جهان‌نجاتی در نشست خبری دیدار افتتاحیه:

تلاش AFC در ارتقا فوتبال زنان قابل تقدیر است

لیگ برتر فوتبال بانوان با قهرمانی شهرداری سیرجان به پایان رسید

جام برای 17 ساله‌های سیرجانی

لیگ برتر فوتبال در حالی به پایان رسید که قهرمان این فصل کاملا غیرمنتظره بود؛ شهرداری سیرجان. این تیم جمعه شانزدهم بهمن ماه با یک پیروزی پر گل مقابل قعرنشین جدول لیگ یعنی وحدت ایثار گرگان برای نخستین‌بار قهرمانی در این رقابت‌ها را جشن گرفت.
کد خبر: ۸۸۲۲۴۴
جام برای 17 ساله‌های سیرجانی

به گزارش جام جم ورزشی ، با قهرمانی سیرجانی‌ها در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بانوان بالاخره به قهرمانی‌های پی درپی شهرداری بم پایان داده شد و از طرفی ملوان بندرانزلی باز هم همانند فصل‌های گذشته در حسرت قهرمانی ماند و به نایب قهرمانی رسید.

با توجه به افزایش تعداد مدعیان قهرمانی در این فصل سطح رقابت‌ها نسبت به فصل گذشته بالاتر رفته بود که البته با وجود این پیشرفت قابل توجه همچنان ضعف‌های متعددی از لحاظ اجرایی و فنی در رقابت‌ها مشاهده می‌شود. نکته جالب دیگر این‌که چهار تیم بالای جدول در پایان لیگ تنها یک امتیاز با یکدیگر فاصله داشتند که این حاکی از رقابت بسیار فشرده بر سر عنوان قهرمانی است.

این فصل از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بانوان با حضور 9 تیم برگزار شد، حضور تعداد کم تیم‌ها در لیگ برتر خود‌به‌خود سطح رقابت‌ها را پایین می‌آورد، اما آن‌طور که گلاره ناظمی مسئول برگزاری رقابت‌های لیگ برتر می‌گوید از فصل آینده قرار است 12 تیم در لیگ برتر فوتبال بانوان حضور داشته باشند. نگاهی آماری به این فصل از رقابت‌های لیگ برتر بانوان می‌اندازیم و سپس به سراغ مصاحبه مریم جهان نجاتی سرمربی قهرمان لیگ برتر یعنی شهرداری سیرجان می‌رویم:

خوب‌ها و بدها

تعداد بردهای سه تیم بالای جدول یعنی شهرداری سیرجان، ملوان بندرانزلی و شهرداری بم برابر است، به این ترتیب که هر سه تیم 13 برد در طول فصل کسب کردند با این تفاوت که سیرجانی‌ها با تعداد باخت کمتر (دو باخت) موفق شدند امتیاز بیشتری کسب کنند تا قهرمان شوند.

از سویی شهرداری بم هم تنها تیم بدون مساوی لیگ برتر فوتبال بانوان در این فصل لقب گرفت. این تیم چهار باخت و 13 برد دارد و در هیچ مسابقه‌ای مساوی نکرد.

وحدت ایثار گرگان نیز ضعیف ترین تیم این فصل و اصلا فصل‌های اخیر بود. البته شنیده می‌شود این تیم سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی را در بخش فوتبال بانوان برای فصل بعد انجام خواهد داد.

گرگانی‌ها در طول فصل فقط چهار امتیاز کسب کردند، این در حالی است که تیم شهرداری ازنا با 9 امتیاز دیگر تیم ضعیف و کم امتیاز این فصل بود.

وحدت ایثار گرگان ضعیف‌ترین تفاضل گل را هم ثبت کرد که آمار عجیب و غریب 70- برای این تیم ثبت شده است. تفاضل گل تیم‌های شهرداری سنندج، پالایش گاز ایلام و شهرداری ازنا هم منفی است و البته همیاری ارومیه هم تنها تیمی است که تفاضل گل صفر دارد. قهرمان لیگ برتر هم با تفاضل گل 39 نیز بهترین آمار را در این زمینه از خود به ثبت رسانده است. در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بانوان 310 گل از خط دروازه‌ها عبور کرد. نکته دیگر این‌که سارا قمی همانند فصل گذشته عنوان برترین گلزن فصل را به خود اختصاص داد.

این بازیکن شماره 9 ملوان بندرانزلی در این فصل24 گل به ثمر رساند. نکته جالب دیگر این‌که تیم قهرمان این فصل یعنی شهرداری سیرجان جوان‌ترین تیم حاضر در رقابت‌ها از لحاظ میانگین سنی بود. این تیم میانگین سنی 17.6 سال را در اختیار دارد.

لیگ بدون سقوط

در پایان این فصل رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بانوان هیچ تیمی به دسته پایین‌تر سقوط نمی‌کند و دلیل آن هم انصراف دلوار کشتی جنوب بوشهر از حضور در ادامه رقابت‌هاست. این تیم اوایل فصل به‌دلیل مشکلات مالی کنار کشید. از سوی دیگر قرار است سه تیم از لیگ دسته یک به لیگ برتر صعود کنند تا لیگ فصل آینده 12 تیمی شود.

جهان‌نجاتی، سرمربی شهرداری سیرجان: هیچ تیمی بازیکنان تیمم را نمی‌خواست

مریم جهان‌نجاتی با 32 سال سن یکی از جوان‌ترین مربیان لیگ برتر فوتبال بانوان است. او که سال‌هاست در لیگ برتر مربیگری می‌کند تیمش را بالاخره قهرمان لیگ برتر کرد، هر چند شاید خودش هم پیش‌بینی این موضوع را نمی‌کرد.

او درباره قهرمانی تیم شهرداری سیرجان در این فصل به «جام بانوان» گفت: با سختکوشی بازیکنان، کمک خدا و البته حمایت‌های مدیرعامل باشگاه یعنی جهانشاهی که اشراف کامل به فوتبال دارند، موفق شدیم قهرمان لیگ برتر بشویم. ما با برنامه‌ریزی مدون جایگاه خوبی را برای خودمان به‌دست آوردیم. در این راه به بازیکنان جوانی اعتماد کردیم که هیچ تیمی حاضر نبود با آنها قرارداد ببندد، اما ما با همین تیم که اکثر آنها 17 ساله هستند قهرمان لیگ شدیم.

جهان‌نجاتی افزود: شهرداری سیرجان سال 88 درپی قهرمانی در لیگ دسته دو به دسته یک صعود کرد و از آنجا هم با یک قهرمانی دیگر راهی لیگ برتر شد و از آن زمان تاکنون در لیگ برتر هستیم.

ما در طول سال‌های حضور در لیگ برتر یک عنوان سومی به‌دست آوردیم و حالا خیلی خوشحالم که یک قهرمانی با‌ارزش هم به آن اضافه شده است.

این مربی در ادامه گفت: تیم‌های ملوان، بم و آینده‌سازان میهن اصفهان خیلی رقابت نزدیکی با ما و خودشان داشتند.

اصلا تفاوت اساسی لیگ با فصل گذشته این بود که چهار تیم نخست رقابت همگی مدعی قهرمانی بودند که این موضوع سطح کیفی رقابت‌ها را بسیار بالا برد. سرمربی شهرداری سیرجان با اشاره به تعداد کم تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ برتر فوتبال بانوان گفت: در فوتبال بانوان چون پوشش خبری و تصویری نداریم بنابراین اسپانسرها تمایلی به سرمایه‌گذاری در این عرصه ندارند.

وجود نداشتن پوشش تصویری باعث می‌شود تا اسپانسری جذب لیگ نشود و باید راهکارهایی جهت حل این مشکل اندیشیده شود.

به هر حال لیگ امسال خیلی متفاوت با سال‌های دیگر بود و هیجان زیادی داشت. این لیگ می‌تواند مولد ساخت بازیکن برای تیم ملی باشد. البته احساس می‌کنم نگاه‌ها به فوتبال بانوان ویژه‌تر شده است. امیدوارم نگاه‌های ویژه که از سوی فدراسیون به فوتبال بانوان می‌شود به مسئولان استان هم سرایت کند.

جهان‌نجاتی در پایان در پاسخ به این پرسش که چه کسانی ستاره‌های اصلی تیمش در کسب عنوان قهرمانی بودند، گفت: برای این قهرمانی، بازیکنانم زحمات زیادی کشیدند، اما شبنم بهشت، طاهره سلیم‌پور، ساناز ابوذرنژاد و سهیلا نظام‌آبادی چیز دیگری بودند. ما نماینده‌های متعددی در تیم ملی زیر 19 سال داریم.

هیلدا حسینی خواه / هفته نامه جام بانوان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها