هواداران بارسلونا هرگز فراموش نمی‌کنند روزهایی را که مسی درگیر دادگاه مالی خود بود اکنون رونالدو در پرونده‌ای مشابه دچار دردسر شده اما رئال مادرید تمام قد پشت سر ستاره‌اش ایستاده است.
کد خبر: ۱۰۴۱۸۹۶
رفتار متفاوت رئال مادرید و بارسلونا در حمایت از رونالدو و مسی

به گزارش جام جم آنلاین از مشرق، فساد مالی در دنیای فوتبال موضوع تازه‌ای نیست که ابعاد شوم و غیر اخلاقی آن مبهم باشد. بسیاری از بازیکنان و بزرگان دنیای فوتبال در زندگی ورزشی خود دچار این فساد شده‌اند و عده‌ای موفق به خروج از بحران شده و عده‌ای نیز در این بحران خود ساخته غرق شده‌اند.

از مارادونا و ماجرای ناپولی گرفته تا کریستیانو رونالدویی که این روزها خود را برای تصاحب توپ طلا و افتخارات دیگر آماده می‌کند.

تنها 6 ماه از اولین دادگاه رسمی مسی به خاطر فرار مالیاتی و پولشویی او و پدرش می‌گذرد. در آن زمان رسانه‌های اسپانیایی در کنار گزارش این فرایند از یک موضوع مهم متعجب و شگفت زده بودند و آن عدم حمایت بارسلونا از مسی بود. بارسا نه تنها هیچ حمایتی از مسی در پرونده پول شویی او و پدرش نکرد بلکه حتی مدارکی دال بر مجرمیت مسی نیز در اختیار دادستانی کاتالونیا و مادرید قرار داد.

البته در همان تاریخ و شاید چند روز بعد، باشگاه بارسلونا با صدور یک بیانیه تلویحا از مسی حمایت کرد اما مسی نیازمند حمایت نامه ای بارسلونا نبود و از خالی شدن تکیه گاهش به شدت در آن پرونده صدمه دید.

روزنامه‌های زیادی درباره حمایت کتبی بارسلونا نوشتند. در بیانیه باشگاه بارسلونا آمده بود: از اولین لحظاتی که اوراق پاناما منتشر شد، باشگاه بارسلونا حمایت و پیام های خودش را به مسی و خانواده او منتقل کرد. باشگاه بارسلونا تمامی توانایی های مالی، اداری و قضایی خود را در اختیار خانواده مسی قرار می دهد تا پیرامون این اتهامات شفاف سازی کند.

اما این اتفاق عملا رخ نداد و بارسلونا حتی برای مسی وکیل رسمی به دادگاه عالی اسپانیا ارسال نکرد و مسی در کنار پدرش به تنهایی در دادگاه عالی این کشور حاضر شدند.

مسی پیشتر ناگزیر شده بود میلیون‌ها یورو از مالیات معوقه‌اش را به اداره مالیات بپردازد. مبالغی که طبق اعلام مسئولان مالیاتی، از ۱۰ سال پیش باید پرداخت می‌شده. پدر مسی نیز همواره بخشی از پرونده‌های جنجالی او در خصوص فرارهای مالیاتی بوده‌است.

اداره جرایم مالی بارسلونا شکایتی علیه مسی و پدرش تنظیم کرده و آنها را در تخطی از پرداخت مالیات متهم دانست اما وکلای مسی تأکید کردند که فوق ستاره آرژانتینی به شدت متعهد به رعایت قوانین اسپانیا بوده‌است.

به تاریخ 13 ژوئن 2013 پرونده پول‌شویی مسی و پدرش در یک شرکت بین المللی بازرگانی بسته شد اما دادستانی پاناما بر این باور است که رقم 4 میلیون یورو در این میان با اسناد جعلی پنهان شده و هیچ سندی مبنی بر پرداخت مالیات برای آن وجود ندارد.

چندی پیش نیز یورو نیوز تایید کرد: عالی‌ترین مرجع قضایی اسپانیا اعلام کرد که درخواست تجدید نظر ستاره آرژانتینی بارسلونا به حکم ۲۱ ماه زندان را رد کرده است. لیونل مسی و پدرش خورخه در تابستان سال گذشته به اتهام فرار مالیاتی به ارزش بیش از ۴ میلیون یورو، محکوم شدند. به گفته مقام‌های قضایی اسپانیا لیونل مسی در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ درآمدهای حاصل از حق فروش تصاویر را با همکاری پدرش و از طریق یک شبکه پیچده شرکت‌های متفاوت، از چشم نهادهای مالیاتی پنهان کرده است. طبق قوانین اسپانیا، محکومیت کمتر از دو سال حبس با مجازات‌های جایگزین، تعویض می‌شود. بنابراین به نظر نمی‌رسد که جادوگر بارسا، با وجود تایید حکم پشت میله‌های زندان برود.

اکنون آن شرایط را با شرایط نسبتا مشابه کریستیانو رونالدو مقایسه کنید، هر چند در پرونده رونالدو خبری از پولشویی نیست اما فرار مالیاتی هم جرم کوچکی به نظر نمی‌رسد و ممکن است رونالدو با مشکلات فراوانی در آینده مواجه شود.

رسانه‌های اسپانیایی می‌گویند رونالدو بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، ۱۵ میلیون یورو کمتر از آنچه که باید مالیات داده است. ماه دسامبر سال گذشته، رونالدو، بهترین بازیکن جهان در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، بر پایه مجموعه‌ای از مدارک افشاشده متهم شد که درآمد فعالیت‌های جنبی خود در جزایر ویرجین بریتانیا را پنهان کرده است، هرچند او این اتهامات را رد کرد.

پس از آنکه گروهی از خبرنگاران به نزدیک به ۱۸ میلیون سند دسترسی پیدا کردند، اتهام‌های مشابهی هم علیه ژوزه مورینیو، سرمربی سابق رئال مادرید، مطرح شد. اما، مورینیو هم مثل رونالدو این اتهامات را رد کرده است.

دادستانی اسپانیا به پرونده رونالدو در رابطه با فرار بیش از 14 میلیون یورو به عنوان مالیات رسیدگی می کند. در گزارش اداره مالیات اسپانیا رونالدو طی سال های 2011 تا 2014 میلادی از پرداخت مالیات خودداری ورزیده است که مجموع مالیات پرداخت نشده وی معادل 14 میلیون و 768 هزار یورو بوده است.

اکنون باشگاه رئال مادرید پیش قدم شده است، یک تیم از بهترین وکلای حقوقی در دنیای فوتبال متشکل از 8 وکیل خبره و 5 دانشجوی آکادمی حقوق ورزشی رئال مادرید در خدمت مدیر برنامه‌های رونالدو هستند و رئال مادرید به کریس اطمینان داده که این مشکل را در اولین فرصت حل می‌کند. در پیغام جالب باشگاه رئال مادرید به رونالدو که از طریق کارکا رسانه‌ای شده آمده است: حتی اگر مشکلی در میان باشد و از آن تبرئه نشوی، باشگاه رئال مادرید مسئول آن است و تو هیچ خطایی مرتکب نشده ای. جریمه کامل این پرونده در صورت صدور حکم رسمی، ار سوی باشگاه پرداخت خواهد شد، تعطیلات خوش بگذرد!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها