توقع از دیدار سنتی دو تیم پرطرفدار فوتبال ایران این بار به دلایل بسیاری بالا رفته و مردم دوست دارند نمایشی درخور موقعیت دو تیم ببینند. بهتر است هر دو تیم را در جایگاهی که قرار دارد مورد بررسی قرار دهیم.
کد خبر: ۱۰۰۱۰۰۹
ذهنیت‌ مساوی را بشکنید

پرسپولیس در طول دو فصل اخیر روند خوبی داشته و این فصل، هم زیبا بازی می‌کند و هم نتایج خوبی می‌گیرد و شایسته جایگاهی است که آن را مقتدرانه به دست آورده.

خوشبختانه استقلال در نیم‌فصل دوم، پوست‌اندازی کرده و نمایش‌های قابل قبولی ارائه داده. وضعیت خود در جدول رده‌بندی لیگ برتر را سامان داده و در بازی مرگ و زندگی با السد قطر هم پیروز شده و به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کرده است.

با این توصیف کوتاه، انتظار جامعه فوتبال ایران این است که فوتبالی زیبا ببیند. هر دو تیم از نظر روانی در بالاترین سطح خود به سر می‌برند و مردم توقع دارند فوتبالی در سطح فعلی این دو تیم ببینند. فوتبالی که در نهایت به فوتبال ملی سود برساند و کادر فنی تیم ملی بتواند بازیکنان بزرگی از آن صید کند. فوتبالی که بتواند توقع بالای مردم از شرایط فعلی دو تیم را برآورده کند، قطعا دور از احتیاط‌های کشنده، محافظه‌کاری بی‌دلیل و اتلاف وقت ویران‌کننده است. اما آنچه اهالی فوتبال را نگران می‌کند، ضیافت شامی بود که هفته گذشته برگزار شد. رسم اشتباه و کهنه‌ای که در حال فراموشی آن بودیم و متاسفانه دوباره باب شد. چنین ضیافت‌هایی در هیچ نقطه دیگری از دنیا مرسوم نیست. حتی در دربی گلاسگو که تفاوت‌های مذهبی کاتولیک‌ها و پروتستان‌های اسکاتلند، آن را به جنگ شبیه می‌کند یا ال‌کلاسیکو که فوتبالی سیاسی است. اما با وجود اختلاف‌های شدید مادرید و ایالت کاتالونیا، وقتی بارسا در خانه مادرید 6 گل می‌زند، اتفاقی نمی‌افتد و به همه‌چیز، فوتبالی نگاه می‌شود.

از نظر شخصی با برگزاری چنین ضیافت‌هایی موافق نیستم؛ اما امیدوارم نقل قول‌هایی که بعد از مراسم شنیدم و مربیان و بازیکنان، قول دیداری تماشایی را دادند، صحت داشته باشد. برای مردم ما که همیشه از این بازی توقع فوتبالی کلاس بالا و تماشایی دارند و این بار بیشتر از همیشه، تساوی کشنده است، بخصوص آن‌که صفر – صفر باشد و نمایش دو تیم، احتیاط و ترس را فریاد بزند. در میان دربی‌های معروف، بوده مسابقه‌هایی که حتی صفر – صفر شده؛ اما موقعیت‌های خطرناک بسیاری داشته و دو تیم مدام روی دروازه هم بودند. اما شمایل صفر- صفرهای دربی تهران به آن دیدارها شباهتی نداشته و برای مردم ما ایجاد ذهنیت کرده. به هر حال وقتی قبل از برگزاری دیداری، ضیافتی مشترک به پا می‌شود و آن مسابقه در نهایت بدون صحنه جذاب و موقعیت‌‌های گل به تساوی بدون گل منجر می‌شود، شائبه ایجاد می‌کند. این شائبه، ناخواسته است؛ اما مقدمات این ذهنیت را ما فراهم کرده‌ایم. امیدوارم مسابقه‌ای که امروز پیش روی ماست، همه ذهنیت‌ها را بشکند و دیداری تماشایی باشد. دیداری که با جذابیت‌ و گل، رضایت مردم ما را جلب کند و تماشاگران را راضی به خانه‌ها بفرستد. چنین مسابقه‌ای قطعا بازیکنان و کادر دو تیم را هم راضی می‌کند.

امیر حاج‌رضایی - کارشناس فوتبال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها