صبای دایی در راه آسیایی شدن

باد «صبا» شدید می‌شود

صبا، تیمی که ابتدای این فصل از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، تیم طرد شده‌ها لقب گرفته بود، اکنون وضعیتی متفاوت نسبت به فصل‌های قبل دارد. در واقع صبای قم به هیچ عنوان قابل مقایسه با فصل‌های قبل نیست، حتی همان فصلی که علی دایی را در قامت یک بازیکن در اختیار داشت و قهرمان جام حذفی ایران شد.
کد خبر: ۸۷۸۶۶۷
باد «صبا» شدید می‌شود

نماینده قم که همیشه تیمی متوسط در لیگ برتر محسوب می‌شد و حتی به جمع تیم‌های متوسط رو به پایین و ضعیف راه می‌یافت اینک در شمایلی متفاوت در لیگ پانزدهم ظاهر شده است. این تیم در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر، مدام در اندیشه رسیدن به جمع چهار تیم بالای جدول است و حتی در مقطعی به رده سوم رسید و اکنون نیز به جایگاه بالاتری از رتبه ششم کنونی خود فکر می‌کند. برای صبا چه اتفاقی افتاد که از یک تیم متوسط به تیمی خوب در لیگ پانزدهم تبدیل شد؟

برگ برنده اول، علی دایی

یکی از مهم‌ترین دلایل تحول بی سابقه صبا را می‌توان در مربی این تیم یعنی علی دایی جستجو کرد؛ مردی که با وجود در اختیار داشتن رتبه دوم جایگاه مربیان ایرانی از لحاظ تعداد قهرمانی (دو بار قهرمانی با پرسپولیس در جام حذفی و یک قهرمانی با سایپا در لیگ برتر) هنوز موفق نشده در مربیگری از خود امضایی تعیین شده بر جای بگذارد. با وجود این اکنون صبا با سرمربی پرآوازه‌اش که رکورد گلزنی جهان در رده ملی را نیز در اختیار دارد به روزهای بهتری هم فکر می‌کند. علی دایی چگونه صبای قم را از تیمی متوسط به تیمی مدعی تبدیل کرد؟

پیش از هر چیزی باید به خود علی دایی اشاره کنیم. او مهم‌ترین دلیل جدا شدن از جمع متوسط‌ها و پیوستن به تیم‌های خوب است. دایی تیمی را اینچنین آماده کرده که دیر بسته شد و تمرینات آماده‌سازی قابل توجهی نسبت به دیگر تیم‌های دیگر نداشت، اما علی دایی که با وجود سه قهرمانی در فوتبال ایران در زمینه مربیگری همواره توانایی‌هایش روی نیمکت داغ مورد انتقاد بوده است در این فصل بخوبی نشان داد راه قرار گرفتن در جمع طراز اول‌ترین مربیان فوتبال ایران را بلد است.

او کاریزمای خاصی دارد و به هیچ عنوان با بی‌انضباطی کنار نمی‌آید و یکی از دلایل موفقیت تیم او قطعا این مورد است. در کنار کاریزمای خاص او توانایی‌های فنی او را هم از یاد نبرید. باید پذیرفت توانایی دایی در این زمینه صبا را به شرایط کنونی آورده و ممکن است بالاتر هم ببرد.

مجمع طردشده‌‌ها

در گام دوم سراغ طردشده‌هایی می‌رویم که علی دایی آنها را جذب کرد؛ از امیرحسین صادقی گرفته تا حامد لک و محمد قاضی. همه آنها مازاد تیم‌های سابق خود بودند. همان‌هایی که زمانی ستاره بودند، ولی در پایان فصل گذشته با باشگاه‌های خود به مشکل برخوردند.

علی دایی با حوصله تک‌تک آنها را جمع کرد و استخوان‌بندی تیم صبا را براساس همان‌ها ساخت. اکنون هر کدام از آنها مهره‌های قابل اتکایی هستند که می‌توانند صبا را آسیایی کنند. از جمع طردشده‌ها هاشم بیک‌زاده از جمع شاگردان علی دایی جدا شد؛ اتفاقی که خود بیک‌زاده هم با توجه به رابطه خوبی که با علی دایی داشت آن را عجیب می‌داند.

به هر حال امیرحسین صادقی با فاصله گرفتن از روزهای نسبتا بد خود در استقلال اکنون در صبا به مدافعی آماده تبدیل شده و محمد قاضی نیز در هفته‌های اخیر، گل‌های مهمی به ثمر رسانده است. مجمع طردشده‌ها در صبای علی دایی دوباره به ستاره‌هایی قابل اتکا تبدیل شدند.

بتازگی به این جمع پیام صادقیان هم اضافه شده است، بازیکنی که در پرسپولیس به دلیل حواشی پی‌درپی به مشکل برخورد تا در نهایت جایگاه خود را از دست بدهد، اما در صبا قصد دارد دوباره به همان ستاره دو فصل پیش تبدیل شود.

میاچ، مرد تاثیرگذار

میاچ همان کسی است که پس از چپ کردن اتومبیل علی دایی در روزهای واپسین سال 89 و در حالی که دایی مجروح در حال انتقال به بیمارستان بود به دنبال سطل زباله می‌گشت تا پوست پرتغالش را دور بیندازد! او هنوز هم در کنار علی دایی است و گفته می‌شود مغز متفکر تصمیمات دایی محسوب می‌شود. طراح اصلی تمرینات و تاکتیک‌های تیم صبا میاچ است؛ مردی که به بهترین شکل ممکن از پس آنالیز دقیق و موثر دیدارهای صبا برمی‌آید.

میاچ به نوعی برطرف‌کننده نقص‌های فنی علی دایی است و تا آنجا که بتواند سعی می‌کند تاثیر‌گذاری بیشتری بر سرمربی صبایی‌ها داشته باشد. فعلا او فردی است که بیشترین تاثیر را روی آقای گل جهان دارد در حالی که پیش از این محمد دایی برادر بزرگ‌تر سرمربی صبا چنین نقشی داشت، اما در یک سال اخیر بنا به دلایل فراوانی او این جایگاه را از دست داده است.

و نکات منفی...

صبا ابدا تیمی کامل و بی نقص نیست. بله، این تیم تا اینجای کار نتایج خوبی گرفته است، اما چه تضمینی وجود دارد همین تیم راه برگشت را در پیش نگیرد؟ چه تضمینی وجود دارد استحکام تیم دایی به قوت خود باقی بماند؟ اینجاست که علی دایی باید مهارت‌های مربیگری خود را بیشتر نشان بدهد و نکاتی را هم از یاد نبرد؛ نخست آن که تیم وی مشکل گلزنی دارد. قاضی هر چند گل‌های مهمی تا اینجا برای صبایی‌ها به ثمر رسانده، اما نماینده قم همانند بسیاری دیگر از تیم‌های لیگ برتری مشکل گلزنی دارد. علاوه بر آن در خط میانی نیز تیم آسیب‌پذیر است. تاکتیک این تیم نیز گاهی اوقات دستخوش تغییر می‌شود و این نشان می‌دهد ثبات کاملی روی تیم صبا وجود ندارد، اما روی هم رفته می‌توان به آینده بهتر این تیم امیدوار بود. صبا می‌خواهد آسیایی شود در حالی که کار بسیار سختی پیش روی خود می‌بیند.

صبا چه آینده‌ای در لیگ پانزدهم خواهد داشت؟ آسیایی می‌شود یا دوباره به جمع متوسط‌ها برمی‌گردد؟

هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها