در ورزش گاهی اوقات مقام و مدال‌آوری مهم نیست، اتفاقات دیگری باعث می‌شود که یک ورزشکار نام خود را در تاریخ یک رشته مطرح کند. یکی از مصادیق بارز در این زمینه مرجان کلهر است؛ دختری که در میان برف‌ها بزرگ شده است.
کد خبر: ۸۸۵۹۷۹
مرجان، دختر برف و بوران

جام جم ورزشی - کلهر، این اسکی‌باز با‌تجربه ایرانی در سال 1367 متولد شده و در 27 سالگی نخستین دختر تاریخ ورزش ایران لقب دارد که حضور در المپیک زمستانی را تجربه کرده است. این اتفاق در سال 2010 افتاد و در رقابت‌های المپیک زمستانی ونکوور کانادا.

او نه‌تنها نخستین اسکی‌باز زن ایرانی در تاریخ المپیک زمستانی است، بلکه پرچمداری کاروان ایران را در این رقابت‌ها بر عهده داشت. البته مقامی که مرجان در این دوره از رقابت‌ها به دست آورد چندان قابل توجه نبود.

او در مارپیچ بزرگ بانوان با اختلاف 38 ثانیه و 28 صدم ثانیه از نفر اول به مقام شصتم رسید و در مارپیچ کوچک بانوان نیز با اختلاف 35 ثانیه و 71 صدم ثانیه از نفر اول به جایگاه پنجاه و پنجم رسید. البته کسب چنین مقام‌هایی از سوی مرجان کلهر یا هر اسکی‌باز ایرانی دیگری در رقابت‌های مختلف جهانی عجیب نیست.

برای مرجان که همیشه روی یخ «شل» تمرین می‌کند و امکان حضور در کشورهای صاحب سبک در اسکی برای تمرین کردن را ندارد رقابت با اسکی‌بازانی از کشورهای اتریش، سوئیس، نروژ و فنلاند که در بهترین شرایط ممکن تمرین می‌کنند و اصلا زندگی آنها روی یخ «سفت» می‌گذرد خیلی سخت و اصلا غیر‌ممکن است.

خود مرجان کلهر بارها در مصاحبه‌های خود اظهار کرده که با شرایط موجود در ورزش اسکی ایران، هرگز نباید انتظار داشت اسکی‌بازان ایرانی حتی مقام‌های متوسطی به دست بیاورند چه برسد به مقام‌های خوب و در رده اسکی‌ بازان جهانی.

حضور مداوم اسکی‌بازان ایرانی در پیست‌های استاندارد کشورهای اروپایی می‌تواند تا حدودی این فاصله را کم کند، اما اولا فدراسیون اسکی توانایی مالی اعزام مداوم اسکی‌بازان را ندارد و ثانیا خود اسکی‌بازان نیز همیشه این تمکن مالی را ندارند که با هزینه خود به اردوهای خارج از کشور بروند.

البته یکی دیگر از دستاوردهای حضور مرجان کلهر در رقابت‌های جهانی و المپیک با وجود کسب رتبه‌های نازل ،توجه رسانه‌های مختلف جهانی به حجاب او و حضورش در رقابت‌های مختلف به عنوان یک بانوی محجبه ایرانی بود. مرجان کلهر قصد دارد در صورت مهیا شدن شرایط در رقابت‌های جهانی سال آینده شرکت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها