برنامه جامعه شناسی ورزش رادیو ورزش با امان الله قرایی مقدم عضو هیات علمی دانشگاه به بررسی نظریه تن آسا در ورزش پرداخت.
کد خبر: ۹۶۱۰۵۹
نگاهی به نظریه تن آسا در ورزش

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از رادیو ورزش، نظریه‌ی طبقه‌ تن‌آسا، نخستین و معروف ‌ترین کتاب وبلن است که در آن بسیاری از معیارهای رفتار انسان به چالش کشیده می‌شود. او با طنزی ویرانگر، توخالی بودن معیارهای سلیقه، آموزش، لباس، و فرهنگ طبقهٔ تن‌آسا را افشا می‌کند. به گفته‌ وبلن، طبقه‌ی تن‌آسا معیارهایی را می‌پروراند که هر فردی در هر سطحی از جامعه، به‌گونه‌ا ی وادار به رعایت آن می‌شود. نشانه‌ی بارز عضویت در طبقه‌ی تن‌آسا، پرهیز از مشقت کار تولیدی و موفقیت در مصرف تظاهری است.
امان الله قرایی مقدم عضو هیات علمی دانشگاه درخصوص این نظریه گفت: نظام سرمایه داری زمینه ای را برای نو کیسه ها فراهم کرده است تا شخصیت خود را با اشیا برای دیگران به نمایش بگذارند. این افراد اصولا از اصالت خانوادگی برخوردار نیستند و می خواهند ضعف خود را با پول بپوشانند.
وی افزود بسیاری از ورزشکارانی که یک شبه معروف شده اند و پول زیادی را به جیب زده اند چنین رفتارهایی را از خود بروز می دهند. آن ها سعی می کنند با برندهای لباس و یا ماشین های گران قیمت، خود را به دیگران عرضه کنند. موضوع مهم این که ورزشکاران الگوی جوانان هستند.
قرایی مقدم ادامه داد جامعه ای دچار این بحران می شود که ارتباطاتش سوری است، معنویت رنگ باخته و افراد همانند یک ربات و بی هویت هستند. این موضوع در شهرهای بزرگ نمود بیشتری دارد.
وی با ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی خاطر نشان کرد آموزش باید از خانواده آغاز شود. ارزش ها باید پررنگ شود. فرزندان در بستر خانواده باید به گونه ای تربیت شوند که در برابر رفتارشان مسئولیت پذیر باشند.
جامعه شناسی ورزشی سه شنبه ها ساعت 21:45 با اجرای محسن ابوفاضلی پخش می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها