نگاهی به دلایل افت بارسا در هفته‌های اخیر

کابــوس‌ کــاتــالانی

دیدار بارسا مقابل والنسیا یک درام کامل بود. آبی و اناری‌ها بعد از دو شکست پیاپی مقابل رئال سوسیداد و اتلتیکو مادرید و حذف از چمپیونزلیگ، به‌دنبال یک واکنش مناسب مقابل خفاش‌ها و بازگشت به مسیر پیروزی بودند. اما اوضاع برعکس پیش رفت و آنها یک شکست دیگر را متحمل شدند و حالا این احتمال وجود دارد که آنها به جای تکرار سه گانه فصل قبل، فصل را دست خالی به پایان برسانند.
کد خبر: ۸۹۸۴۳۲
کابــوس‌ کــاتــالانی

بارسا از فوریه 2003 تاکنون در لالیگا سه شکست پیاپی نداشت. در آن فصل، آنها در نهایت ششم شدند که بدترین جایگاه در لالیگا در دو دهه اخیر است.

بنابراین تکرار چنین روندی در فصلی که به نظر می‌رسید یکی از بهترین فصول چند سال اخیر آنها باشد، شگفت‌انگیز است.

تنها چند روز قبل، شاگردان لوئیس انریکه رویای تکرار سه‌گانه را در سر داشتند. انتظار می‌رفت آنها اتلتیکومادرید را در چمپیونزلیگ پشت‌سر بگذارند و در لالیگا هم فاصله‌شان با دو تیم مادریدی را حفظ کنند؛ در کوپا دل ری هم که به فینال رسیده بودند، اما بعد از حذف از لیگ قهرمانان در ویسنته کالدرون و شکست اخیر برابر والنسیا، دیگر هیچ قطعیتی برای رسیدن بارسا به جام در این فصل وجود ندارد.

در پنج دیدار قبلی، پیش از دیدار با والنسیا، بارسا تنها یک پیروزی داشت؛ برد 2 بر یک مقابل اتلتیکو در دیدار رفت مرحله یک چهارم نهایی چمپیونزلیگ در حالی که تیم حریف با اخراج فرناندو تورس ده نفره شده بود. البته آن پیروزی با شکست در دیدار برگشت و حذف از دور رقابت‌ها، اهمیتش را از دست داد.

پیش از آن بارسا مقابل ویارئال پیروزی 2 بر صفر را با تساوی 2 بر 2 عوض کرد و در ال‌کلاسیکو هم در حالی که در خانه بازی می‌کرد، 2 بر یک مغلوب رئال شد.

شکست یک بر صفر مقابل سوسیداد و باخت 2 بر صفر برابر اتلتیکو نیز پس از این نتایج رقم خورد.‌پیش از دیدار مقابل والنسیا، لوئیس انریکه از واکنش تیمش و بازگشت به مسیر پیروزی حرف زد، اما بازیکنانش نتوانستند چنین اتفاقی را رقم بزنند.‌در روزهای ناامیدکننده بارسا، لیونل مسی هم دچار افت شده و تا پیش از دیدار برابر والنسیا، 452 دقیقه بود که نتوانسته بود دروازه حریفان را باز کند. با این وجود آنها بازی را بهتر آغاز کردند و روند بازی طوری بود که انتظار می‌رفت به گل برسند، اما این والنسیا بود که روی یک حمله نصفه و نیمه، با ضربه‌ای که در بین راه به پای ایوان راکیتیچ برخورد کرد و وارد دروازه شد به گل رسیدند؛ یک بدشانسی تمام عیار که کار بارسا را در این روزها دشوارتر هم کرده است.

نکته عجیب نیمکت‌نشینی دنی آلوس و حضور سرخی روبرتو در سمت راست خط دفاعی بارسا بود. تصمیمی که احتمالا انریکه برای تنبیه مدافع برزیلی تیمش به دلیل انتشار یک ویدئوی جنجالی بعد از دیدار مقابل اتلتیکو گرفته بود. در آن ویدئو آلوس یک کلاه گیس زنانه روی سر گذاشته بود و در مورد کم اهمیت بودن حذف از چمپیونزلیگ حرف زده بود.‌هر چند انریکه گفته بود که این کار دنی آلوس برای کمک به تیم و برگرداندن روحیه به هم‌تیمی‌هایش بوده، اما کنار گذاشتن او از ترکیب اصلی بهانه دیگری جز این اتفاق نمی‌توانست داشته باشد و اتفاقا هر دو گل والنسیا هم از همان سمتی بود که در غیاب دنی آلوس، سرخی روبرتو باید پوشش می‌داد.

والنسیا پیش از پایان نیمه اول یک بار دیگر توسط سانتی مینا به گل رسید تا کار برای بارسا دشوارتر شود. آبی و اناری‌ها از سال 1947 به بعد، نتوانسته بودند در لالیگا، شکست 2 بر صفر نیمه اول در خانه را به پیروزی تبدیل کنند و این بار هم این طلسم شکسته نشد.

هر چند مسی در نیمه دوم توانست یک بار دروازه والنسیا را باز کند و به رکورد 500 گل زده در دوران حرفه‌ای‌اش برسد اما آمار 516 دقیقه بدون گل زده او، بدترین روند گل نزدن او در دوران حضورش در بارساست.

وقتی در ژانویه مثلث MSN یک ماشین گلزنی توقف‌ناپذیر به نظر می‌رسید، ناکامی بارسا در خرید نولیتو، ستاره سلتاویگو چندان به چشم نیامد، اما در دیدارهای اخیر که جادوی مسی از دست رفته، دریبل‌های نیمار کارساز نیست و ضربه‌های نهایی سوارز سکوها را نشانه می‌رود، انریکه کمبود یک مهاجم طراز اول را کاملا احساس می‌کند.

او در چند دیدار اخیر در دقایق پایانی از جرارد پیکه می‌خواهد برای کمک به خط حمله تیمش جلوتر برود، اما موقعیتی که این مدافع بلند قامت در دقایق پایانی دیدار مقابل والنسیا از دست داد، ثابت کرد که او نمی‌تواند بهترین گزینه برای جبران عدم درخشش مهاجمان تیمش باشد.‌همین نکته نشان می‌دهد چقدر بارسا از لحاظ گزینه‌های مناسب روی نیمکت دچار مشکل است. هر چند بارسا تیم فوق‌العاده‌ای است، اما کمبود نفرات مناسب باعث شده تا انریکه نتواند در زمان‌های موردنیاز، به چند ستاره تیمش استراحت بدهد؛ کاری که فصل گذشته با داشتن نفراتی مانند ژاوی و پدرو انجام می‌داد.

اما این فصل از چنین گزینه‌های درجه یکی خبری نیست و وقتی مسی، نیمار و سوارز از فرم خارج شدند، انریکه هیچ راه‌حلی برای نگه داشتن تیمش در مسیر پیروزی نداشت.

حالا بارسا در لالیگا با اتلتیکو مادرید هم امتیاز است و فقط یک امتیاز از رئال بیشتر دارد. چهار هفته حساس تا پایان فصل باقی‌مانده؛ ضمن این‌که بارسا باید با سویا در فینال کوپا دل ری هم بازی کند.

نه‌‌فقط رویای تکرار سه‌گانه از دست رفته، بلکه بارسا حسابی به مشکل هم خورده است. یک شکست دیگر در لالیگا کافی است تا آنها این جام را هم از دست بدهند؛ اتفاقی که تا چند هفته قبل غیرممکن به نظر می‌رسید.

دابل در رقابت‌های داخلی هم می‌تواند دستاورد خوبی برای مردان انریکه باشد اما با وضعیت فعلی، این اتفاق هم یک ماموریت دشوار به نظر می‌رسد.

بهنام جعفرزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها