گفت‌وگو با رکورددار پرواز مسافت ایران

فاطمه افتخاری: در خواب هم پرواز می‌کردم

رقابت‌های قایقرانی روئینگ انتخابی المپیک در کره‌جنوبی آخرین فرصت ایران برای کسب سهمیه بود.
کد خبر: ۹۰۲۵۶۰
مهسا جاور: می خواهم تاریخ‌ساز شوم

به گزارش جام جم ورزشی ، در این رقابت‌ها بازهم تیم ملی ایران نتوانست به موفقیتی دست یابد و تنها مهسا جاور بود که موفق به کسب سهمیه المپیک شد تا یک بانو نماینده قایقرانی ایران در المپیک باشد.

هرچند در قایق دونفره نیز بانوان ایران نمایش خوبی داشتند و می توان نمره قبولی را به شاگردان افشین فرزام داد. مهسا جاور در روئینگ تک‌نفره بانوان با صعود به فینال سهمیه المپیک را گرفت تا رکورد تعداد سهمیه‌های بانوان ایران در المپیک را بشکند. او علاوه بر کسب سهمیه المپیک در فینال رقابت‌های انتخابی المپیک موفق به کسب مدال نقره شد تا کار خود را تمام وکمال انجام دهد. سهمیه المپیک مهسا جاور، نهمین سهمیه بانوان ایران در المپیک ریو بود که نسبت به ادوار گذشته بیشترین است. حال بعد از کسب سهمیه المپیک جاور به دنبال تاریخ‌سازی در قایقرانی ایران است. گفت‌وگوی مهسا جاور، تنها ملی‌پوش قایقرانی ایران در المپیک ریو با جام بانوان را در زیر می‌خوانید.

سطح مسابقات انتخابی المپیک چگونه بود؟

سطح مسابقه‌ها خیلی بالا بود و با وجود این‌که می‌دانستیم مسابقه‌ها از رقابت‌های قهرمانی آسیا که چند ماه پیش برگزار شده بهتر است بازهم از دیدن رکوردهای خوب شوکه شویم. همه رکوردها نزدیک به زمان‌های جهانی بود. خود من رکورد شخصی ام را نزدیک به 14 ثانیه بهتر کردم، اما با این‌حال رکوردهای بهتری هم زده شد.

شاید به دلیل همین سطح بالای رقابت‌ها بود که چهار سهمیه قایقرانی ایران در دوره قبل تبدیل به یک سهمیه شد...

بله! به هر حال اینقدر کشورها سرمایه‌گذاری کرده‌ و پیشرفت چشمگیری داشته‌اند که باعث بالارفتن سطح قایقرانی آسیا شده‌اند. اما خوشحالم که با این شرایط سخت توانستم به سهمیه المپیک برسم. ‌فدراسیون واقعا کم‌کاری نکرده است و همیشه حمایت‌های خود را داشته، اما با این حال سخت است که پابه پای کشورهای قدرتمند پیش برویم.

با این حال با سهمیه‌ای که کسب کردی رکورد حضور بانوان ایران در رقابت‌های المپیک شکسته شد...

خیلی خوشحالم که در رکورد‌شکنی تعداد سهمیه‌های بانوان در المپیک‌ها کمی تاثیرگذار بودم. نکته دیگر این که تنها سهمیه قایقرانی را برای المپیک به دست آورده‌ام و این سهمیه به نام یک خانم ثبت شده است. این نشان می‌دهد بانوان ورزشکار روزبه روز پیشرفت می‌کنند و حتی می‌توانیم بهتر از این هم باشیم. هرچند دوست داشتم تعداد سهمیه‌های ما بیشتر از این باشد.

چه احساسی داشتی وقتی جواز حضور در المپیک را به دست آوردی؟

درباره آن لحظه اصلا نمی‌توان صحبت کرد. خیلی خوشحال بودم و احساس خوبی داشتم. من با کسب سهمیه المپیک نتیجه فشار و سختی در تمرین‌ها و دوری از خانواده را به دست آوردم. شاید اگر تنها سهمیه می‌گرفتم اینقدر خوشحال نبودم. کسب سهمیه با مدال نقره رقابت‌ها دلچسب‌تر شد. در واقع با این مدال کارم را بخوبی انجام دادم.

سرمربی تیم ملی چقدر در افتخارآفرینی‌ات نقش داشت؟

واقعا دست آقای فرزام درد نکند. به عنوان مربی همیشه حامی ما بود و فشارتمرین‌ها و برنامه‌ریزی خوبی را برای ما درنظر گرفت. آقای فرزام تمام آنچه را لازم بود برای ما انجام داد و کاری کرد که اصلا درگیر حاشیه نشویم و بدون مشکلی و فشار ذهنی فقط تمرین کردیم. از او ممنونم و خوشحالم گوشه‌ای از زحماتش را جبران کردم. آقای امینی هم تمام کارهای لازم را انجام داد و اردوهای خوبی را در ایران و خارج از کشور برای ما برگزار کرد تا با آمادگی کامل به رقابت‌ها برویم. واقعا همه چیز خوب و بهترین شرایط برای ما مهیا شده بود. خدارا شکر از نتیجه مشخص است که همه چیز خوب و راضی کننده بوده است. یک تشکر ویژه هم از آقای کیومرث هاشمی دارم که به قول خود عمل کرد و به فرودگاه آمد و پاداش المپیکی شدن من را پرداخت کرد. تا اینجا حمایت‌ها خوب بوده و امیدوارم بیشتر از این شود.

تا المپیک چه برنامه‌ای در پیش داری؟

بلافاصله باید تمرین‌هایم را قوی‌تر و جدی‌تر شروع کنم تا برای المپیک رکورد خوبی را بزنم و بتوانم جایگاه مناسبی را در این بازی‌ها به دست بیاورم. حضور در رقابت‌های کسب سهمیه المپیک نشان داد می‌توانیم روزبه‌روز بهتر شویم. امیدوارم از این پس هم همه چیز خوب پیش‌برود و علاوه برالمپیک در بازی‌های آسیایی جاکارتا اندونزی هم به نتیجه‌ای قابل قبول برسیم.

سقف آرزوهای مهسا جاور کجاست؟

ابتدا سقف آرزوهایم کسب سهمیه المپیک بود، اما الان به دنبال هدف دیگری هستم. می‌خواهم در المپیک نتیجه‌ای بگیرم که در تاریخ قایقرانی ایران ثبت شود.

پرداخت پاداش 10 میلیون تومانی جاور در فرودگاه

رئیس کمیته ملی المپیک با حضور در فرودگاه امام خمینی(ره) ضمن استقبال از تیم روئینگ اعزامی به مسابقات انتخابی المپیک، پاداش 10 میلیون تومانی کسب سهمیه المپیک مهسا جاور را اهدا کرد.

رئیس کمیته ملی المپیک ضمن ابزار خوشحالی از کسب سهمیه توسط این بانوی قایقران کشورمان گفت: برای شما در المپیک و ادامه راه آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم شاهد درخشش‌تان در میادین ورزشی باشیم. پیش‌بینی‌های ما در قایقرانی محقق نشد، اما سهمیه شما باعث شد رکورد تعداد سهمیه بانوان در المپیک شکسته شود.

حرف پایانی؟

باید از همسرم محسن محمد سیفی تشکر کنم که در همه شرایط کنار من بود و بسیار تشویقم کرد. به دلیل این‌که خودش ورزشکار حرفه ای‌ است کاملا من را درک می‌کند و آرامش زیادی را به من می‌دهد. در این شش سال هم که حرفه‌ای کار می‌کنم خانواده‌ام زحمات زیادی را برای من کشیده‌اند. با این حمایت‌ها می‌توانم بگویم تمرینات من کوچک‌ترین کاری بود که در راه کسب سهمیه صورت گرفت و افراد زیادی در آن تاثیر داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها