النا تیتارنکو، بانوی اوکراینی ازعلاقه‌هایش به ایران و پرسپولیس می‌گوید

دوست دارم با پـرچم ایـران به المپیک بروم

تیم ملی دوومیدانی بانوان به دنبال مدال‌های خوش‌رنگ آسیایی

5 دونده یک هدف

هفتمین دوره رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا از جمعه 30 بهمن در شهر دوحه قطر برگزار می‌شود و تیم ملی دوومیدانی ایران با 18 دوومیدانی کار در این رقابت‌ها شرکت می‌کند که پنج نفر از آنها جزو تیم ملی بانوان هستند.
کد خبر: ۸۸۲۲۹۰
5 دونده یک هدف

به گزارش جام جم ورزشی ، لیلا رجبی (پرتاب وزنه)، مریم طوسی (60 و 400 متر)، سپیده توکلی (پنجگانه)، فرزانه فصیحی (60 متر) و الناز کمپانی (60 متر با مانع) پنج بانوی دوومیدانی کار ایران هستند که برای حضور در قهرمانی آسیا انتخاب شده‌اند.

رقابت‌های انتخابی برای قهرمانی آسیا اول و دوم بهمن برگزار شد و در میان این اسامی رجبی، توکلی و فصیحی موفق شدند رکورد ورودی را کسب کنند.

لیلا رجبی پرتابگر المپیکی ایران در رقابت‌های انتخابی موفق شد رکورد 16 متر و 44 سانتی متر را برجای بگذارد. با وجود این‌که برای رجبی نامدار این رکورد پایینی بود، اما او موفق شد با این پرتاب علاوه بر قهرمانی در ایران ورودی آسیا را که 16 متر بود به دست بیاورد.

سپیده توکلی در پنجگانه عملکرد قابل قبولی داشت و موفق شد رکورد ایران را که در دست خودش بود بهبود ببخشد.

توکلی در رقابت‌های قهرمانی کشور رکورد 3954 امتیاز را برجای گذاشت که از ورودی تعیین شده فدراسیون برای حضور در قهرمانی آسیا حدود هزار امتیاز بیشتر بود و او موفق شد با اقتدار سهمیه آسیایی را بگیرد.

فرزانه فصیحی، دونده سرعتی دوومیدانی بانوان نیز که مدت‌ها به دنبال اثبات توانایی‌های خود بود در رقابت‌های داخل سالن قهرمانی کشور موفق شد با شکستن رکورد 60 متر بانوان کشور بیشتر از گذشته توجه مسئولان و رسانه‌ها را به خود جلب کند.

فصیحی در دوی 60 متر زنان با زمان 7 ثانیه و 35 صدم ثانیه از خط پایان گذشت و قهرمان کشور شود. او با این زمان، رکورد مریم طوسی را در این ماده شکست و خودش لقب سریع‌ترین دختر دوومیدانی کار ایران را به دست آورد فصیحی با رکورد 7.35 تنها 3 صدم ثانیه با کسب ورودی رقابت‌های جهانی آمریکا فاصله داشت.

در این ماده، طوسی با 7.57 دوم شد که البته ورودی تعیین شده فدراسیون در این ماده 7.48 بود. مریم طوسی که در 60 متر نتیجه خوبی را به دست نیاورد در 400 متر موفق شد مقام قهرمانی را به دست بیاورد، اما با توجه به این‌که در سال جاری رقابت‌های زیادی را به دلیل مصدومیت از دست داد و بتازگی تمرین‌های اصلی خود را آغاز کرده، نتوانست ورودی رقابت‌های قهرمانی آسیا را که 55.40 بود را به‌دست بیاورد. طوسی با 57.10 قهرمان 400 متر ایران شد.

الناز کمپانی دیگر دونده ایران که در رقابت‌های اخیر موفق شده رکورد 60 متر با مانع زنان ایران را ارتقا ببخشد در این رقابت‌ها هم خوب ظاهر شد و موفق شد با زمان 8.72 رکورد قبلی خودش را که 8.74 بود بهبود ببخشد و بار دیگر رکورد 60 متر زنان ایران را ارتقا بدهد. با وجود این‌که کمپانی موفق شد رکورد ایران را ارتفا بدهد، اما او نتوانست ورودی تعیین شده فدراسیون در این ماده را که 8.60 بود را به دست بیاورد.

با وجود این‌که کمپانی و طوسی موفق نشدند ورودی تعیین شده فدراسیون برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا را به دست بیاورند، اما فدراسیون تصمیم گرفت این دو را با نگاه حمایتی جزو نفرات اعزامی به قهرمانی آسیا قرار بدهد.

بانوان ملی‌پوش ایران در دوره‌های قبلی رقابت‌های قهرمانی آسیا نتایج خوبی را کسب کردند و در شش دوره گذشته موفق به کسب 5 مدال طلا، 7 نقره و 12 برنز شده‌اند.

لیلا ابراهیمی با 5 مدال (یک طلا، دو نقره و دو برنز) پرافتخارترین بانوی دوومیدانی کار ایران در این رقابت هاست. دختران دوومیدانی کار ایران تلاش می‌کنند در دوره هفتم هم نتایج خوبی را به دست بیاورند و جایگاه خود را در دوومیدانی آسیا ارتقا بدهند.

نتایج کامل بانوان ایران در شش دوره گذشته رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا:

2004 تهران (ایران)

4 در 400 متر (زهره فرجام، مینا پورسیفی، حدیث شهرامی، لیلا ابراهیمی مدال طلا)/ (عاطفه شادمان، نوبهار رضوان، سمیه مهربان، مائده چاووشی‌زاده مدال نقره)/ 3000 متر (لیلا ابراهیمی مدال نقره)، (الهام زنبوری مدال برنز)/ پنجگانه (پدیده بلوری‌زاده مدال نقره)/ 1500 متر (لیلا ابراهیمی مدال برنز)/ 60 متر با مانع (پدیده بلوری‌زاده مدال برنز) / 3000 متر پیاده‌روی (آمنه صفوی مدال نقره)، (هما شیخان مدال برنز)

2006 پاتای (تایلند) و 2008 دوحه (قطر) بدون مدال

2010 تهران (ایران)

پرتاب وزنه (لیلا رجبی مدال طلا) / پنجگانه (زهرا نبی‌زاده مدال طلا)، (فرزانه مشایخی مدال برنز) / 3000 متر (لیلا ابراهیمی مدال نقره)، (محبوبه غیور مدال برنز) / 60 متر با مانع (سمیه مهربان مدال نقره)، (الناز کمپانی مدال برنز) / 800 متر (مینا پور سیفی مدال برنز) / 1500 متر (لیلا ابراهیمی مدال برنز) / دوی 4 در 400 متر (مینا پورسیفی، مریم طوسی، سولماز عظیمیان، سودابه سبحانی مدال برنز)

2012 هانگژو (چین)

دوی 400 متر مریم طوسی (مدال طلا) / پرتاب وزنه (لیلا رجبی مدال نقره) / پنجگانه (سپیده توکلی مدال برنز)

2014 هانگژو (چین)

دوی 400 متر (مریم طوسی مدال طلا) / دوی 60 متر (مریم طوسی مدال برنز)

شبنم روحی / هفته نامه جام بانوان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها