نام دو ورزشکار معلول ایرانی در میان برترین های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو قرار دارد.
کد خبر: ۹۵۳۴۶۰
سیامند رحمان قویترین شد، مرتضی مهرزاد بلندقدترین پارالمپین تاریخ

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، در آمار کلی که کمیته بین المللی پارالمپیک امروز چهارشنبه منتشر کرده، نام مرتضی مهرزاد و سیامند رحمان به چشم می خورد.

در این گزارش به لحاظ شمارشی به این رویداد پرداخته است که از نظر می گذرانید:

۶ کشور برای نخستین بار در پارالمپیک حضور یافتند: آروبا، کنگو، مالاوی، سومالی، سائو تومه و تونگا.

چهار بار پیاپی چین در صدر جدول رده بندی مدالی پارالمپیک ایستاد. این کشور آسیایی در بازی های ریو با ۲۳۹ مدال شامل ۱۰۷ مدال طلا، ۸۱ نقره و ۵۱ برنز به کار خود پایان داد.

۲۲۰ رکورد جهانی ارتقا یافت و از حیث عملکرد ورزشکاران، برترین پارالمپیک تاریخ شد. در میان این رکوردها، رکورد سیامند رحمان که در دسته به اضافه ۱۰۷ کیلوگرم وزنه بالای ۳۰۰ کیلوگرم را مهار کرد، از همه مهم تر بود.

وی نخستین وزنه بردار تاریخ پارالمپیک شد که وزنه ۳۱۰ کیلوگرم را بالای سر می برد. «عمرا دوراند» کوبایی سریع تر زن پارالمپیکی شد و در ۱۰۰ متر و ۴۰۰ متر T۱۲ دو رکورد جهان را بهبود بخشید.

«بردالی اسنایدر»، شناگر آمریکایی، در ماده T۱۱ شنای آزاد موفق شد رکورد جهان را بهبود ببخشد. ضمن اینکه در این رقابتها ۴۳۲ رکورد پارالمپیکی شکسته شد.

۱۶۷۰ زن ورزشکار در رقابتهای ریو شرکت کردند. این تعداد ورزشکار دو برابر زنان ورزشکار در آتلانتا ۱۹۹۶ است. در مجموع ۴۳۳۳ ورزشکار از ۱۵۹ کشور در ۵۲۸ رویداد مدالی در ریو شرکت کردند.

۷ مدال شامل شش طلا و یک برنز به شناگر بلاروسی «ایهار بوکی» رسید. وی موفق ترین ورزشکار پارالمپیکی شد و بالاتر از «ماکسیم کریپاک»، شناگر اوکراینی و «ونپان هوانگ»، شناگر چینی ایستاد.

۱۵۴ کشور بازی ها را پوشش تلویزیونی، رادیویی و آنلاین دادند. همچنین پایگاه اینترنتی سایت کمیته بین المللی پارالمپیک پوشش زنده ۱۳ رشته را بر عهده داشت و نتایج ۲۲ رشته را هم به صورت مستقیم منتشر کرد.

۲/۴۶ متر ، بلندی قد مرتضی مهرزاد، عضو تیم والیبال نشسته ایران، است. مهرزاد بلندترین پارالمپین تاریخ لقب گرفته است.

این والیبالیست ۲۹ ساله نقشی کلیدی در قهرمانی تیم والیبال نشسته ایران داشت. این ششمین مدال طلای پارالمپیکی والیبال نشسته ایران است. ایران چهار سال قبل در لندن به بوسنی و هرزگوین باخته بود.

۲ رشته ورزشی به نام های کانو و تری اتلون برای اولین بار در این رقابت ها حضور داشتند.

«ژانت چیپینگتون» از بریتانیا نخستین طلای کانو را برد و «مارتین شولز» آلمانی به طلای تری اتلون رسید.

۸۳ کشور دست کم یک مدال بردند. این بیشترین تعداد در تاریخ بازی های پارالمپیک به حساب می آید. قزاقستان، گرجستان، مالزی، ازبکستان، و ویتنام اولین مدال های طلای تاریخ خود را کسب کردند.

کیپ ورده، موزامبیک، قطر و اوگاندا هم برای نخستین بار در پارالمپیک بر روی سکو رفتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها