با مهدوی کیا به مناسبت 39 سالگی‌اش

فوتبال مملکت‌مان باید تکان بخورد

«آکادمی کیا». این عبارت دهان پرکنی است که در یک سال اخیر با فعالیت های مهدوی کیا خیلی در فوتبال ایران بازتاب داشته است.
کد خبر: ۸۹۷۱۵۷
5 ایراد اساسی «آکادمی کیا»

به گزارش جام جم ورزشی ، ماجرا از این قرار است که در این آکادمی بهترین استعدادهای فوتبال ایران شناسایی می شوند و برای اینکه پله های ترقی را یکی پس از دیگری بپیمایند آموزش های ابتدایی واصولی را می آموزند تا در آینده به بازیکنان بزرگی تبدیل شوند. این آکادمی که مهدی مهدوی کیا بنیان گذار آن است چقدر در آینده فوتبال ایران تاثیر دارد. از زمان راه اندازی این آکادمی مهدوی کیا بارها مورد تحسین اهالی فوتبال قرار گرفته است که این چنین و بدون هیچ چشمداشت مالی به استعدادهای نونهال اهمیت می دهد. اما از آنجایی که در تعریف در فوتبال ایران همانند انتقاد از یک شخص خاص حالت مطلقی دارد و میانه ای برای آن وجود ندارد پس در این مدت بسیاری چشم های خود را بر روی ضعف ها و اقدامات غیر اصولی آکادمی کیا بستند و فقط به تعریف و تمجید از مهدوی کیا پرداختند تا راه پرایراد مهدوی کیا و شاگردان نونهالش ادامه داشته باشد. اما ایرادهای اساسی آکادمی کیا چیست؟

1-کدام تمرین اصولی؟

مهدوی کیا، علی دوستی و همچنین هادی برادر مهدی مسئولیت اصلی را بر عهده دارند و به استعدادهایی که گفته می شود در فوتبال ایران بی نظیر هستند اصول فوتبالی را می آموزند. واقعا چنین است؟ متاسفانه پاسخ به این پرسش منفی است و در واقع آنچه که در قالب آموزش در آکادمی کیا به این نونهالان داده می شود همان دویدن به دنبال توپ و نرمش ها و تمرینات دسته جمعی است. در واقع مهدوی کیا که سال ها در فوتبال آلمان بازی کرده راه و رسم آموزش به نونهالان را نمی داند و آنچه موفقیت های این آکادمی را در رقابت ها و تورنمنت های بین المللی رقم می زند استعدادهای فردی خود ستاره های نونهال است. به عبارت بهتر آموزش اساسی و مطابق با استانداردهای جهانی در آکادمی وجود ندارد بنابراین نمی توان چندان بر روی آن به عنوان جایی که در آینده فوتبال ایران تاثیر گذار است حساب کرد.

2- باز هم رابطه خانوادگی؟

اینجا قرار است کودکانی فردای فوتبال ایران را بسازند که در مناطق محروم بازی می کنند و تا پیش از کسی به آنها بها نمی داده. این کودکان استعدادهای خود را دیگر در مناطق محروم و در شرایطی که هیچکس آنها را نمی بیند هدر نمی دهند اما اوضاع آنطور هم که فکر می کنید نیست. روابط خانوادگی و به اصطلاح پارتی بازی اینجا هم جریان دارد. وقتی برادرزاده های مرفه مهدوی کیا با استفاده از روابط خانوادگی حضوری ثابت در این آکادمی دارند و به جای استعدادهای واقعی و البته اهل مناطق محروم با بودجه ای کلان در قالب تیم آکادمی کیا راهی تورنمنت های بین المللی می شوند باز هم می توان به فعالیت های مهدوی کیا و دوستانش با دیده ای بسیار مثبت نگاه کرد؟

3- چه کسانی نادیده گرفته شده اند؟

نه، اینجا هم اشتباه شده است. همه مناطق محروم مورد اهمیت قرار نگرفتند و فقط به چند نقطه خاص ایران اکتفا شد. سهم کودکان مستعد شرق کشور چه می شود؟ وقتی استعدادیابی اصولی و بر اساس انتخاب های شانسی از میان استان ها بوده چرا باید این موضوع مدام در رسانه ها عنوان شود که بازیکنان حاضر در تیم کیا همگی برترین استعدادهای فوتبال مناطق محروم ایران هستند؟ مانور تبلیغاتی این ارزش را دارد که بسیاری از مناطق محروم به گمان اینکه دیگر آکادمی کیا هست نادیده گرفته شوند؟

4- بریز و بپاشی در کار نیست؟

بازیکنان نونهال آکادمی کیا تا به حال در چند تورنمنت بین المللی در نروژ، آلمان،اتریش و ترکیه شرکت کرده اند. خوب می دانیم که اعزام تیم و تمام بازیکنانش به هر کدام از این کشورها هزینه چند صد میلیونی به همراه دارد. هر چند این بازیکنان نونهال در این میادین بین المللی خوب درخشیدند اما بهتر نبود کمی از این هزینه ها تعدیل می شد و در همین ایران برای این مستعدهای فوتبالی تورنمنت برپا می شد؟ وقتی یک بازیکن تجربه کافی کسب نکرده و آموزش های ابتدایی را پشت سر نگذاشته نباید به یکباره به سمت رقابت های بین المللی هل داده شود.

5-قادر به پشتوانه سازی هستید؟

بازیکنان تیم کیا ثابت هستند. فعلا به حضور خود در این تیم ادامه می دهند و با توجه به اعتمادی که به آنها شده تمرین می کنند و مسابقه می دهند. در این میان انگار کار استعدادیابی و پشتوانه سازی متوقف شده است. مهدوی کیا که علاقه زیادی به بازیکنان نوجوان و نونهال از خود نشان می دهد این مورد مهم را در نظر گرفته است؟ برنامه ای برای استعدادیابی های جامع تر دارد؟ اینها سوالاتی است که مهدوی کیا و اطرافیانش در آکادمی کیا باید به آن پاسخ بدهند و در صدد رفع آن باشند در غیراینصورت نمی توان به آینده آکادمی کیا خوشبین بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها