تیم ملی شمشیربازی در پی کسب دو سهمیه در رقابت‌های ریودوژانیرو است

رقص شمشیر زیر پرچم المپیک

بار دیگر، مجتبی عابدینی در آستانه گرفتن سهمیه المپیک است تا پس از افزودن بر تجربیات خودش طی این چند سال، نماینده شایسته شمشیربازی ایران در ریودوژانیرو باشد.
کد خبر: ۸۸۷۷۲۹
رقص شمشیر زیر پرچم المپیک

او مدال برنز رقابت‌های قهرمانی آسیا را بر سینه زد و تاکنون برای گرفتن سهمیه المپیک در آزمون‌های سخت جهانی حاضر شده است؛ از جمله رقابت‌های لهستان که چندی پیش برای او 8 امتیاز المپیکی به ارمغان آورد.

عابدینی در رده‌بندی نهایی بازیکنان و در میان ۱۸۹ شرکت‌کننده در جام‌جهانی لهستان، صاحب رتبه یازدهم شد و هشت امتیاز المپیکی کسب کرد تا فقط یک گام برای رسیدن به المپیک فاصله داشته باشد. مجتبی عابدینی در راه رقابت‌های 2016 لندن، باتجربه‌تر از گذشته شمشیرش را به سوی حریفان می‌چرخاند؛ ورزشکاری که در مسابقه‌های داخلی با قهرمانی در جایزه بزرگ یک بار دیگر از آمادگی خود خبر داد. با وجود این، عابدینی همچنان در راه المپیک منتظر نهایی‌شدن وضع خود در این پیکارهاست‌. او می‌گوید: پیکارهای گرندپری کره‌ جنوبی را فروردین پیش رو داریم و چگونگی عملکردمان در این رقابت‌ها و امتیازاتی که از آن به دست می‌آوریم، تعیین‌کننده وضع نهایی ما برای حضورالمپیک است.

عابدینی پیش از سفر به کره جنوبی و بعد از بازگشت از لهستان، همراه با تیم دانشگاه آزاد در رقابت‌های جایزه بزرگ بین 50 نفر از 17 تیم اسلحه سابر قهرمان شد.

او در رقابت‌های جهانی نیز با اندوخته مناسب در رنکینگ جهانی و آسیایی خودش را به عنوان شمشیرباز المپیکی معرفی کرده است. مجتبی عابدینی و علی پاکدامن در رنکینگ جهانی و آسیایی، دو سهمیه المپیک را برای ایران کسب کرده‌اند، اما برای قطعی شدن این سهمیه‌ها باید منتظر برگزاری آخرین مرحله پیکارهای انتخابی المپیک در کره جنوبی باشند.

فضل‌الله باقرزاده، رئیس فدراسیون شمشیربازی که پیش از این از عملکرد خوب مجتبی عابدینی در مسابقه‌های پادووا ایتالیا و صعود وی به رده دوازدهم رنکینگ جهانی، خوشحال بود می‌گوید: موقعیت کسب دو سهمیه المپیک برای شمشیربازی ایران توسط عابدینی مهیاست. البته مسجل‌شدن این دو سهمیه به نتایجی که شمشیربازان ایران و به‌خصوص عابدینی در مسابقات ورشوی لهستان کسب می‌کردند هم بستگی داشت که عابدینی به‌خوبی از عهده وظایفش در بازی‌های ورشو برآمد و ما در آستانه معرفی دو ورزشکار به المپیک ریو هستیم.

باقرزاده درباره عملکرد مجتبی عابدینی تا به اینجا می‌گوید: او در رقابت‌ها بسیار عالی کار کرد و نشان داد از قهرمانان جهان چیزی کم ندارد. سهمیه عابدینی به دلیل این که در آسیا اول است، قطعی شده و تمام تلاش او این است که سهمیه را از رنکینگ جهانی بگیرد تا به این ترتیب، یک سهمیه دیگر از آسیا نصیب ایران شود و پاکدامن هم بتواند در ریو حضور داشته باشد.

دومین سهمیه در سئول

مجتبی عابدینی از سیزده سالگی به طور حرفه‌ای وارد عرصه شمشیربازی شد و از رده‌های نوجوانان و جوانان، جزو اولین‌های این ورزش بود. اولین مدال طلای نوجوانان آسیا و نخستین طلای جوانان قاره کهن در میان ورزشکاران شمشیرباز ایرانی، بر سینه او نشست.

عابدینی که تعصب زیادی روی شمشیربازی دارد،‌ برای مهم جلوه دادن این ورزش از یادآوری تاریخ و مدال‌آوری آن در المپیک کمک می‌گیرد و می‌گوید: در اسلام به شمشیربازی توصیه شده است. این ورزش جزو سه رشته جذاب المپیک یا بازی‌های آسیایی است که مدال‌های مختلفی در آن توزیع می‌شود. رقص شمشیرها زیر پرچم المپیک در رده‌بندی توزیع مدال کشورها تاثیر زیادی دارد، اما در ایران به این ورزش زیاد توجه نمی‌شود. ما مسابقه‌های قهرمانی ایران یا لیگ باشگاهی داریم، اما باید شرایط کمی و امکانات این ورزش را بهتر کنیم.

وی در اسلحه سابر یکه‌تاز است که ضربات آن از نیم تنه به بالاست و ورزشــکار جلیقه به تن دارد. در اپه کل بدن مورد هدف است و در اسلحه فلوره سینه و کمر. شمشیربازی بر‌خلاف اسمش، ورزشی کاملا ایمن است. جلیقه شمشیربازی مانند لباس ضد گلوله است و مقابل نیروی 700 تا 1200 نیوتن مقاومت دارد. بنابراین جای نگرانی ندارد.

قرارداد شمشیربازی مانند فوتبال، والیبال یا بسکتبال نیست و عابدینی که مدیریت ورزش را تا کارشناسی ارشد خوانده است، می‌داند جایگاه ورزش‌ها در ایران کجاست، اما انتظار دارد از ورزشکاران رشته‌های انفرادی حمایت شود‌. او می‌گوید: یک تیم شمشیربازی با 100 میلیون تومان بسته می‌شود که در مقابل قراردادهای بازیکنان یک تیم فوتبال بسیار ناچیز است، اما ورزش‌هایی مانند شمشیربازی در المپیک و بازی‌های آسیایی اهمیت فراوانی دارند. از این رو باید به آنها توجه شود. کره جنوبی قطب شمشیربازی دنیاست و قرارداد ورزشکاران آنها حدود 10 هزار دلار در ماه است. ورزشکار با سطح درآمد خوب آرامش و تمرکز بیشتری دارد.

تیم ملی شمشیربازی در باز‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی نتیجه مطلوبی به دست آورد، به‌ویژه در اسلحه سابر که بعد از 40 سال نایب‌قهرمان شد. عابدینی درباره فعالیت‌های فدراسیون بعد از تصاحب این عنوان تاریخی می‌گوید: فدراسیون با وجود مشکلات مالی، تمام تلاش خود را برای پیشرفت سه اسلحه کرده است، اما روی سابر که نتیجه گرفتیم، نگاه ویژه دارد. باید به شمشیربازی تمام وقت توجه شود.

بودجه مربیان یا مدرسان خارجی را باید برای فدراسیون تامین کرد تا افق آینده ترسیم شود. من در رده‌بندی جهانی رتبه مناسبی دارم و تاکنون 90 درصد راه رسیدن به المپیک را در مسابقه‌های قبلی پیموده‌ام، اما می‌خواهم دومین سهمیه المپیک را از مسابقه‌های سئول برای ایران اضافه کنم.

علی پاکدامن هم به احتمال فراوان دیگر نماینده کشورمان در المپیک ریودوژانیرو است‌. عابدینی درباره شرایط خود و این شمشیرباز تیم ملی در المپیک می‌گوید: شمشیربازی در المپیک مورد توجه است و از بهترین رشته‌های ورزشی کشورها در این بازی‌ها به شمار می‌آید.

کیفیت مدال المپیک با رقابت‌های دیگر قابل قیاس نیست. از این رو کار نماینده‌های ایران در ریو سخت است. ما با خودمان عهد بستیم در این راه تلاش ‌کنیم.

سختی راه عابدینی تا ریو

مراحل سخت انتخابی المپیک بر کسی پوشیده نیست . ورزشکاران در رشته های مختلف ‌‌‌از روزها ی پر ‌فشار روانی و تمرینات سختی را که تحمل می‌کنند می گویند تا بلکه ‌ المپیکی شوند.مجتبی عابدینی ، شمشیرباز تیم ملی یکی از همین ورزشکاران با اراده در راه رسیدن به المپیک ریو است ‌.او برای کسب سهمیه المپیک تا کنون با شمشیربازان جهان در 10 مرحله رقابت‌های قهرمانی جهان، جام‌جهانی و قهرمانی قاره‌ها شرکت کرده است. در نهایت 14 نفر برتر جهان براساس مجموع هفت رنکینگ بالاتر شمشیربازان در این رقابت‌ها مشخص و راهی المپیک ‌ می‌شوند.

افشین رضاپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها