فرار به جلوی وزیر ورزش

وزیری که خودش را قبول ندارد !

وزیر ورزش و جوانان در گفت و گوی رادیویی از دستاوردهای این وزارت خانه گفت.
کد خبر: ۹۳۷۷۹۰
دستاوردهای وزارت ورزش و جوانان از زبان محمود گودرزی

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از رادیو ورزش ، پرونده ویژه اخیر رادیو ورزش در گفت و گو با وزیر ورزش و جوانان به بررسی دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه ورزش پرداخت.
محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان درباره شرایطی که در آغاز ورودش در ورزش حاکم بود گفت: من زمانی که کار خود را آغاز کردم حجم انبوهی از پروژه‌های نیمه‌تمام بزرگ‌ترین دغدغه وزارت ورزش و جوانان بود. زمانی که مسئولیت این بخش را بر عهده گرفتم، بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ پروژه ناتمام در سراسر کشور وجود داشت که برای این‌ها بر اساس محاسبات سرانگشتی و تحقیقی که انجام می شد، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان پول نیاز داشتیم. در آن زمان اعتبارات عمرانی نداشتیم و در حوزه عمرانی و تاسیسات ورزشی نیاز به اعتبارات پیش‌بینی شده دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشتیم.
گودرزی ادامه داد: عددی که سالیان قبل به ما می دادند، به ۱۵۰ میلیارد تومان نیز نمی رسید و بیش از ۵۰ سال نیاز بود تا این پروژه ها به اتمام برسد. البته من به دنبال تخریب یا محکوم کردن کسی نیستم اما به نظر می رسد برای کلنگ‌زنی نگاه فنی، علمی، مطالعاتی و دقیقی صورت نگرفته بود. آمایش مدنظر نبود و حتی مطالعات آمایشی نیز انجام نشده بود؛ این که در کدام منطقه و در کدام نقطه کشور چه استعداد و علاقه‌مندی‌هایی وجود دارد و چه مقدار از جوانان گرایش به سمت ورزش دارند تا بر اساس آن سرمایه گذاری و ایجاد تاسیسات صورت بگیرد. در حقیقت توزیع اعتباراتی است که استفاده بهینه نمی‌توانستیم از آن داشته باشیم. حجم عظیمی از مطالبات مردم و پروژه‌هایی که ناتمام مانده بود، ۱۰ درصد تا بالای ۹۰ درصد بود. در اولین گام طبق سیاست‌هایی که به سازمان مدیریت پیشنهاد دادیم و مورد موافقت قرار گرفت، کارها را اولویت بندی کنیم. در سال ۹۳ عملا کار را شروع کردیم تا پروژه های ناتمام از ۱۰ درصد تا بالای ۹۰ درصد را به اتمام برسانیم؛ ۹۴ پروژه‌های بالای ۷۰ درصد و سپس به دنبال اتمام پروژه‌هایی با درصد پایین‌تر.
گودرزی از اتمام ۶۰۰ پروژه در سال ۹۳ و ۹۴ خبر داد و گفت: از سال ۹۱ بودجه ورزش کشور نسبت به سال ۹۰ دچار افت شده بود و در سال ۹۳ به عدد ۹۱ رسیدیم و ۹۴ به عدد سال ۹۰. در حوزه قهرمانی در سال ما بیش از ۷۰۰ سفر داشتیم. در این سفرها برای حق عضویت، پرداخت برای هتل، اردوها، هواپیما و غیره نیاز به دلار و پول‌های خارجی داشتیم. از زمانی که من این حوزه را در اختیار گرفتم، قیمت دلار به ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان رسیده است. به عبارت دیگر ما ضمن کاهش اعتبار خود افزایش نرخ نیز داشته‌ایم که به همان نسبت یعنی سه برابر، قدرت مانور و ثروت ما کاهش پیدا کرده است و این تاثیر می‌گذارد بر فعالیت‌های عمرانی و قهرمانی ما. باید عادت کنیم در شرایط دشوار و کمبود اقتصادی کار را پیش ببریم و انجام دهیم. خوشبختانه تقریبا معادل اعتباراتی که دولت برای عمران به ما داده است، به همان نسبت هم از بخش خصوصی و خیرین جذب منابع داشتیم و به دنبال آن هستیم که بتوانیم برای اتمام آن ۳۰۰ پروژه باقی‌مانده حتما بخش خصوصی را فعال کنیم؛ منتها بخش خصوصی نیز علاقه‌مند است در جایی سرمایه گذاری کند که برگشت مالی داشته باشد و سود برای آن داشته باشد. پس به این ترتیب یک استادیوم ۵ هزار نفره در بیابان برای بخش خصوصی هیچ انگیزه و جذابیتی برای سرمایه گذاری نخواهد داشت اما اگر استخر و امکانات تفریحی داشته باشد، حتما این اتفاق رخ خواهد داد. جذب سرمایه و جذب کمک‌های بخش خصوصی در این زمینه نمی توانیم داشته باشیم اما با تمهیداتی که اندیشیده شده است و برای مدیران کل کشور صورت گرفته است، به این نتیجه رسیدند که کمک‌های بخش خصوصی و خیرین را به سمت اتمام این پروژه‌ها سوق دهند. البته ما در این زمینه وام را نیز در نظر گرفته‌ایم تا از طریق سپرده گذاری در بانک‌ها برای آن‌ها وام بگیریم که در این زمینه نیز نگاه قابل توجهی صورت گرفته است. در سال گذشته معادل همان بخشی که برای بخش خصوصی و عمران قرار دادیم، بخش خصوصی و خیرین را وارد کردیم. امیدوار هستیم اگر این فضا از نظر اقتصادی بهینه شود، ورزش و زیرساخت‌ها بتوانند از این طریق حداقل استفاده لازم را داشته باشند.

وزیر ورزش در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان در رشد ورزش همگانی به عدد ۳۰ درصد تا پایان دولت یازدهم رسید، خاطرنشان کرد:. کاری که انجام شد این بود که ما ابتدا بیاییم فدراسیون ها را تفکیک کنیم از نظر انجام کار ورزش همگانی و قهرمانی و فدراسیون هایی که ملزم هستند به انجام کار ورزش قهرمانی. دوم این که فدراسیون ها ملزم شدند تا کار همگانی انجام دهند. چون هر سال ما فدراسیون‌هایی که برتر و پایین‌تر هستند و یا فدراسیون هایی که در این زمینه ناموفق و یا میانه عمل کردند را ارزیابی می کنیم. به این ترتیب یکی از شاخص‌های ارزشیابی این بود که عدد ورزش‌های همگانی را افزایش دهیم و یک معیار برای این که فدراسیون‌ها بخشی از اعتبارات‌ خود را به ورزش همگانی اختصاص بدهند. به خاطر همین بود که ما ۱۲ فدراسیون را در سال ۱۳۹۳ از ورزش قهرمانی جدا کردیم تا در این زمینه فعال‌تر شوند؛ ضمن این که فدراسیون‌هایی که نگاهشان صرفا قهرمانی است را ملزم کردیم به توسعه کمی و نگاه همگانی به رشته خود. همچنین ۱۰ درصد از اعتبارات کل وزارت ورزش که به ورزش اختصاص پیدا می کرد به توسعه ورزش همگانی اختصاص پیدا کرد که در سال بعد این میزان به ۱۵ درصد کم کم افزایش پیدا کرد و عدد قابل توجهی بود.
پرونده پنج شنبه ها از ساعت 18:30 با اجرای حسین شریفی به بررسی موضوعات روز ورزش می پردازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها