جام‌جم دخل و خرج فدراسیون کشتی را بررسی می‌کند

هزینه 90 میلیاردی و بودجه 6 میلیاردی

بیم و امید حضور در المپیک بزرگ‌ترین رویداد ورزش دنیا کاسه صبر سکانداران کشتی را لبریز کرده است. رسول خادم و محمد بنا از متولیان ورزش ناامید شده‌اند و برای همین از بالاترین مقام اجرایی کشور حمایت مادی و معنوی می‌خواهند؛ خادم به فاصله چند روز نامه دیگری خطاب به رئیس‌جمهور روحانی نوشت!
کد خبر: ۸۸۸۲۹۸
هزینه 90 میلیاردی و بودجه 6 میلیاردی

به گزارش جام جم ورزشی ، کمتر از پنج ماه دیگر المپیک از راه می‌رسد، رویداد بزرگی که همه نگاه‌ها را در سراسر جهان متوجه خود می‌کند. نفس حضور در این رویداد و به اهتزاز درآمدن پرچم یک کشور در دهکده بازی‌ها در نوع خود افتخار بزرگی محسوب می‌شود، چه برسد به آن‌که کسی بتواند در این کارزار ورزشی مدال کسب کند. در ایران نیز هرگاه این رویداد از راه می‌رسد همه نگاه‌ها را متوجه خود می‌کند و به طور سنتی امیدها به بازوان کشتی‌گیران دوخته می‌شود زیرا بیش از 60 درصد همه مدال‌های تاریخ ورزش ایران در این بازی‌ها را کشتی‌گیران کسب کرده‌اند که آخرین آن هم هت‌تریک طلایی فرنگی‌کاران و چهار نقره و برنز آزادگاران در لندن 2012 بود.

چهارسال از آن روزهای خوش گذشت و ریو 2016 از راه رسیده است. بازهم کشتی یک طرف و یکی دو رشته مثل تکواندو و وزنه‌برداری در طرف دیگر امید مدال‌آوری هستند. در حالی که ماه‌های گذشته اردوی وزنه‌برداری با وجود معدود اردونشینان به دلیل بی‌پولی تعطیل شد، تکواندو هم هزینه‌های اردوهای خود و سه ورزشکار المپیکی‌اش را مدیریت می‌کند و از اردوی تیراندازی هم خبر می‌رسد که با خوراک لوبیاچیتی تیراندازان آماده المپیک می‌شوند، اهالی کشتی نیز می‌گویند از بی‌توجهی‌های مادی و معنوی کارد به استخوانشان رسیده است.

ریشه‌های عبور از وزارت ورزش

شروع داستان از یک گفت‌وگو بود؛ محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی مصاحبه شدیداللحنی علیه مسئولان ورزش داشت و آنها را به خاطر عدم توجه به کشتی به باد انتقاد گرفت. پس از چند روز او در این خصوص گفت: سجادی، معاون وزیر به من گفت مطالباتم را از طریق فدراسیون پیگیری کنم، منم گفتم چشم!

عبور فدراسیون کشتی از وزارت ورزش و نامه‌نگاری با رئیس‌جمهور به همین سادگی اتفاق نیفتاد و ریشه‌های متعددی داشت زیرا سال گذشته هنگام بازدید محمود گودرزی از اردوی تیم ملی کشتی در واکنش به درخواست‌ها و حرف‌های انتقادی امید نوروزی قهرمان المپیک لندن، گودرزی با او به بگو مگو پرداخت!

از طرفی بنا به گفته یک منبع آگاه در فدراسیون کشتی، این فدراسیون سال گذشته و هنگام حضور نناد لالوویچ رئیس اتحادیه جهانی کشتی در تهران دو بار قرار ملاقات لالوویچ با رئیس‌جمهور را نهایی می‌کند و هر دو بار وزارت ورزش این قرار ملاقات را لغو کرده است. حال آن‌که لالوویچ هنگام سفر به روسیه به‌عنوان یکی از قدرت‌های کشتی دنیا دیداری با ولادیمیر پوتین داشت.

از دیگر دلایلی که گفته می‌شود باعث اختلاف جدی فدراسیون کشتی و وزارت ورزش بوده، موضوع درآمدزایی این فدراسیون است. در حالی که فدراسیون‌های فوتبال، والیبال و کشتی نسبت به ظرفیت‌های خود درآمدزایی خوبی داشته‌اند، ظاهرا وزارت معتقد است این درآمدها باید به حساب وزارت واریز شده و از آنجا به فدراسیون‌ها تزریق شود، مساله‌ای که فدراسیون کشتی زیر بار آن نرفته است!

سومین نامه خادم به رئیس‌جمهور

این شرایط در حالی پیش آمده که در ماه‌های گذشته چندبار نصرالله سجادی و کیومرث هاشمی مسئولان وزارت ورزش و کمیته المپیک در اردوی کشتی‌گیران حضور یافتند. با این حال محمد بنا چندی پیش در گفت‌وگو با جام‌جم به این بازدیدها این‌گونه واکنش نشان داد: عزت مستدام تشریف نیاورید، بودجه بفرستید.

اوج نارضایتی فدراسیون کشتی از شرایط موجود و در کوران آماده‌سازی برای حضور در المپیک طی روزهای گذشته مشخص شد. جایی که رسول خادم طی نامه سرگشاده‌ای به رئیس‌جمهور از بی‌توجهی به قهرمانان ورزش‌های مدال‌آور در راه المپیک بشدت گله کرد و مسئولان ورزش را در این خصوص به طور تلویحی ناکارآمد دانست. نامه‌ای که هرچند پاسخی از جانب دولت نداشت با این حال مناف هاشمی، معاون پشتیبانی وزارت ورزش ضمن اعلام بودجه‌ای که به کشتی پرداخت شده است، اذعان کرد که این وزارتخانه نمی‌تواند همه هزینه‌های فدراسیون‌ها را تامین کند.

این موضوع باعث شد خادم دیروز به فاصله چند روز یک نامه سرگشاده دیگر خطاب به رئیس‌جمهور بنویسد. نامه‌ای که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: «در تمامی دولت‌های پیشین در سال المپیک، روسای محترم جمهور وقت، با همه مشکلات و تنگناهای اجرایی دولت مربوطه، فرصت‌های ویژه‌ای را برای ارتباطی صمیمی و روحیه‌بخش با قهرمانان اختصاص می‌دادند. متاسفانه در زمان جنابعالی، این ارتباط مستقیم و ضروری، به حداقل ممکن رسیده است. تاسف مضاعف این‌که، مشاوران و مسئولانی که باید در این جهت تلاش کنند با بیان این‌که تعامل مستقیم آن برادر بزرگوار با قهرمانان ملی، شأن و جایگاه رئیس‌جمهور را پایین می‌آورد یا این‌که جنابعالی فرصتی برای پرداختن به این‌گونه برنامه‌ها را ندارید و حتی بیان این‌که رئیس محترم جمهور، علاقه‌ای به ورزش ندارند، مانع حداقل توجه شما به ورزش‌های المپیکی شده‌اند. شاید سکوت و صبوری من و امثال من که تاکنون امیدوار به رفع مشکلات قهرمانان ملی از طریق مذاکرات اداری و تعاملات مدیریتی بوده‌ایم، موضوع توجه و حمایت از تیم‌های المپیکی و قهرمانان ملی را بر مبنای اطلاعات نادرست مشاوران ناآگاه، به‌طور کلی از اولویت برنامه‌ها و سیاست‌های دولت محترم حذف کرده است؟»

همچنین محمد بنا مردی که به خاطر افتخارآفرینی شاگردانش در المپیک لندن نشان درجه یک لیاقت از رئیس‌جمهور وقت گرفت، با حمایت از خادم گفت: در شرایطی که این جماعت اصلا المپیک برایشان مهم نیست، حرف زدن من چه دردی را دوا می‌کند؟ من این همه داد زدم که اگر موفقیت در المپیک را می‌خواهید باید بیشتر حمایت کنید، اما چه کسی به حرف‌هایم گوش کرد؟ همان‌طور که خادم در نامه خود اشاره کرده است مسئولان اعلام کنند که آیا اصلا موفقیت ورزشکاران ایران در المپیک برایشان مهم است یا خیر؟ اگر هست که با این شرایط نمی‌توان امیدی به موفقیت داشت. اگر هم برایشان مهم نیست، صراحتا آن را اعلام کنند تا مردم در جریان همه چیز قرار بگیرند.

بودجه 6 میلیاردی و هزینه 90 میلیاردی

در حالی که اعلام شده فدراسیون کشتی در سال جاری شش میلیارد و 450 میلیون تومان بودجه از وزارت ورزش دریافت کرده است، یکی از مسئولان این فدراسیون درخصوص بیلان هزینه‌های کشتی آمار و ارقامی را در اختیار جام‌جم گذاشت که در نوع خود جالب توجه است.

در دوره یزدانی‌خرم یعنی در سال 90 و با دلار 1200 تومانی بودجه کشتی پنج میلیار تومان بوده است، اما حالا این مبلغ با دلار 3500 تومانی به رقم شش میلیارد رسیده است. فدراسیون کشتی در طول سال اردوهای آماده‌سازی شش تیم ملی در رده‌های سنی مختلف و تیم‌هایی چون آلیش و گراپلینگ را برپا می‌کند. اردوهایی که به طور میانگین در آن برای هر کشتی‌گیر روزانه 150 هزار تومان هزینه می‌شود و در حالی که در هر اردو حداقل 30 کشتی‌گیر حضور می‌یابند، هزینه برپایی اردوی 180 کشتی‌گیر در طول سال رقم سنگینی می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، فدراسیون کشتی امسال 57 اعزام برون‌مرزی داشته که هر اعزام دست‌کم 200 تا 300 میلیون تومان هزینه در بر داشته است. علاوه بر این 49 مسابقه ملی و بین‌المللی برگزار کرده و حاصل تلاش امسال این فدراسیون 208 طلا، 183 نقره و 144 برنز بوده و در دو رقابت جهانی جوانان قهرمان، هشت رقابت آسیایی قهرمان و یک جام جهانی اول شده است.

فدراسیون کشتی در سال هزینه عضویت حدود 300 کشتی‌گیر و 150 داور را که سالانه برای هر یک رقمی حدود یک میلیون تومان است، به اتحادیه جهانی کشتی پرداخت می‌کند.

در چنین شرایط و هزینه‌های سنگین، فدراسیون کشتی در مجموع امسال حدود 90 میلیارد تومان هزینه داشته که 84 میلیارد تومان آن را از محل جذب اسپانسر درآمدزایی کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها