برای موفقیت در ورزش حتما لازم نیست مدال‌آور باشید.
کد خبر: ۸۸۷۹۵۹
فیروزه دهقان، نخستین داور زن فوتبال ایران

به گزارش جام جم ورزشی ، حتما هم لازم نیست در تیم‌های بزرگی بازی کنید یا به رقابت‌های مهم و معتبری در سطح جهانی و آسیایی اعزام شوید. رکورد دار بودن در موارد مختلف هم لازم نیست. گاهی اوقات با فرآیند دیگری می‌توان موفق بود و این موفقیت را به موقعیت خاص و متمایزی در ورزش تبدیل کرد.

در فوتبال بانوان ایران چهره‌های شاخص و متعددی وجود دارند که هر کدام به سهم خود در پیشرفت و جان گرفتن این رشته ورزشی نقش قابل توجهی داشته‌اند. از فریده شجاعی نایب رئیس سابق فدراسیون فوتبال در امور بانوان گرفته که لیگ برتر فوتبال بانوان را احیا کرد تا شهرزاد مظفر که بازیکنان متعددی را به فوتبال و فوتسال بانوان معرفی کرد. اما فیروزه دهقان در این میان نام متمایزی است. بانویی 40ساله که نه بازیکن بزرگی بود و نه شهرت چندانی دارد اما او در میان نخستین‌های ورزش زنان ایران از جایگاه خاصی برخوردار است. فیروزه نخستین زن ایرانی است که در تاریخ فوتبال ایران به عنوان مدرس فوتسال فیفا و ناظر فوتبال فدراسیون فوتبال آسیا در بخش زنان انتخاب شده است. فیروزه که در سطح بین‌المللی به تدریس داوری می‌پردازد، سابقه ۱۵ سال داوری فوتبال را دارد و دوره‌های مختلف داوری فیفا و AFC را گذرانده است. او همچنین نخستین داور زن است که پس از انقلاب اسلامی در فوتبال بانوان قضاوت کرده است. با این اوصاف او دو مرتبه تبدیل به اولین در فوتبال بانوان ایران شده است، نخستین بار وقتی که مدرس فوتسال فیفا و ناظر فوتبال کنفدراسیون فوتبال آسیا شد و دومین بار وقتی که به داوری در فوتبال زنان ایران مشغول شد.

او چهره‌ای خاص در فوتبال بانوان ایران است، کسی که موفقیت‌های او در زمینه‌های مختلف باعث باز شدن راه برای سایر زنان مدرس فوتبال و فوتسال در آسیا شد و حتی راهگشای داوران زن ایرانی برای ارتقا گرفتن در سطوح بین‌المللی هم شد.

فیروزه دهقان از سویی خودش را به‌طور غیرمستقیم یکی از بانیان اصلی راه‌اندازی فوتبال در ایران برای زنان می‌داند. او که دانش‌آموخته دانشگاه الزهرا است می‌گوید فوتبال بانوان از این دانشگاه آغاز شد و او و یکی از دوستانش که فوت کرد در این دانشگاه تیم بانوان راه‌اندازی کرده بودند. ادعای این چهره موفق فوتبال بانوان می‌تواند مورد انتقاد بسیاری قرار بگیرد چرا که در فوتبال بانوان افراد زیادی وجود دارد که ادعا دارند بانی راه اندازی فوتبال بانوان در ایران بوده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها