱۳ بود که به عنوان مربی تیم ملی ناشنوایان بلژیک انتخاب شدم، اما با توجه به مشکلات تحصیلی که داشتم نمی‌توانستم وقت زیادی برای این تیم بگذارم تا این که امسال به درخواست فدراسیون فوتبال بلژیک به عنوان سرمربی تیم ملی ناشنوایان این کشور انتخاب شدم. قرارداد من با فدراسیون فوتبال بلژیک ۲ ساله و تا پایان جام ملت‌های اروپا است. اختیار انتخاب کادر فنی با من بود و بر همین اساس داریوش یزدانی را هم به عنوان مشاور فنی و محمدجواد آبید را هم به عنوان مربی دروازه بان‌ها انتخاب کردم. ۲ مربی بلژیکی هم در کادرم حضور دارند.

فوتبال بلژیک چه شرایطی دارد؟

بلژیک کشور کوچکی است که تنها ۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد، اما باشگاه‌های فوتبال زیادی در بلژیک فعالیت می‌کنند و این کشور در زمینه پرورش بازیکنان جزو برترین کشور‌های اروپا محسوب می‌شود. البته به خاطر این که در فوتبال بلژیک دستمزد زیادی به بازیکنان پرداخت نمی‌شود لیگ این کشور از لیگ کشور‌های انگلیس و ایتالیا و اسپانیا سطح پایین‌تری دارد. در فوتبال بلژیک بازیکنان بزرگی مثل فلینی، آزارد، دی بروین و ... رشد کردند که در حال حاضر در لیگ‌های معتبر اروپایی بازی می‌کنند. بازیکن‌سازی در فوتبال بلژیک یک ساختار مدرن دارد که همه عوامل آن متخصص این کار هستند.

چه نظری درباره مربیان ایرانی داری؟

ایران در فوتبال دارای ظرفیت زیادی است، اما باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده شود. این اتفاق هم در شرایطی رخ می‌دهد که کلاس‌های سطح بالایی برای مربیان ایرانی برگزار شود، اما هنوز ما کمبود‌ها و نقایص زیادی در این زمینه داریم و همین مسئله باعث شده لیگ فوتبال ایران کیفیت بالایی نداشته باشد. ضمن این که مشکلات سخت افزاری تاثیر منفی در فوتبال ایران و همچنین عملکرد مربیان داشته است.

چرا مربیان ایرانی در فوتبال اروپا حضور قابل توجهی ندارند؟

این مسئله چند دلیل دارد. اول این که بیشتر مربیان ایرانی به زبان‌های خارجی تسلط کافی ندارند. ضمن این که اخبار لیگ ایران در اروپا منتشر نمی‌شود و کسی عملکرد مربیان ایرانی را نمی‌بیند. همچنین برای مربیگری در فوتبال اروپا باید مدرک پرولایسنس را اخذ کرد.

ترانسفر بازیکنان ایران به لیگ بلژیک به نفع آنها است یا خیر؟

شاید در فوتبال بلژیک دستمزد بالایی داده نشود، اما لیگ این کشور می‌تواند برای بازیکنان ایران مفید باشد. حتی از سن نوجوانی هم می‌توان در فوتبال بلژیک حاضر شد.

امسال کاوه رضایی و رامین رضاییان در لیگ بلژیک بازی می‌کنند. عملکرد این ۲ بازیکن تا الان چگونه بوده است؟

تا الان کاوه درخشش بیشتری نسبت به رامین در فوتبال بلژیک داشته باشد. با توجه به این که کاوه مهاجم است با گلزنی‌هایی که داشت توانسته نظر اهالی فوتبال را به خودش جلب کند. بدشانسی رامین این بود که سرمربی قبلی تیم اعتقاد زیادی به او داشت، اما با برکناری او و حضور مربی جدید، سیستم بازی این تیم تغییر کرد و به همین دلیل رامین بیشتر روی نیمکت ذخیره‌ها حضور دارد. البته رامین در جام حذفی بازی کرد، اما در لیگ برتر همچنان بازی نمی‌کند. با این وجود به نظرم رامین در آینده می‌تواند باز هم بازیکن فیکس تیمش شود.

با توجه به این که مالک باشگاه شارلوا یک ایرانی است چرا این باشگاه بازیکنان بیشتری از ایران جذب نمی‌کند؟

بیات دیگر مالک شارلوا نیست و پسرش عضو هیئت مدیره این باشگاه است. حدود ۴ سال پیش بود که بیات امتیاز باشگاه را واگذار کرد. مهدی بیات هم تصمیم گیرنده اصلی نیست و نمی‌تواند به تنهایی برای جذب بازیکن تصمیم بگیرد. البته خوشبختانه امسال کاوه رضایی به تیم شارلوا پیوست.

فوتبال ایران تا چه حد به مربیان خارجی احتیاج دارد؟

در ایران استعداد‌های زیادی در مربیگری داریم. باید سطح مربیان ایرانی را به حدی برسانیم که دیگر به مربیان خارجی احتیاجی نداشته باشیم. البته مربیان ایرانی خیلی تحت فشار هستند. به طور مثال کرانچار نتایج بدی در سپاهان می‌گیرد، اما اندازه مربیان ایرانی هو نمیشود. ما در وهله اول باید سخت افزار‌های خودمان را درست کنیم. ضمن این که ما بیشتر از مربی خارجی به مدیر خارجی نیاز داریم. در فوتبال روز دنیا، مدیریت حرف اول را می‌زند و نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

چه اهدافی را در مربیگری دنبال می‌کنی؟

مهمترین هدفم مربیگری در لیگ‌های معتبر اروپا است. ضمن این که دوست دارم روزی برای پرچم ایران کار کنم و شاید این اتفاق به زودی رخ دهد.

برخی‌ها اعتقاد دارند تیم ملی بلژیک در جام جهانی ۲۰۱۸ می‌تواند قهرمان شود. تو هم چنین اعتقادی داری؟

در بلژیک ستاره‌های زیادی حضور دارند و برای استفاده از این ستاره‌ها باید مربی را به کار گرفت که بتواند بیشترین بازدهی را از آن‌ها بگیرد. روبرتو مارتینز در مقدماتی جام جهانی نتایج خوبی با بلژیک کسب کرد، اما باید عملکرد این مربی را مقابل تیم‌های بزرگ سنجید. البته می‌شد مربی بهتری را برای تیم ملی بلژیک جذب کرد.

در ایران مدارک مربیگری به راحتی داده می‌شود. این مسئله به ضرر فوتبال ایران نیست؟

این که برای مربیگری متقاضیان زیادی وجود داشته باشد هیچ ایرادی ندارد، اما باید سخت گیری بیشتری برای صدور مدارک مربیگری آن‌ها انجام داد و گذارندن دوره‌های کارآموزی در هر مقطع سنی برای مربیان اجباری باشد.

تیم ملی ایران می‌تواند از گروهش در جام جهانی ۲۰۱۸ صعود کند؟

من طرفدار کی‌روش هستم، چون از زمانی که سرمربی تیم ملی شده این تیم سیر صعودی داشته و به نظرم تیم ملی می‌تواند در جام جهانی روسیه نتایج خوبی کسب کند. ما بازیکنان بهتری نسبت به جام جهانی ۲۰۱۴ داریم و کیروش با مشکلات و بدشانسی‌های زیادی داشت. ایران در بازی با روسیه که چندی پیش برگزار شد خیلی خوب بود و در سطح بالایی بازی کرد.

صحبت پایانی.

من به کشورم ایران علاقه زیادی دارم و تمام تلاشم را می‌کنم تا برای پرچم کشورم افتخارآفرین باشم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها