با مهدوی کیا به مناسبت 39 سالگی‌اش

فوتبال مملکت‌مان باید تکان بخورد

مهدی مهدوی کیا امروز وارد سی و نهمین سال زندگی خود شد.
کد خبر: ۹۲۴۵۴۹
آلبوم تصاویر مهدوی کیا / موشک 39 ساله شد!

به گزارش جام جم آنلاین ، مهدی مهدوی کیا متولد شهر ری است اما اصالت اصالت اراکی دارد، اصالتی از روستای چشمه اراک. او در سال 76 به دختری به نام سپیده ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دختری به نام عسل است که اکنون 17 سال دارد.

مهدوی کیا از کودکی علاقه زیادی به فوتبال داشت و در دوران نوجوانی از زمین های خاکی جذب باشگاه بانک ملی شد و با پشتکار به باشگاه پرسپولیس پیوست. او همیشه علی دوستی را عامل بزرگ خود در پیشرفت فوتبالی اش معرفی می کند.
افتخارات و موفقیت های مهم ورزشی وی از سال 75 شروع شد، پس از محرومیت نعیم سعداوی وی در پیستون راست تیم ملی بازی کرد. مهدی با زدن 2 گل به چین در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه شایستگی های خود را اثبات کرد. دو گل از فاصله دور شهرت او را چند برابر کرد.

مهدوی کیا در باشگاه های بانک ملی، پرسپولیس تهران، بوخوم، هامبورگ و اینتراخت فرانکفورت آلمان سابقه بازی دارد. نقطه عطف کاری او حضور در تیم هامبورگ بود. او در این باشگاه به یکی از اسطوره های تیم تبدیل شد و محبوب ترین هم لقب گرفت. همین جا بود که آلمانی ها به او لقب "موشک" دادند چرا که سرعت زیادی داشت. مهدوی کیا سلطان پاس گل در بوندسلیگای آلمان بود و یکی از ستاره ها به شمار می رود.

نقاط عطف فوتبال مهدی مهدوی کیا

- مهدوی کیا در سال ۲۰۰۳ از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان بازیکن برتر فوتبال آسیا شناخته شد. هواداران هامبورگ به او لقب موشک ایرانی داده بودند.


- وی از باتجربه های فوتبال و تیم ملی فوتبال ایران است و در سال 1387 از سوی علی دایی؛ سرمربی وقت تیم ملی بازوبند کاپیتانی تیم ملی را به بازو بست. او با حضور در دو جام جهانی ۹۸ و ۲۰۰۶ خود را در سطح بین المللی مطرح کرد.


- مهدوی کیا در سال ۱۹۹۸ به باشگاه بوخوم پیوست و در سال ۱۹۹۹ به هامبورگ رفت و تا سال ۲۰۰۷ در این تیم عضویت داشت که با تمام شدن قرارداد خود به تیم اینتراخت فرانکفورت پیوست. وی در مجموع ۲۲۳ بازی در بوندس لیگا، ۲۹ گل به ثمر رساند.


- وی پس از یک غیبت ۹ ماهه در سال 1387 برای بازی با کره شمالی از سوی علی دایی به تیم ملی دعوت شد. این اولین مرتبه ای بود که مهدوی کیا برای تیمی که هدایت آن بر عهده علی دایی است به میدان می رفت.


-وی تا سال ۲۰۱۰ با فرانکفورت قرار داشت. وی در سال 1388 بعد از 11 سال حضور در بوندس لیگا به ایران برگشت و به تیم استیل آذین پیوست. مهدوی کیا در یازدهمین دوره لیگ برتر با مسئولان باشگاه داماش گیلان برای همراهی این تیم به توافق رسید و پیراهن این تیم را بر تن کرد.


-وی پایان نیم فصل اول همان سال از این تیم جدا شد و بعد از 13 سال مجددا به تیم پرسپولیس پیوست و پس از عقد قرارداد با این تیم اعلام کرد پرسپولیس آخرین باشگاه دوران بازیگری وی است.

فرگوسن او را می خواست؟

زمانی که مهدوی کیا در هامبورگ می درخشید و در اوج بود باشگاه منچستریونایتد رسما خواهان به خدمت گیری او شد. فرگوسن سرمربی اسبق یونایتد حتی نماینده خود را به هامبورگ فرستاد. مهدوی کیا در طول دوران حضور خود در هامبورگ از باشگاه های بزرگ دیگری نظیر چلسی، اورتون، یوونتوس و بایرن مونیخ هم پیشنهاد دریافت کرد اما هرگز راضی به ترک هامبورگ نشد.

مهدوی کیا مهمان ویژه مقر AFC :

این دو عکس تنها عکس هایی هستند که از مراسم ازدواج مهدوی کیا در دسترس است:

این عکس مربوط به سال 83 است. او در کنار پدر ، دختر و مادرش که مرحوم شد می بینید:

یک پرسپولیس جذاب با حضور مهدوی کیا و کریمی:

در کنار یار و استادش علی دوستی:

روزهای طلایی در هامبورگ:

مهدوی کیا و دخترش در 89 :

روی شانه هم تیمی ها در هامبورگ:

روز وداع با فوتبال:

بدترین لحظات زندگی... مهدی در مراسم ختم مادر:

مهدوی کیا با پیراهن بانک ملی... مهرداد میناوند را هم با سبیل می بینید:

یک روز به یادماندنی با پدر ، مادر و عسل در هامبورگ:

اشک های به یادماندنی مهدوی کیا در برنامه نود:

مهدی در مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه:

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها