عملکرد تیم ملی دوی صحرانوردی در رقابت‌های قهرمانی آسیا در بحرین را با وجود یک پله سقوط در رده جوانان می‌توان تا اندازه زیادی رضایتبخش توصیف کرد.
کد خبر: ۸۸۸۴۰۱
دوی صحرانوردی و امید به آینده

تیم ملی با هشت ورزشکار در رده‌های بزرگسالان و جوانان در دوی صحرانوردی قهرمانی آسیا حاضر شد و توانست در هر دو رده سنی پس از بحرین و ژاپن به مدال برنز برسد.

این عنوان در مقایسه با دوره گذشته (2014ـ ژاپن) که برای ایران با مدال نقره در رده جوانان و مدال برنز در رده بزرگسالان به پایان رسیده بود، در نگاه نخست شاید خوشایند خیلی‌ها نباشد، اما بررسی فراز و نشیب‌های این ورزش در یک سال اخیر ما را به داشتن همین دو سکو قانع می‌کند.

وقتی در ماه‌های گذشته اردوهای داخلی خوبی بر پا شد، این انتظار را ایجاد کرد که ورزشکاران‌مان اگر نتوانند در این دوره سیر صعودی داشته باشند، دست‌کم نتایج سال 2014 را تکرار کنند که البته این برای بزرگسالان اتفاق افتاد اما رنگ مدال جوانان با یک پله سقوط تغییر کرد.

در این میان نابسامانی در فدراسیون دوومیدانی بویژه در یک سال گذشته را نمی‌توان نادیده گرفت. استعفای رئیس‌پیشین، تاخیر در تعیین سرپرست و روی کار آمدن رئیس جدید فدراسیون سبب شد بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بهنگام نباشد و شاهد بی‌نظمی‌هایی در روند آماده‌سازی ورزشکاران از جمله صحرانوردها بودیم که فدراسیون مجید کیهانی تلاش زیادی برای جبران کاستی‌ها کرد. از طرفی در پی انتقادهایی که به‌خاطر همراهی نکردن برخی مربیان ورزشکاران دونده در پیکارهای مختلف به فدراسیون می‌شود، در این مسابقه‌ها نیز روح‌‌الله محمدی مربی تخصصی تیم با وجود حضور شاگردانش در منامه از فهرست تیم حذف شد، اما با نظر فدراسیون کسانی به عنوان همراه به بحرین رفتند که اصلا ورزشکاری نداشتند!

استفاده از دوندگان دو ملیتی توسط برخی تیم‌های آسیایی نیز در به‌دست آمدن این نتیجه بی‌تاثیر نیست.

تیم ملی ایران در دوی صحرانوردی آسیا تاکنون 9 نایب قهرمانی و یک مقام سوم تیمی و همچنین سه قهرمانی در بخش انفرادی را توسط حمید سجادی، جعفر باباخانی و احمد زارع‌کار در کارنامه خود دارد. در دوره قبلی مسابقه‌های دوی صحرانوردی قهرمانی آسیا، دوندگان ایران پس از 9 سال در بخش تیمی مدال‌آوری کردند. در بخش انفرادی از 11 سال پیش تاکنون مدالی برای ایران ثبت نشده است که باید گفت دوی صحرانوردی بعد از دوره طولانی فراموشی به پشتوانه‌سازی نیاز دارد.

به این ترتیب از فدراسیون کنونی تلاش برای ارتقا بخشیدن به سطح مسابقات، بهره بردن از حضور کارشناسان فنی، پشتوانه‌سازی و بالابردن جامعه آماری در دوهای استقامت انتظار می‌رود. تیم ملی دوی صحرانوردی با قهرمانان گذشته خود نشان داده در آسیا قابل احترام است. بنابراین با حمایت از جوانان شایسته می‌توان دوباره به داشتن آینده روشن این ورزش امیدوار بود.

طاهر کاظمی

ملی‌پوش سابق دوومیدانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها