چرا دختر موتورسوار ایرانی تابعیت آمریکا را نپذیرفت؟

شفیعی: با موتور سیاست را دور زدم

بهناز شفیعی دختر موتورسوار ایرانی بعد از بازگشت از آمریکا می‌خواهد آموزه‌ها و تجربیاتش را در اختیار دختران جوان ایرانی قرار بدهد.
کد خبر: ۱۰۴۳۶۵۳
شفیعی: با موتور سیاست را دور زدم

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از روزنامه جام جم ؛ او دو سال پیش به لاس‌وگاس دعوت شده بود، اما سرانجام دو ماه پیش به ایالات متحده رفت. دوره‌های آموزشی و حرفه‌ای موتورسواری را در آنجا پشت‌سر گذاشت و با مدارک رسمی معتبر بازگشت.

شفیعی مانند بسیاری از ورزشکاران مستعد ایرانی که با پیشنهاد پذیرفتن تابعیت دوم روبه‌رو می‌شوند در این سفر چند پیشنهاد تغییر تابعیت داشت، اما به هیچکدام آنها پاسخ مثبت نداد.

بهناز شفیعی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این که هرگز پرچم ایران را به کل دنیا نمی‌فروشد ادامه می‌دهد: من رفتم آمریکا به دنیا ثابت کنم دختر ایرانی با حجاب، نماد غیرت و همبستگی ایرانیان در دنیاست و این کار را از طریق ورزش به نمایش گذاشتم. خیلی‌ها به من گفتند این کار را نکن، اما من واهمه‌ای از این کار نداشتم زیرا آرمان من به اهتزاز درآمدن پرچم کشورم در همه نقاط دنیا ازجمله آمریکاست. من با موتورسواری سیاست را دور زدم و با افتخار پرچم کشورم را بالای سر بردم. پیشنهاد تابعیت دوم هم به من داده شد اما عشق من ایران است. از یک کمپانی بزرگ هم پیشنهاد کار به من شد با این وجود تصمیم من پیش از سفرم به آمریکا مشخص بود. با این که ویزای شش ماهه داشتم می‌خواستم برگردم تا تجربیاتم را در اختیار دختران هموطنم قرار بدهم.

دختر موتورسوار ایران درباره بازتاب حضورش در رسانه‌ها بعد از شرکت در رقابت‌ها و دوره‌های موتورسواری در آمریکا می‌گوید: حضورم بازخورد خوبی در رسانه‌های آمریکایی داشت. شبکه‌های ESPN و نشنال جئوگرافیک گزارش‌های مستندی با حضورم در آمریکا تهیه کردند و روزنامه‌ها و سایت‌های خبری از زندگی یک موتورسوار دختر ایرانی در آمریکا نوشتند. یکی از اشتباهات آنها در مورد ایرانی این است که دختران ایران اجازه موتورسواری یا رانندگی ندارند در حالی که حضورم در آنجا سبب شد این تصور غلط از ذهنشان پاک شود. خیلی از آنها ما را با دختران برخی کشورهای عربی اشتباه می‌گیرند. با این تصورات غلط و منفی تصمیم گرفتم با آنها حرف بزنم و از واقعیت‌های اجتماعی ایران برایشان بگویم که خوشبختانه اثرات مثبتی داشت.

شفیعی در کنار این موارد فرهنگی، ماموریت دیگری هم داشت. او درباره امکانات موتورسواری در ایالات متحده تحقیق کرد و در قیاس با امکانات ایران می‌گوید: آنجا هر ایالت شش تا هفت پیست دارد، اما ما در کل کشور یک پیست آزادی داریم که آن هم روی دختران بسته است. تلاش‌هایی هم که کردیم نتیجه نداشته است، اما امیدوارم سفرم به آمریکا و بازتاب آن سبب شود مسئولان این پیست را به روی دختران موتور سوار باز کنند. متاسفانه در سه سال گذشته ریزش بانوان در این ورزش را شاهد بودیم به گونه‌ای که امروز در خط استارت تعداد موتورسواران خانم به ده نفر نمی‌رسد.

شفیعی این روزها می‌خواهد کار آموزش را با دختران ایرانی آغاز کند، اما بدون پیست. او می‌گوید: خیلی‌ها به من رجوع می‌کنند یا از شهرهای مختلف با من تماس می‌گیرند، اما برای آموزش این افراد جایی ندارم. امیدوارم این مشکل بزودی برطرف شود و خانم‌ها هم بتوانند وارد پیست شوند و با امنیت کامل بتوانم آموزش‌هایی را که دیده‌ام در اختیار آنها قرار بدهم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها