کبوتران به نشانه صلح و دوستی و رساندن پیام مسابقه‌های تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری آذربایجان در آسمان تبریز به پرواز درآمدند تا روزهای خاطره‌انگیز قدیمی‌ترین تور دوچرخه‌سواری ایران، یک بار دیگر در اذهان تازه شود.
کد خبر: ۹۰۶۲۰۱
لذت رکاب زدن در قدیمی‌ترین تور ایران

تور آذربایجان، معتبرترین تور دوچرخه‌سواری ایران و قدیمی‌ترین تور دوچرخه‌سواری قاره آسیاست. تاریخ برگزاری نخستین دوره این رقابت‌ها به سال 65 در سطح ملی و با حضور تیم‌های ایرانی بازمی‌گردد که دوچرخه‌سواران دور دریاچه ارومیه رکاب زدند. در سال‌های بعد، نام تور به تور دوچرخه‌سواری آذربایجان تغییر یافت و همزمان تیم‌هایی از کشور‌های مختلف در این تور شرکت کردند. از سال‌ 2010، قسمتی از مسیر تور در جمهوری خودمختار نخجوان برگزار شد و از سال 2013 به تور دوچرخه‌سواری ایران (آذربایجان) تغییر نام داده ‌شد.

این سی و یکمین دوره است که تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری ایران ـ آذربایجان برگزار می‌شود. از بین 21 تیم خارجی و داخلی حاضر در مسابقه‌ها، یک تیم حرفه‌ای پروکنتیننتال، 16 تیم باشگاهی نیمه‌حرفه‌ای و چهار تیم ملی حضور دارند. سه تیم باشگاهی پتروشیمی تبریز، شهرداری تبریز و پیشگامان‌کویر یزد تیم‌های داخلی این تور هستند.

این تیم‌ها مسیر 162 کیلومتر و 400 متری مجتمع لاله پارک تبریز تا شهر زیبای ارومیه را رکاب می‌زنند که در مسیر خود از حاشیه دریاچه ارومیه می‌گذرند.

31 دوره بدون تعطیلی

خسرو قمری، رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری که یکی از حاضران در آیین گشایش این تور بود، می‌گوید: در ایران شش تور فعالیت می‌کرد که فقط تورآذربایجان 31 دوره بدون تعطیلی دوام آورده است در حالی که بعضی تورها پس از 17 تا 18 دوره برگزاری تعطیل شده‌اند.

جایگاه بین‌المللی تور آذربایجان در سطح فدراسیون بین‌المللی دوچرخه‌سواری نیز شناخته شده است و رتبه 1/2 دارد که در آینده به تور حرفه‌ای تبدیل خواهد شد. قمری درباره ارزش بین‌المللی این رقابت‌ها می‌گوید: تور بین‌المللی ایران ـ آذربایجان در سطح آسیا جایگاه بسیار بالایی دارد و همیشه از آن در مسابقات مختلف به نیکی یاد می‌شود. وقتی به رکابزنان این دوره نگاه می‌کنیم، عضویت ورزشکاران ایرانی در باشگاه‌های خارجی نشان از ارتقای کیفیت دوچرخه‌سواری ایران دارد.

دو نماینده فدراسیون بین‌المللی دوچرخه‌سواری از ابتدا تا انتهای تور بر آن نظارت می‌کنند و نمره می‌دهند که در این میان باید مراقب رعایت نظم و انضباط تور بود. به طور معمول،‌ بالاترین نمره مربوط به بخش انتظامات و امنیت تور است که امنیت کشور در قالب برگزاری این تور را نشان می‌دهد. تور این دوره که از 24 اردیبهشت آغاز شده، تا 29 همین ماه ادامه دارد و ورزشکاران در شش مرحله مسافت 6/1004 کیلومتر را بین استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل رکاب می‌زنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها