درباره رقیه جلال‌نسب، دختری که بهترین بازیکن آسیا شد

درخشش ستاره 13 ساله

ستاره شدن خیلی سخت است. بخصوص وقتی قرار باشد این ستاره بودن از جایی شروع شود که نه کسی تو را می‌بیند نه امکانات برابری با دیگر بازیکنان تیم‌های دیگر داشته باشی.
کد خبر: ۹۰۳۳۷۳
درخشش ستاره 13 ساله

به گزارش جام جم ورزشی ، ستاره ما رقیه جلال‌نسب است، بازیکن 13 ساله تیم ملی دختران زیر 14 سال ایران که بتازگی با مقام سومی رقابت‌های قهرمانی زیر 14 سال جنوب و مرکز آسیا به ایران برگشته است.

رقیه جلال‌نسب نه خانم گل این رقابت‌ها شد و نه با تیم ایران به مقام قهرمانی این رقابت‌ها دست یافت. اما رقیه ستاره بود و اگر به او بها بدهند ستاره هم می‌ماند.

رقیه جلال‌نسب در رقابت‌های زیر 14 سال جنوب و مرکز آسیا روی هم رفته 9 گل زد. البته نمی‌توان او را تنها ستاره تیم ملی فوتبال دختران زیر 14 سال ایران معرفی کرد، بازیکنان نوجوان و 12، 13 ساله‌های دیگری مانند مریم محمدی، بهار سیروس و آیناز حق وردی هم درخشش قابل توجهی در این رقابت‌ها داشتند، اما رقیه چیز دیگری بود.

دختری بدون امکانات درجه یک

تیم‌های مختلفی از جنوب و مرکز آسیا گام به رقابت‌های زیر 14 سال آسیا گذاشتند، تیم‌هایی همچون بنگلادش، تاجیکستان، قرقیزستان، هند و نپال. بازیکنان این تیم‌ها، بخصوص بازیکنان نوجوان تیم‌های بنگلادش و قرقیزستان و البته هند برخاسته از آکادمی‌های حرفه‌ای فوتبال هستند که این آکادمی‌ها تا حدودی هم بُعد بین‌المللی دارند. به این ترتیب که مدرسان و مربیان این آکادمی‌ها از کشورهای مختلف گام به این آکادمی‌ها می‌گذارند و برنامه‌ریزی‌های آنها نیز براساس استانداردهای بین‌المللی فوتبال دنیاست. براساس استانداردهای بین‌المللی فوتبال دنیا نوع تمرین و بازی کردن یک دختر 12، 13 یا نهایت 14 ساله تفاوت اساسی با آنچه که بازیکنان بزرگسال پشت سر می‌گذارند دارند.

این تیم‌ها با چنین شرایطی وارد رقابت‌های جنوب و مرکز زیر 14 سال آسیا شدند، اما در مصاف با تیم ایران با مشکلاتی جدی روبه‌رو شدند و در مقابل ستاره‌های ایرانی به زحمت افتادند، ستاره‌هایی که حتی نیمی از امکانات آنها را نداشتند.

رقیه جلال‌نسب که برترین بازیکن این رقابت‌ها شد و از بازیکنان پر امکانات کشورهایی همچون بنگلادش وهند جلو زد استعداد چشمگیری است که در ایران نه عضو باشگاهی است و نه تا همین چند ماه پیش اصول ابتدایی فوتبال را می‌دانست.

جهان‌چی،‌ سرمربی‌ تیم‌ ملی‌ دختران زیر ‌14 ‌سال:

«رقیه» خوب‌ فوتبال را درک‌ می‌کند

معصومه جهان‌چی خیلی زود وارد دنیای مربیگری شد. او حالا در 35 سالگی در مقام سرمربی تیم ملی دختران زیر 14 سال ایران استعدادیابی هم می‌کند.

وی در رابطه با رقابت‌های اخیر زیر 14 سال جنوب و مرکز آسیا و انتخاب رقیه جلال‌نسب به خبرنگار جام بانوان گفت: بازیکنان این تیم بر اساس استعدادیابی این چند وقت انتخاب شدند. ما از فرصتی که داشتیم استفاده کردیم و بازیکنان خوبی را برگزیدیم. ‌وی افزود: رقیه نشان داد استعداد خیلی خوبی دارد. ما در این رقابت‌ها بخوبی به این بازیکن اعتماد کردیم و او فوروارد اول ما بود و اتفاقا خیلی هم خوب خودش را نشان داد. او درک خوبی از فوتبال دارد و از نکاتی که مربیان به او می‌گویند بخوبی استفاده می‌کند. به دلیل همین ویژگی‌ها بود که برترین بازیکن شد. ‌سرمربی تیم ملی دختران زیر 14 سال ایران در ادامه گفت: رقیه اگر بخواهد می‌تواند بهتر از این کار کند. او اگر به دنبال فوتبال باشد می‌تواند موفق شود. در حال حاضر بهترین بازیکن رده‌های سنی ما همین رقیه است. کار او تازه شروع شده و اگر بخواهد به همین روال ادامه بدهد سختی‌های زیادی را باید تحمل کند.

جهان‌چی با بیان این‌که خودش 16 سال فوتبال بازی کرده یادآور شد: کار کردن در رده‌های سنی را واقعا دوست دارم. البته من برای مربیگری در این رده بتدریج کسب تجربه کردم و زیر نظر برترین مربیان دوره‌های مختلف را گذراندم. الان به عنوان یک مربی رده‌های سنی پایین می‌بینم که فوتبال بازی کردن برای دختران زیر 14 سال چقدر سخت است. آنها در هیچ باشگاهی بازی نمی‌کنند و اکثر آنها فوتسالیست هستند.

‌این مربی خاطرنشان کرد: من در مدت زمان کوتاهی با این بازیکنان کار کردم و البته فدراسیون نیز فرصت خوبی در اختیار ما قرار داد. این بازیکنان نوجوان در پنج ماه آماده شدند. فدراسیون به این رده سنی خیلی اهمیت می‌دهد چون خوب می‌داند همین‌ها به درد آینده فوتبال بانوان می‌خورند.

‌وی در رابطه با مقام سومی تیم در رقابت‌های مرکز وجنوب آسیا و صعودنکردن به فینال گفت: باخت به تیم هند در نیمه نهایی به دلیل تجربه کم بازیکنان ما بود.‌ اگر برنامه‌ریزی خوبی انجام شود و استعدادیابی ادامه داشته باشد این تیم دیگر مقابل تیم‌هایی نظیر هند نمی‌بازد. در تاجیکستان (میزبان رقابت‌های مرکز و جنوب آسیا) همه تیم ایران را دوست داشتند و می‌خواستند بازیکنان محجبه این تیم فینالیست شوند. همین نشان می‌دهد که دختران نوجوان ما با این حجاب اسلامی تبلیغ کننده خوبی برای ورزش بانوان ایران هستند.

هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها