فرودگاه کریس بین کوه و دریا واقع شده و وزیدن بادهای شدید آن را مرموز و خطرناک کرده است
کد خبر: ۹۲۶۹۱۲
فرودگاه مرموز و خطرناک کریس رونالدو

به گزارش جام جم ورزشی و به نقل از روزنامه خبر ورزشی ، کریستیانو رونالدو این روزها تقریباً همه جا دیده می‌شود‌؛ از بالابردن جام قهرمانی در رقابت‌های یورو گرفته تا آفتاب گرفتن در سواحل ایبیزیا. با این حال علاوه بر مستطیل سبز و ساحل، او کارهای تجاری‌‌اش را با سرعت خیره‌کننده‌ای پیش می‌برد.

همین چند وقت پیش بود که اولین هتل از مجموعه هتل‌های کریس تحت عنوان هتل‌های پستانا CR7 راه‌اندازی شد‌؛ اولین شعبه در فونچال، زادگاهش و دومین شعبه هم در لیسبون افتتاح شد. مادرید و نیویورک هم دو شهر دیگری هستند که مجموعه هتل‌های کریس رونالدو به زودی در آنجا افتتاح خواهند شد.

البته تنها خبر خوب برای رونالدو، خبر افتتاح هتل‌هایش در پرتغال نبود بلکه با ورود او به مادیرا، جایی که در آنجا متولد شده، اتفاق دیگری هم رخ داد و میگوئل البوکوئرکه، رئیس این منطقه جزیره‌ای، فرودگاه بین‌المللی مادیرا را دستخوش تغییر و تحول کرد‌؛ البته نه زیرساخت این فرودگاه را بلکه فقط نام این فرودگاه را از فرودگاه بین‌المللی مادیرا به فرودگاه «کریستیانو رونالدو» تغییر داد.

فرودگاه خطرناک کریس
اتفاقاً همین نامگذاری بود که توجه بسیاری از رسانه‌های دنیا را به این محل جلب کرد‌؛ جایی که در 16 کیلومتری فونچال، جت شخصی کریس فرود آمده، یکی از 10 فرودگاه خطرناک جهان است که پیش‌تر حوادث اسفناکی هم در آن رخ داده. تاریخ راه‌اندازی این فرودگاه مربوط به سال 1921 است ولی تا سال 1964 هیچ هواپیمای مسافربری به آن تردد نکرد‌؛ اولین بار سال 1964 بود که 80 مسافر با هواپیما وارد این فرودگاه شدند و از همان موقع بود که خلبان‌ها فهمیدند کار سختی برای فرود آمدن در این محل دارند. عمده‌ترین مشکلی که این فرودگاه در سال‌های نخست داشت این بود که باند آن بسیار کوتاه و 1600 متر بود! نزدیک به 20 سال بعد تازه تصمیم بر آن گرفته شد که طول باند پرواز فرودگاه مادیرا 200 متر افزایش پیدا کند. البته از آنجا که این مسافت هم برای نشستن و بلندشدن هواپیما، مسافت تقریباً کمی بود رفته‌رفته به طول باند اضافه شد تا این‌که سرانجام سال 2000 با انجام برنامه‌ریزی‌های مختلف طول باند این فرودگاه به 2781 متر رسید. شاید تنها نکته مثبت فرودگاه فعلی کریس رونالدو این باشد که 180 پایه بتونی بالاتر از سطح دریا کار گذاشتند تا بتوانند به طول مسیر باند پرواز، اضافه کنند‌؛ پایه‌هایی که بعداً در زمره زیباترین سازه‌های به کار رفته در فرودگاه‌های مختلف تبدیل شد.

وقتی باد وحشتناک می‌شود
موردی که این فرودگاه را وحشتناک جلوه می‌دهد موقعیت آن است‌؛ فرودگاه کریس بین کوه و دریا واقع شده و وزیدن بادهای شدید مانع از این می‌شود که خلبان بتواند به راحتی هواپیمایش را به زمین بنشاند. در واقع هر مسافری باید دلهره لحظه فرود در فرودگاه کریس رونالدو را به جان بخرد چون هواپیما چنان تکان‌های شدیدی می‌خورد که بعضاً خلبان‌ها مجبور می‌شوند چندبار ارتفاع را کم و زیاد کنند تا روی باند فرود بیایند. همان‌طور که در بارکد مشخص است با وجود این‌که خلبان‌های خبره‌ای به فرودگاه کریس سفر می‌کنند باز هم فرودهای وحشتناکی در این فرودگاه دارند.

روزی که خیلی‌ها مردند
19 نوامبر 1977 بوئینگ 727 قصد داشت در مادیرا به زمین بنشیند. با توجه به بارندگی و البته باد شدیدی که در حال وزیدن بود خلبان دید کافی برای نشستن روی باند پرواز با آن طول کم را نداشت‌؛ حاصل تکان‌های شدید، فرود بدی شد و در نهایت 131 نفر جان خودشان را از دست دادند. اگرچه این تنها حادثه فرودگاه سابق مادیرا و کنونی کریس رونالدو نبود ولی همان حادثه تلخ باعث شد مسئولان پرتغالی به این فکر بیفتند هر طور شده به طول باند این فرودگاه اضافه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها