نسیم دانش پژوه حامی مالی بسکتبال بانوان از مشکلات بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در ورزش می گوید.
کد خبر: ۸۸۵۳۰۳
دانش پژوه: هزینه های ما در بسکتبال هیچ کجا دیده نمی شود

جام جم ورزشی ، رقابت های لیگ برتر بسکتبال بانوان ایران با قهرمانی تیم گاز تهران به پایان رسید. این رقابت ها در طول برگزاری این دوره حساسیت زیادی داشت تا جایی که نمی شد نتیجه بازی پایانی را تا ثانیه های آخر پیش بینی کرد. تیم گاز تهران در فینال از سد تیم بسکتبال بانوان کوشا سپهر سبلان تهران عبور کرد. تیم کوشا سپهر سبلان که توسط بخش خصوصی اداره می شود از تیم های خوب این دوره بود که بخت قهرمانی در لیگ برتر بانوان را در ثانیه های پایانی بازی با گاز از دست داد و در جایگاه دوم ایستاد. مدیر عامل این تیم نسیم دانش پژوه از معدود بانوان حامی مالی ورزش بویژه بسکتبال بوده که چند سالی است در بسکتبال سرمایه گذاری کرده است. گفت و گوی جام جم ورزشی را با مدیر کوشا سپهر سبلان می خوانید.

خانم دانش پژوه چه اتفاقی افتاد که حامی مالی بسکتبال شدید و چند سال است این فعالیت را ادامه می دهید؟

من فعالیت تیم را ابتدا از دسته دوم آغاز کردم . با وجود امکان خرید امتیاز لیگ برتر نخواستم رشد تیم بسکتبال کوشا سپهر سبلان حباب وار باشد بلکه یک هدف بلند مدت را دنبال می کردم . ما طی چند سال از دسته دو به لیگ برتر B و بعد A صعود کردیم و اینک به غیر از تیم لیگ برتر تیم های پایه ای داریم . تیم های کوشا سپهر سبلان در سه رده سنی فعال هستند و من از این تیم ها حمایت می کنم تا ان شاالله در آینده از همین تیم ها بازیکنان جایگزین برای تیم لیگ برتری بسازیم.

علت اینکه به عنوان مدیر عامل یک شرکت اقتصادی در بسکتبال فعالیت دارید ، چیست؟

امکانات ورزشی بانوان بسیار محدود است از طرفی ورزش یکی از راههای کنترل و مدیریت ناهنجاری های اجتماعی است بنابراین سرمایه گذاری در ورزش نتیجه اش به اجتماع بازمی گردد. من در حد توان و مسئولیتم باید جلوی ناهنجاری های اجتماعی را از طریق ورزش بگیرم. از طرفی دولت کمک هزینه ای برای سلامت می پردازد و چنانچه ما برنامه های ورزشی را توسعه بدهیم به سلامت جامعه کمک کرده ایم . ورزش بانوان تبلیغات ، برنامه برون مرزی و انتفاع ندارد بنابراین افرادی که با هدف خدمت به بانوان وارد این عرصه می شوند به حمایت های دولت نیاز دارند.

آیا خودتان هم بسکتبال بازی کرده اید؟

من بازیکن فوتسال بودم و تا تیم منتخب ملی هم پیش رفتم. با بسکتبال هم آشنا هستم و بازی کردم اما نه درسطح بالا مثل لیگ برتر. زمانی که بسکتبال بازی می کردم پول لباس را خودمان می دادیم و بابت تمرین و مسابقه هم هزینه می کردیم.

آیا این انگیزه ها سبب شد امروز حامی مالی بسکتبال بانوان باشید؟

من در کار اقتصادی خودم که واردات و صادرات است تنها خانمی هستم که این کار را انجام می دهم و به دوستان اقتصادی خودم بارها پیشنهاد کردم از ورزش به ویژه ورزش بانوان حمایت کنند.ورزش بانوان به نسبت گذشته رسانه ای شده و چنانچه بن بست ورود حامیان مالی باز شود ، شاهد برنامه های بهتری خواهیم بود.

منظورتان از این بن بست چیست؟

دوستان اقتصادی از این اینکه وارد ورزش شوند می هراسند. پیش از این دولت تخفیفات مالیاتی داشت که آن هم برداشته شد و هزینه ها مورد قبول دارایی نیست. امسال من حدود 380 میلیون تومان هزینه کردم که دارایی هیچ کدام را نپذیرفته است و از مالیات شرکتم که حامی تیم بسکتبال است کسر نمی شود. دارایی می گوید هزینه مورد قبول نیست و بر روی همه هزینه های ورزشی خط قرمز کشیده است و حتی اعلام می کند این هزینه ها را برای چه آورده اید؟ در بین چهار تیم برتر فقط ما بخش خصوصی بودیم بدون کمک های دولت.

تیم شما بازیکنان خارجی هم به خدمت گرفته بود اصولا چرا بازیکن خارجی استخدام می کنید؟

من بنا به درخواست مربی ، بازیکن خارجی می آورم. بازیکن خارجی که از سطح بسکتبال ما بالاتر باشد سطح کیفی بسکتبال ما را بالا می برد. ما دو بازیکن خارجی از ارمنستان و ترکمنستان داشتیم. به اعتقاد من برای پیشرفت بسکتبال باید ارتباط بین المللی ایجاد کنیم. کاری که فوتسال و فوتبال بانوان کردند و والیبال در پی آن است. باید در بسکتبال ارتباطات بین المللی خوبی اتفاق بیافتد.

چه دلایلی سبب می شود بسکتبال بانوان درگیر این مشکلات باشد؟

من از محدودیت های ورزش بانوان اطلاع دارم و می دانم خانم کرم زاده نایب رییس فدراسیون بسکتبال چقدر زحمت می کشد مشکلات را برطرف کند. واقعا زحمات ایشان خستگی را از تن من بیرون می کند اما ایشان به اتفاق خانم آقاجانیان نمی توانند همه مشکلات را برطرف کنند. ما اصلا ساختار نداریم اما آنها با برخوردهای گرم خود بسکتبال بانوان را سر پا نکه داشتند.

در روز پایانی از داوری شکایت داشتید . آیا قضاوت را علت باخت تان می دانید؟

داورها زحمت می کشند و سعی دارند در حد توان خود قضاوت کنند اما من از قضاوت آنها در طول برگزاری مسابقه ها و فینال رضایت کامل ندارم. بحث قصد و غرض یا سوت جانبدارانه نیست فقط اینکه داوری ها در یک سطح باقی مانده و یکسری افراد خاص بازی ها را قضاوت می کنند . باید بازنگری شود و تغییراتی در جهت بهبودی به وجود بیاید. برای من که سرمایه گذارم باید امنیت ذهنی ایجاد شود و نباید همه چیز با سوت اشتباه داور تغییر کند. فیلم بازی را می بینید واقعا حرکت بازیکن صحیح بود اما توسط داور خطا اعلام شد .

منظورتان این است فینال را با اشتباهات داوری باختید؟

من ضعف های خودمان را هم می بینم همن طور نقاط قوت تیم گاز را. آنها بهتر از ما تمرین کرده بودند و پرتاب های بهتری داشتند. تیم گاز سالن اختصاصی تمرین دارد اما ما برای آماده سازی تیم مجبور بودیم به مدیریت سالن های ورزشی مختلف زنگ بزنیم تا زمان تمرین بگیریم. باز هم خانم کرم زاده به دادمان رسید والا با همان مقدار تمرین هم نمی توانستیم برابر تیم گاز قرار بگیریم. عشق و علاقه درست اما دولت باید به بخش خصوصی توجه کند و امکاناتی در اختیار حامیان مالی ورزش بگذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها