«از مدرن ترین ابزارها می توان در جهت دستیابی به سخیف ترین و ساده لوحانه ترین اهداف استفاده کرد. یکی از این ابزارهای مدرن «رسانه» به شمار می رود.»
کد خبر: ۱۰۲۹۹۹۸
در مذمت خرافات ورزشی / دست از 24 بردارید!

جام جم آنلاین – با کمک رسانه می توان باور عموم مردم را تغییر داد، می توان برای آنها خط مشی تعیین کرد و به تصمیم گیری آنها جهت داد. با رسانه می توان به اهداف متعالی جامعه به شرط اطلاع رسانی درست دست یافت. رسانه در صورت قرار گرفتن در جهت درست و صحیح، آگاهی های کلان در سطح جامعه به وجود می آورد و در جهت بهبود اوضاع زندگی گام برمی دارد. همه اینها در گرو این است که رسانه به طور کامل در اختیار کسانی باشد که سطح سواد و بینش بالایی دارند و برای شعور مخاطب احترام زیادی قائل هستند. قرار گرفتن رسانه در دست افراد کاربلد و حرفه ای نتایج مثبتی به همراه دارد که این نتایج مثبت در سطح جامعه نیز دیده خواهد شد، جایی که بخش مهمی از جامعه تحت تاثیر ابزارهای مدرنی همچون رسانه ها در خصوص مسائل مختلف به آگاهی دست می یابند.

اما در صورتی که رسانه در دستان افراد فاقد مهارت و تخصص باشد نتایجی معکوس به وجود می آید. یک رسانه به همان اندازه که می تواند در جهت پیشبرد اهداف مثبت جامعه پیش برود می تواند مخرب و زیانبار هم باشد. این رسانه بنابر میزان تلاش سردمدار نه چندان متخصص خود و البته خبرنگاران و روزنامه نگاران بی تجربه ای که در آن قلم می زنند در حوزه ورزش نیز مخرب خواهد بود.

اکنون نقش منفی برخی از به اصطلاح روزنامه نگاران را در شکل گیری یک صفت ناپسند در مطبوعات، خبرگزاری ها ، نشریات و به طور کلی رسانه های ورزشی می بینیم. در حالی که روح ورزش چیزی جز نشاط، راستی، طراوت و جوانمردی نیست اکنون شاهد این هستیم که به لطف برخی از روزنامه نگاران حاضر در مطبوعات ورزشی یک خرافات مضحک مدام در حال جان گرفتن است، خرافاتی به نام «24». هادی نوروزی مهر ماه 94 فوت کرد. از آن زمان تاکنون شماره پیراهن او به یک نماد تبدیل شده است. البته این نماد دستمایه خرافات برخی از افراطی ها شده است. تیترهای بی ارزش برخی از ورزشی نویس ها را که مرور کنید جان گرفتن خرافاتی مضحک را به خوبی حس میکنید، آنجایی که نتیجه چهار بر دو (4 – 2 ) پرسپولیس مقابل الوحده به جادوی ماورایی عدد 24 هادی نوروزی ارتباط پیدا میکند که هنوز هم از آن بالا هوای پرسپولیس را دارد! مضحک تر از آن این است که روزنامه نگار مطرح ورزشی نشسته کشف کرده که از فلان نقطه در روستای کپورچال تا مزار هادی نوروزی 24 قدم فاصله وجود دارد یا اینکه گلزنی پرسپولیس در دقیقه 24 فقط به خاطر جادوی عدد 24 هادی نوروزی است که حالا به عددی خوش یمن برای سرخ ها تبدیل شده است! اکنون هم که قهرمانی نفت تهران در جام حذفی هم به جادوی هادی نوروزی نسبت داده می شود(باور کنید این چیزی است که امروز در یکی از مطالب به اصطلاح ورزشی نویس ها خواندم). در دو سال اخیر حجم گسترده ای از مطالب مربوط به عدد 24 را شاهد بوده ایم. واقعا این حجم از مبتذل نویسی از کجا فوران می کند؟ این به اصطلاح خبرنگاران و روزنامه نگاران چطور به خود اجازه می دهند تا این اندازه به شعور مخاطب ورزشی خود توهین کنند؟ ترویج خرافه پرستی آن هم در مطبوعات ورزشی شگفت انگیز است.

متاسفانه «جوگیری» نزد برخی به بیماری حادی تبدیل شده است. جوگیری یک ماه ، دو ماه ، سه ماه، اما اینکه این جریان 19 ماه بدون وقفه ادامه داشته باشد واقعا تاسف برانگیز است. حالا به لطف برخی از دوستان با سواد رسانه ای از پدیده ای به نام «خرافات ورزشی» برخوردار هستیم و می توانیم به آن فخر هم بفروشیم!

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها