در حالی که حدود 6 سال از حضور کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی در فوتبال ایران می‌گذرد اما هنوز حواشی و بی‌انضباطی در تیم نخست قاره‌ی آسیا پابرجاست.
کد خبر: ۱۰۰۵۳۲۵
حکایت مرموز کی‌روش و سکوت مشکوک تاج

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، 6 سال از حضور رویایی کارلوس کی‌روش سرمربی پرتغالی و چشم رنگی در فوتبال ایران می‌گذرد.

شخصی که در ابتدا با مطرح شدن نامش به عنوان یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی فوتبال ایران به دلیل سابقه‌ ای که در کارنامه داشت خیلی‌ها را به وجد آورد.

کارلوس مانوئل بریتو لئال کی‌روش وقتی که نامش برای نشستن روی نیمکت یکی از بهترین تیم‌های قاره‌های کهن مطرح شد، فوتبال دوستان ایرانی ناخودآگاه واژه‌هایی چون، سر الکس فرگوسن، منچستر یونایتد، رئال مادرید و جام جهانی را در ذهن یادآور می‌شدند و حضور این مرد بزرگ پرتغالی رو به عنوان سکان‌دار تیم ملی فوتبال در کشور، یک رویای نزدیک قلمداد می‌کردند.

حکایت مرموز کی‌روش و سکوت مشکوک تاج

این سرمربی 63 ساله فوتبال تیم ملی ما را در مدت 6 سال به رکوردهای بسیاری مثل رکورد بیشترین زمان سرمربیگری یک شخص در تیم ملی ایران و یا بیشترین درصد برد در بازی‌های انجام شده، رساند.

علاوه بر کسب مجوز حضور در جام جهانی 2014 و عملکرد خوب و قابل ستایش مقابل آرژانتین در این مسابقات،جوانگرایی که در لیگ برتر و در نتیجه به تیم ملی کشانده شد، مرد پرتغالی را روی سکوی ورزشگاه‌ها و در اذهان عمومی به یک فرشته نجات برای فوتبال بی‌رمق و کسل کننده‌ی آن روزها تبدیل کرده بود.

حکایت مرموز کی‌روش و سکوت مشکوک تاج

البته رفتار و منش کی‌روش هم در طول این سال‌ها مزید علت شد تا جای خودش را در دل طرفداران پرشمار تیم ملی مستحکم‌تر کند و به نوعی مقدمات حضور را برای 4 سال دیگر در فوتبال ایران تضمین کند.

به طور مثال در دیدار ایران و کره جنوبی در آخرین بازی مرحله‌ی نهایی مسابقات مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل که بعد از پیروزی یوزها در خاک کره ؛ مشت های گره کرده‌ی کی‌روش به سمت سرمربی کره‌ جنوبی که برای ایرانی‌ها کری خوانده بود حسابی بازتاب داشت و به نوعی این عکس‌العمل کی‌روش به دل مردم نشست.

حکایت مرموز کی‌روش و سکوت مشکوک تاج

همه موارد فوق یک روی سکه‌ی عملکرد این مرد 63 ساله در فوتبال پرحاشیه ایران بود اما در روی دیگر سکه اوضاع کمی متفاوت و در گاهی اوقات تلخ است.

کی‌روش که همیشه در کنار نامش واژه‌ ی حرفه‌ای را هم یدک می‌کشد.در طول سال‌های حضورش در کشورمان با خیلی‌ها سر دعوا داشته است. از بازیکن و مربی تا مدیر ،مسئول و کارشناس از پیکان انتقاد سرمربی تیم ملی بی نصیب نبوده اند.

حکایت مرموز کی‌روش و سکوت مشکوک تاج

عباس ترابیان، مهدی رحمتی، مجتبی جباری، علی کریمی، امیر عابدینی، هادی عقیلی و خیلی‌های دیگر اشخاصی بودند که در دوره‌های مختلف از نیش زهر دار این مرد چشم‌رنگی بی‌نصیب نماندند.

ماجرای ایفمارک را هنوز از یاد نبردیم جایی که سرمربی تیم ملی با رفتاری خارج از عرف بر سر مالکیت یک ساختمان (مرکز تخصصی پزشکی فیفا‌) با هراتیان عضو کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال سر دعوا می‌گیرد و صراحتا می‌گوید: ایفمارک میراث من در فوتبال ایران بوده و متأسفانه یک خانم پزشک(هراتیان ) در حال سؤاستفاده کردن از این ساختمان است که ما شروع به ساختنش کردیم.

دیگر درگیری سرمربی تیم ملی فوتبال با اهالی فدراسیون را می‌توان به اسدی، دبیر کل فدراسیون نسبت داد که کی‌روش با این ادبیات پاسخ انتقادات یکی از مدیران برجسته مجموعه فوتبال کشور را می‌دهد: بنده اصلا شخصی را در ایران با نام اسدی نمی‌شناسم.

در ادامه کی‌روش که ساعتی قبل از این مصاحبه به دلیل صدور بیانیه‌های تندش در فدراسیون فوتبال با رئیس وقت جلسه برگزار کرده بود در خصوص یکی از مصاحبه‌های اسدی که در آن از الکس فرگوسن ,مربی بزرگ دنیا هم یاد شده بو، اینطور لابه‌لای خنده‌های تمسخر‌آمیزش موضع می‌گیرد: هر نظری که این شخص در مورد الکس فرگوسن داشته باشد خنده‌دار است . ببخشید نمی‌توانم جلوی خنده‌هایم را بگیرم!

تندرویی‌های کی‌روش در فوتبال ایران به قدری زیاد بود که بارها باعث شد،طرفداران فوتبال در خصوص حاشیه‌‌ های سرمربی تیم ملی در محافل مختلف انتقاد کنند.

درگذشته هواداران تیم استقلال به دلیل دعوت نشدن سید مهدی رحمتی دروازه‌بان آماده‌ی تیمشان به تیم ملی و هم‌ اکنون هواداران تیم پرسپولیس که ریز به ریز در جریان اختلافات شدید کی‌روش و برانکو هستند. اختلافاتی که تا حدی از ابتدای فصل احساس می‌شد و در اردوی ماه گذشته‌ی تیم ملی در امارات به اوج خودش رسید.

حکایت مرموز کی‌روش و سکوت مشکوک تاج

حکایت مرموز کی‌روش و سکوت مشکوک تاج

برانکو قبل از برگزاری این اردو به بزرگترین منتقد تعطیلات پرشمار و بی‌فایده‌ی لیگ تبدیل می‌شود و صراحتا اعلام می‌کند که اگر پرسپولیس در این فصل لیگ برتر قهرمان نشود مقصر اصلی آن کی‌روش و فدراسیون فوتبال است.

حکایت مرموز کی‌روش و سکوت مشکوک تاج

اما سرمربی تیم ملی که بار‌ها در کارنامه نشان داده است که اندازه‌ی حرفه‌ ای بودنش در مسائل فنی با اخلاق نیست، 7 بازیکن ملی‌پوش پرسپولیس را از اردوی دبی محترمانه اخراج کرد تا حاشیه در فوتبال ملی و باشگاهی ایران به نقطه‌ای جوش برسد.

بعد از این اردوی پر سر و صدا کی‌روش به کشور باز نگشت و افشین پیروانی در جواب خبرنگاران پرشماری که برای بازگشت تیم ملی به فرودگاه رفته بودند در مصاحبه‌ای کوتاه می‌گویند: کسانی که در فوتبال هیچ سمتی ندارند به خودشان اجازه می‌دهند که اظهار نظر کنند لطفا سکوت کنید تا برای تیم‌ملی اتفاقات خوبی بیافتد.

حکایت مرموز کی‌روش و سکوت مشکوک تاج

مدیر تیم ملی در این مصاحبه از واژه‌ی سکوت استفاده کرد کلمه‌ای که با وجود حواشی زیاد و البته تلخ و درد آور در فوتبال ما احساس می‌شود که نیاز به نقش پررنگ‌تری داشته باشد تا شاید فوتبال ما در آستانه‌ی حضور دوباره در جام جهانی تا حدی روی آرامش به خودش ببیند و مشکلات اضافی در مسیر صعودی تیم ملی سنگ‌اندازی نکنند. اما با وجو این همه بی‌نظمی در اداره فوتبال کشور مثل اینکه باز هم فدراسیون نشین‌ها قرار اولویت را تیم ملی در نظر بگیرند.علی کفاشیان نایب رئیس فدراسیون در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: اختلافات باید هرچه زودتر حل شود چون باید منافع تیم ملی همیشه در نظر گرفته شود.

این در حالی است که کارشناسان و رسانه ها بارها نسبت به نقش کمرنگ فدراسیون فوتبال در برطرف کردن مشکلات و حواشی معترض بوده اند و تاج رئیس فدراسیون را مورد انتقاد قرار دادند که چرا همیشه برای خواباندن گرد و خاک های بپا شده از حواشی کی روش، به گذر زمان متوسل شده و تصمیمی تاثیر گذار در قبال سرمربی تیم ملی گرفته نشده است.

حکایت مرموز کی‌روش و سکوت مشکوک تاج

حاشیه ها به تیم ملی لطمه می زند

عبداله ویسی سرمربی تیم فوتبال سپاهان در این خصوص می‌گوید تیم ملی و باشگاه‌های ما دوران حساسی را سپری می‌کنند و این دور از انصاف است که حواشی این چنین در فوتبال ما اتفاق بیافتد.

هادی طباطبایی کارشناس فوتبال هم در مصاحبه‌ای با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به ایجاد هماهنگی در ارکان مختلف فوتبال تأکید می‌کند تا تیم ملی آسیب نبیند.

فراز کمالوند سرمربی تیم فوتبال گسترش فولاد تبریز هم برای حل حواشی سرمربی تیم ملی اینطور راهکار می‌دهد که شخص رئیس فدراسیون باید وارد مشکلات تیم ملی شود و با برگزاری جلسات دوستانه به این اختلاف نظرات پایان دهد.

مسأله‌ای که حائز اهمیت است این است که به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال در برخورد با برخی موارد و بی‌انضباطی‌هایی که در رشد فوتبال ملی نقش عوامل بازدارنده را ایفا کرده است به خوبی موفق نبوده و بیشتر با ترس از دست دادن کی‌روش با اعمال تاکتیک سکوت به استقبال حواشی رفته است.

در پایان این انتظار از مسئولان و رییس نسبتا جدید فدراسیون فوتبال می‌رود همانطور که سرمربی تیم ملی با فوتبال ما قراردادی حرفه‌ای و پر پول ثبت کرده است،همانطور هم اخلاق حرفه‌ای را رعایت کند و تنها افکارش را روی مسائل فنی و داخل مستطیل سبز برای راه یابی به جام جهانی 2018 روسیه و موفقیت های روز افزون متمرکز کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
Mehdi
Germany
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
۰
۰
حرف ..حرف می آورد.وقتی كه درباره مربی تیم ملی صحبت میشه. طبیعیه كه عكس العمل یا جواب میده
علی تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
۰
۰
باسلام:درود بر كارلوس كی روش قیصر فوتبال ایران ومردی از جنس برلیان
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
۰
۰
فقط با وجود كی روش ما میتوانیم از پس این ... حوزه خلیج فارس بر بیام
پس بهتر این بزرگ مرد فوتبال ایران را حفظ كنید
علی
Germany
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
۰
۰
یك نفر همیشه بایستی در خصوص تیم ملی تصمیم گیرنده باشه وانهم سرمربی تیم است اگر ما همیشه میگوییم كه تیم ملی خوب نتیجه گرفته پس مدیریت خوب بوده كه خوب نتیجه گرفته . پس چرا یكنفر هم كه خوب مدیریت میكنه زیر سئوال میبریم. اصلا ما چه میدونیم توی سر اقای كی روش چه میگذره همین حركات ایشون باعث شده كه تیمها الان دارن نتایج خوب در ایران وسطح اسیا ویا به امید خدا در جهان شاهد خوب بازی كردن بچه هاباشیم.بچه های پرسپولیس شایسته ترین بازیكنانند هیچ شكی نیست ما بایستی جلوی عربها حتما تغییر تاكتیك داشته باشیم شاید این هم یك نوع تاكتیك هست كه ازسوی آقای كیروش اتخاذ شده . به امید موفقیت تیم ملی واینده آن در جهان وشادی دل مردم ایران.
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
۰
۰
استقلالی ها چرا خوشحالند از این رفتار كیروش چون بازكنان پرسپولیس هستند مگر منافع تیم ملی مطرح نیست مگر تمام بازیكنان زیر چتر پرچم ایران بازی نمیكنند یا بازیكنان پرسپولیس از كشور دیگری هستند . اول تفكر كنید بعد حرف بزنید این دعواها فقط به تیم ملی ضربه می زند و گرنه پرسپولیس از الان قهرمان لیگ محسوب میشود

نیازمندی ها