این روزها به هزار و یک دلیل از ظرفیت ورزشگاه شیرودی استفاده بهینه نمی‌شود

ورزشگاهی برای تشییع نام‌آوران

در میان انبوه ساختمان‌های قلب پایتخت، جایی که به‌سختی می‌شود نفس کشید و خبری از فضای سبز و بوستان‌های آنچنانی برای ورزش کردن و گذراندن اوقات فراغت نیست، ورزشگاه پیری وجود دارد که سال‌هاست بلااستفاده شده و دردی از دردهای زندگی ماشینی امروز را درمانگر نیست و این پرسش سال‌هاست در ذهن کهنه‌کاران ورزش و البته اهالی منطقه می‌گذرد که چرا ورزشگاه شیرودی (امجدیه) به این حال و روز افتاده است؟ مسئولان مربوطه جواب این سوال و راه‌حل آن را در دو کلمه خلاصه کرده‌اند؛ فرسودگی و بازسازی!
کد خبر: ۸۷۸۶۶۵
ورزشگاهی برای تشییع نام‌آوران

هرچند برخی بخش‌های این مجموعه ورزشی، جسته و گریخته پذیرای علاقه‌مندان ورزش‌های مختلف است، با این حال فرسودگی سازه‌ها و به‌ویژه بلااستفاده ماندن ورزشگاه 30 هزار نفری، اتفاق ناخوشایندی برای پایتخت محسوب می‌شود.

ورزشگاه امجدیه پس از انقلاب اسلامی به نام علی اکبر شیرودی، خلبان شهید هوانیروز ارتش در دفاع مقدس نامگذاری شد. قدیمی‌ترهای فوتبال تعصب خاصی روی این ورزشگاه دارند. اینجا سراسر خاطره است برای آنها؛ از مسابقات مختلف رده‌های باشگاهی بگیرید تا بازی‌های ملی و البته گاهی برگزاری رقابت‌های کشتی در فضای باز این ورزشگاه. تا اوایل دهه 70 هم بازی‌های باشگاهی در این ورزشگاه برگزار می‌شود. دوستداران فوتبال یادشان نرفته که استقلال در این ورزشگاه به میدان می‌رفت. بعد از آنکه استقلال مثل رقیب دیرینه، بازی‌هایش را به آزادی منتقل کرد چند سالی بازی‌های رده‌های پایه در شیرودی برگزار شد، اما این بازی‌ها هم به دیگر ورزشگاه‌های شهر منتقل شد.

حالا شیرودی که زمانی 30 هزار تماشاگر را در دل خود جای می‌داد، صبح‌ها به زحمت معدود اهالی محل را در پیست تارتان خود می‌بیند که دقایقی را به دویدن اختصاص می‌دهند و البته هر‌از‌گاهی وقتی یکی از نامداران ورزش چشم از دنیا فرو می‌بندد دو سه هزار نفری زیر تابوتش را می‌گیرند و در این استادیوم، وداع آخر را با قهرمان دیروز زمزمه می‌کنند.

تاسیسات مستهلک

مسئولان ورزشگاه می‌گویند، تاسیسات ورزشگاه به حدی مستهلک است که در این سال‌ها یکی پس از دیگری واحدهای اداری آن از ترس ریزش تخلیه شده‌اند. روشن است که نمی‌شود تحت هیچ شرایطی جمعیت زیادی را روی سکوها نشاند، چرا که بیم رخ دادن حادثه دلخراش وجود دارد چون سال‌هاست این استادیوم مرمت نشده است. زمین چمن نیز که وضعیت به مراتب بدتری دارد و نمی‌شود روی آن راه رفت!

این شرایط باعث شده است که بازسازی آن در دستور کار قرار گیرد، اما همه خاطرات فوتبالی‌ها و ورزشی‌های پایتخت در دل این ورزشگاه نهفته است. برای همین، وقتی صحبت از بازسازی آن شد برخی نگران خط‌خطی شدن خاطراتشان شدند و واکنش‌های انتقادی در این خصوص داشتند. با این حال، مصطفی مدبر مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در این باره به جام‌جم می‌گوید: نباید تصور شود ما قصد تخریب این ورزشگاه را داریم و اهمیتی به آثار فرهنگی مان نمی‌دهیم. واقعیت این است که در این ورزشگاه هیچ المان فرهنگی وجود ندارد و صرفا یک کاشی است که نام ورزشگاه روی آن حک شده که پس از بازسازی دوباره آن را نصب خواهیم کرد. آنچه حائز اهمیت است که ما ورزشگاه را دوباره به میدان پر شور و نشاط ورزش تبدیل کنیم.

او می‌افزاید: ما برای بازسازی اماکن ورزشی بیشتر نیاز به همدلی و همکاری آنها داریم. بر این اساس قرار است اعتبارات بازسازی ورزشگاه شیرودی از محل بودجه وزارت ورزش و بخش خصوصی با مشارکت شهرداری تهران تامین شود.به گفته وی، زمین فوتبال مجموعه ورزشی شیرودی در حال حاضر قابلیت استفاده برای برگزاری مسابقات فوتبال را ندارد اما برای حفظ این زمین باید کار بازسازی صورت گیرد.

طرح جامع و کاهش ظرفیت

این مقام مسئول از وجود طرح جامع برای بازسازی این استادیوم خبر می‌دهد: در طرح جامع مجموعه ورزشی شهید شیرودی یک مرکز تجاری ورزشی برای فراهم کردن تجهیزات و امکانات ورزشی جنب این مجموعه احداث خواهد شد تا ورزشکاران و علاقه‌مندان راحت بتوانند تجهیزات و وسایل ورزشی خود را تهیه کنند. با توجه به هزینه بالای مورد نیاز برای بازسازی این مجموعه ورزشی و با یادآوری این نکته که دولت نیز در تامین اعتبارات با مشکلاتی روبه رو است، ما تلاش کردیم از طریق بخش خصوصی این بازسازی انجام شود.او ادامه می‌دهد: بافت فرسوده ورزشگاه شیرودی، کمبود فضای ورزشی، دسترسی‌های نامناسب برای استفاده از این مجموعه، کمبود فضای پارکینگ برای ورزشکاران، نبود فضای لازم برای تجهیز لوازم و امکانات ورزشی و کمبود فضای سبز از جمله مواردی بود که ما را بر آن برداشت تا طرح جامعی برای بازسازی این مجموعه در نظر بگیریم.گفته می‌شود اعتبارات بازسازی ورزشگاه شیرودی از محل بودجه وزارت ورزش و بخش خصوصی با مشارکت شهرداری تامین خواهد شد که با توجه به بافت فرسوده این مجموعه شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی نیز اهتمام ویژه‌ای نسبت به بازسازی آن دارد.

افزایش ظرفیت سه برابری فضای ورزشی موجود، تامین 12 هزار پارکینگ، بازسازی و اصلاح زمین چمن و سکوی تماشاگران، حفظ و ترمیم استخرهای موجود، ایجاد مجموعه‌ای برای تامین تجهیزات لوازم ورزشی، ساماندهی فضاهای اداری، ایجاد هتل ورزش و ارائه خدمات پزشکی و تامین دسترسی ورزشکاران از مترو مواردی است که در بازسازی استادیوم در دستور کار قرار دارد.

طراحان ایده بدهند

مدیرعامل شرکت توسعه با تاکید بر این که تلاش خواهد شد از نظر فرهنگی این ورزشگاه کارکردهای خود را داشته باشد، می‌افزاید: طراحی ورزشگاه شیرودی با نظر خواهی از کارشناسان در قالب یک مسابقه انجام و پس از انتخاب بهترین طرح پیشنهادی،عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. هرچند طرح اولیه بازسازی این مجموعه ورزشی آماده شده، اما در صورت انتخاب طرح برتر،این امکان وجود دارد که طرح اولیه ما دچار تغییرات شود. مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی یادآور شد،کاسه اصلی ورزشگاه قدیمی شیرودی دچار تغییرات نخواهد شد و تنها سکوهای آن تغییر می‌کند و ظرفیت این استادیوم بین 5 تا 10 هزار نفر در طرح جدید پیش‌بینی شده است.

7000 هزار میلیارد تومان اعتبار

در شرایطی که تکمیل بالغ بر 4000 پروژه نیمه تمام ورزشی در سطح کشور برای تکمیل شدن به بیش از 60 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، ورزشگاه شیرودی با چه هزینه‌ای قرار است بازسازی شود؟ مدیرعامل شرکت توسعه، چندی پیش در این باره گفته بود رقمی بیش از هفت هزار میلیارد تومان برآورد شده است البته در این زمینه شهرداری نیز کمک‌های لازمی را نسبت به اجرای این طرح داشته و دارد. ظاهرا چشم امید مسئولان ورزش به حضور بخش خصوصی و یاری شهرداری تهران دوخته شده است.

مدبر ادامه داد: احداث فضای سبز به مساحت 50 هزار متر مربع و ساماندهی ساختمان‌های اداری که فدراسیون‌های مختلف در آن حضور دارند، دیگر برنامه ما برای این طرح است. هتلی را در این ورزشگاه قرار است بسازیم تا اردوهایی که وجود دارد ورزشکارانش در آن اسکان پیدا کنند.

وی در پاسخ این سؤال که برگشت هزینه برای بخش خصوصی چگونه خواهد بود، گفت: با توجه به تغییر کاربری تجاری 20درصدی که داریم، این موضوع محل برگشت هزینه سرمایه‌گذاران خواهد بود.

مدبر با اشاره به مدت زمان بازسازی ورزشگاه شهید شیرودی گفت: ابتدا باید طرح آماده شود و بعد ما آن را اعلام کنیم. فعلا نمی‌توانیم زمانی را در نظر بگیریم. طرح بازسازی این ورزشگاه مرحله به مرحله خواهد بود.

شناسنامه

زمین ورزشگاه، سال 1306 یعنی 10سال پیش ازآن که فدراسیون فوتبال ایران بنیان نهاده شود، از فردی به نام امجد نظام خریداری شد. وی شرط نهاد که این ورزشگاه به نام خود او امجدیه نامگذاری شود. طرح نخستین این زمین فوتبال با ظرفیت 25 هزار نفر آماده شد و ساختمان آن سال 1317به پایان رسید و سال 1318 با برگزاری اولین دوره مسابقات قهرمانی ایران فعالیت خود را آغاز کرد و در طول زمان تغییراتی در آن صورت گرفت.

امید توفیقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها