اگر قهرمانی استقلال خوزستان را به دلیل ریشه فوتبال خوزستان در فوتبال کشورمان شیرین و از هر منظری آن را دلچسب بدانیم باید بپذیریم به همان میزان سقوط تیم ریشه‌دار ملوان بندرانزلی نیز از تلخی‌های لیگ پانزدهم بود.
کد خبر: ۹۰۴۹۷۲
قوی سپید و شاید پروازی دیگر

تیمی که از بدو راه‌اندازی لیگ حرفه‌ای یعنی در تمام 15 دوره برگزار شده لیگ برتر هیچ‌گاه نتوانست دخل‌و‌خرجش را با ساختار جدید هماهنگ کند؛ ساختاری که در آن پول اگر حرف اول را نزند در هر صورت شرط لازم برای ادامه حیات است.

ملوان انزلی در همه این سال‌ها با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده است و این اولین سقوط این تیم به دسته پایین‌تر محسوب نمی‌شود، اما تیمی که سابقه قهرمانی در جام حذفی ایران را هم دارد و چند ستاره بزرگ در آسمان فوتبال ایران داشته است به دلیل این که خاستگاهش شهری کوچک و غیرصنعتی است، شایسته نیست به این حال و روز بیفتد و با همه عشق و علاقه‌ای که مردم آن دیار به فوتبال دارند، به چنین سرنوشتی دچار شود.

این درست که در پایان هر لیگی دو یا سه تیم به دسته پایین تیر سقوط می‌کنند و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است، اما حکایت ملوان حکایت دیگری است؛ تیمی که مسکن‌های مختلف در این سال‌ها نتوانسته است درد آن را درمان کند. ملوان از همان ابتدای فصل پانزدهم که به دلیل نبود پول، کمتر مربی و بازیکنی حاضر به همکاری با این تیم بود سرنوشت مبهمی داشت و دیدیم جمعه قوی سپید سقوط کرد‌! در همه این هفته‌ها مشکلات مالی و حاشیه‌ای بدجوری این تیم را رنجاند. ملوانان حتی در نیم‌فصل با بی‌مهری غریب دیگری هم مواجه شدند‌؛ آن‌گاه که مهدی شریفی، بازیکن سرباز سپاهان را برای تقویت تیم خود جذب کردند، اما ناگهان این بازیکن سر از تبریز درآورد!

انزلی شهری نبود که فلان نماینده مجلس برای خوشامد همشهریانش نام یک تیم تهرانی را کادو کند و به آنها هدیه دهد و ناکامی اش قابل پیش‌بینی و هضم باشد. انزلی یکی از خاستگاه‌های فوتبال ایران است و شایسته نیست به چنین سرنوشتی گرفتار شود.

برای بررسی این سقوط دلایل متعدد و مفصلی می‌توان برشمرد. ملوان به لیگ یک سقوط کرد، اما هنوز هم می‌تواند زنده باشد و به سرنوشت برق شیراز دچار نشود که در دسته‌های پایین‌تر در حال جان دادن است. جلوگیری از تکرار سرنوشت برق شیراز این بار در شمال کشور یک عزم جدی در سطح استان گیلان می‌خواهد و حمایتی که از مرکز باید صورت گیرد. همه آنها که مخالف هزینه کردن در ورزش حرفه‌ای جایی مثل انزلی هستند، بهتر است قبل از مخالفتشان به این سوال پاسخ دهند کدام عامل اجتماعی را سراغ دارند که مثل فوتبال و تیم ملوان، انزلی چی‌ها را به هم پیوند بدهد!؟

قوی سپید انزلی می‌تواند دوباره به پرواز درآید منوط به این که به درستی حمایت شود.

امید توفیقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها