وزنه‌برداری بانوان به طور رسمی آغاز به کار می‌کند

چالش زنانه زیر پولاد سرد

نخستین بار که وزنه‌برداری بانوان در دنیا به صورت رسمی راه‌اندازی شد، 33 سال پیش بود؛ سال 1983 میلادی برابر با 1362 شمسی که نخستین دوره رقابت‌های جهانی بانوان برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۴۵۴۱۴
چالش زنانه زیر پولاد سرد

به گزارش جام جم آنلاین ، از آن سال تاکنون،‌ وزنه‌برداری بانوان شرایط متناقضی را تجربه کرده است،‌ به این معنا که این رشته ورزشی بسرعت پیشرفت کرد و حتی به المپیک هم رسید اما این پیشرفت پرسرعت فقط در چند کشور بود و بسیاری از کشورهای دنیا تا همین چند سال پیش با وزنه‌برداری بانوان بیگانه بودند.

اکنون نیز در شرایطی که ورزش بانوان ایران با چالش‌های بسیاری در زمینه‌های گوناگون روبه‌رو شده، راه‌اندازی رسمی وزنه‌برداری بانوان می‌تواند یک چالش جدید به شمار آید.

وزنه‌برداری بانوان به دور از هیاهو و جنجال در حال کلید خوردن است. همه چیز با برنامه پیش می‌رود و همه در انتظار این هستند تا نتایج این اتفاق بزرگ ورزش بانوان را ببینند.

مسابقات راه‌اندازی می‌شود

ریحانه طریقت، نایب‌رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در امور بانوان، این روزها مدام در تیررس رسانه‌ها قراردارد، زیرا هرچه باشد، او یکی از بانیان راه‌اندازی وزنه‌برداری برای بانوان است. او به جام‌جم گفت: راه‌اندازی وزنه‌برداری بانوان از احتمال گذشته است. مجوز اولیه را از وزارت ورزش و معاونت بانوان و معاونت قهرمانی این وزارتخانه گرفتیم. با راه‌اندازی وزنه‌برداری بانوان به عنوان راه‌اندازی یک رشته مستقل برخورد شد و بر اساس پروتکل‌هایی که در وزارتخانه موجود است، روند را طی می‌کنیم.

وی گفت: نخستین قدم این است که باید ساختار را تشکیل بدهیم. یک قسمت از این ساختار آموزش افراد است. اکنون در این مرحله قرار داریم. قرار است کلاس‌های آموزشی برگزار شود و در کنار آن دوره تربیت داور هم داریم. در ادامه سعی می‌کنیم مجوز برگزاری رقابت‌ها را بگیریم.

طریقت گفت،‌ مشکلی که خیلی از رشته‌های دیگر برای بانوان دارند، آنها ندارند و توضیح داد: ما از نظر لباس مشکل نداریم. لباس اسلامی خیلی از رشته‌های ورزشی مورد پذیرش فدراسیون‌های جهانی نیست اما در مورد وزنه برداری بانوان این مرحله قبلا طی شده است. لباس اسلامی مورد پذیرش بانوان وزنه‌بردار مسلمان را فدراسیون جهانی تائید کرده است. از سال 2011 تاکنون، وزنه‌برداران زن مسلمان با لباس‌هایی که از فرهنگ کشورشان می‌آید،‌در رقابت‌های مختلف شرکت می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که نخستین وزنه‌بردار بانویی که با لباس مخصوص اسلامی در رقابت‌ها شرکت کرد، تونسی بوده نه مصری، گفت: طبق قوانین فدراسیون جهانی ما هم لباس‌هایی در دست طراحی داریم که روند طبیعی تائید لباس است.

آماری از دختران وزنه‌بردار

چند دختر وزنه‌بردار در ایران فعالیت می‌کنند؟ سه سال پیش با دختری وزنه‌بردار به نام نیلوفر صفوی‌زاده گفت‌وگو کردیم که در کرج برای خودش وزنه می‌زد. او از آرزوی خود برای راه‌اندازی وزنه‌برداری بانوان می‌گفت و این‌که بیش از 20 وزنه‌بردار دختر در کرج، تهران و شهرری به امید روزی که این رشته راه‌اندازی شود، وزنه می‌زنند. اکنون مشخص نیست چقدر علاقه‌مند به وزنه‌برداری بانوان در ایران وجود دارد. شاید آن تعداد کم شده باشد و شاید هم بیشتر، اما اکنون نیلوفر صفوی‌زاده دختری است که فدراسیون وزنه‌برداری دنبال او می‌گردد. اکنون که وزنه‌برداری راه‌اندازی شده، او کجاست؟ تلاش برای یافتن دختری که سه سال پیش با جام‌جم گفت‌وگو کرد، ادامه دارد. او می‌تواند یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌ها برای شروع جدی و رسمی وزنه‌برداری بانوان در ایران باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها