به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی صورت گرفت

یک سال محرومیت برای بانوان اعزامی به مسابقات بیلیارد آزاد چین

گفتگوی جام جم آنلاین با نخستین بانوی مدال‌آور تاریخ بیلیارد ایران

برخی از خارجی ها نمی دانند در ایران زنان می توانند ورزش کنند! / برخورد با حجابم همیشه عادی بوده است

اکرم محمدی امین 28 ساله است و بسیار خوش‌بیان. او نخستین مدال‌آور تاریخ ورزش بیلیارد ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا به عنوان یک دختر به‌شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۰۰۲۳۲۷
برخی از خارجی ها نمی دانند در ایران زنان می توانند ورزش کنند! / برخورد با حجابم همیشه عادی بوده است

مثل ورزشکاران مشهور و ستاره‌های محبوب برای مصاحبه با او باید ابتدا هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دادیم. او همان کسی است که دو سال پیش لقب «نابغه » را خودمان به او دادیم، لقبی که باعث شد تا صدای برخی از بیلیاردبازان هم دربیاید، اما این لقب روی او ماند. نابغه برای ورزشکاری که مدال می‌گیرد شاید لقب درستی نباشد، اما به هر حال او یکی از نخبه‌های ورزش بانوان و رشته بیلیارد است. او با همان فن بیان و متانت خاص خودش در گفت‌وگو با ما شرکت کرد:

چند سال است به طور حرفه‌ای ورزش می‌کنید؟

حدود پنج سال.

چطور در این مدت کوتاه به چنین پیشرفتی در بیلیارد رسیدید و در رقابت‌های قهرمانی آسیا موفق به کسب مدال برنز شدید؟

شاید اصلا به همین دلیل است که به من لقب نابغه داده‌اند. البته باید بگویم راه بسیار طولانی است و من خودم را در ابتدای راهی بسیار طولانی می‌بینم.

بیلیارد از نظر بسیاری یک رشته مردانه است، وقتی این رشته را به طور حرفه‌ای شروع کردید نگاه‌ها مانع از کار کردن شما نبود؟

باید بگویم در ابتدا بیلیارد بازی کردن یک دختر تعجب بسیاری را به همراه داشت، ولی من فکر می‌کنم حداقل در دو سال اخیر نگاه‌ها عوض شده و بیلیارد بازی کردن دختران موضوعی عادی تلقی می‌شود.

شرایط برای ورزش کردن بانوان متفاوت‌تر از مردان است و شاید باید تمرین و پشتکار بیشتری را داشت. با این اوصاف راز پیشرفت کردن در عرصه ورزش حرفه‌ای چیست؟

فقط باید پشتکار داشت. راز پیشرفت کردن در ورزش بانوان ایران ناامید نشدن است. البته ورزش مردان و بانوان در هر رشته‌ای سختی‌های خودش را دارد، اما برای بانوان اوضاع تا حدودی متفاوت است و سختی‌ها هم بیشتر.

چرا ورزشکاران خانم در ایران از لحاظ محبوبیت در ایران به پای ورزشکاران مرد نمی‌رسند؟

من خودم بارها به این موضوع فکر کرده‌ام. این چیزی است که در وجود اکثر مردم نهادینه شده. همه فکر می‌کنند که آقایان در ورزش بهتر و قوی‌تر هستند. همین باورهای نهادینه شده است که محبوبیت بیشتر ورزشکاران مرد را رقم می‌زند. البته این موضوع مختص ورزش ایران نیست و در همه جای دنیا وجود دارد. آن سوی دنیا می‌گویند فلانی مثل خانم‌ها لگد می‌زند. اینها باورهایی است که می‌گوید مردها تحت هر شرایطی از بانوان قوی‌تر هستند.

موضوع دیگری که در ورزش بانوان ایران خیلی روی آن حساسیت زیادی وجود دارد موضوع حجاب بانوان و دختران ورزشکاران در رقابت‌های بین‌المللی است. برخورد ورزشکاران خارج از کشور در مقابل حجاب شما چگونه بوده است؟

باید بگویم که آنها اصلا برایشان مهم نیست. من بارها در رقابت‌های خارج از کشور شرکت کرده‌ام و متوجه این موضوع بوده‌ام که ورزشکاران کشورهای دیگر کاملا به تفاوت‌ها احترام می‌گذارند و رعایت هر نوع مذهبی را می‌کنند. من نگاه خاصی روی حجاب خودم در رقابت‌های بین‌المللی ندیدم و همیشه برخوردها عادی بوده است.

تحقیقات آماری اثبات کرده است که شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر نقش قابل توجهی روی گستردگی محبوبیت ورزش و مسائل مربوط به آن داشته است. نظر شما در این‌باره چیست؟

کاملا قبول دارم. شناختن ورزش یکی از تاثیرات مثبت شبکه‌های اجتماعی است. البته من خودم در اینستاگرام به موضوعات جالبی هم برمی‌خورم. مثلا در این شبکه اجتماعی متوجه شدم بسیاری از افراد اصلا نمی‌دانند که در ایران برای بانوان و دختران ورزش حرفه‌ای وجود دارد و مثلا یک دختر مثل من می‌تواند بیلیارد بازی کند. فکر می‌کنم اگر از راه درست از شبکه‌های اجتماعی استفاده شود می‌توان از آن در راه‌های خوبی
مثل ورزش استفاده کرد. البته همان‌طور که گفتم در دو، سه سال اخیر نگاه‌ها به ورزش بانوان متفاوت شده است.

اکرم امینی‌محمدی نهایت موفقیت خود را در این ورزش در چه چیزی می‌بیند؟

وقتی بتازگی کارم را در این رشته ورزشی شروع کردم فکر می‌کردم انتهایی برای بیلیارد وجود دارد مثلا کسب عنوان قهرمانی جهان. اکنون هر چقدر که بیشتر زمان می‌گذرد بیشتر به این نتیجه می‌رسم که بیلیارد انتهایی ندارد. البته هدف کنونی من قهرمانی در جهان است. این هدف کوتاه مدت من به شمار می‌رود، اما برای ورزش من دیگر انتهایی نیست.

گفتگو از: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها