دختران تیرانداز، المپیک را نشانه گرفته‌اند

آمـاده... آتـش

مسابقات قهرمانی آسیا؛ این آخرین فرصت برای المپیکی شدن تیراندازان است.
کد خبر: ۸۷۶۳۵۸
آمـاده... آتـش

به گزارش جام جم ورزشی ، دختران آریایی که تا قبل از این دو سهمیه گرفته‌اند، با یک دنیا انگیزه و امید به هندوستان رفته‌اند تا مثل الهه احمدی و نجمه خدمتی برای ریو مجوز بگیرند. قدرت و توانایی‌اش را هم دارند. مه‌لقا جام‌بزرگ که در المپیک لندن کم سن و سال‌ترین ملی‌پوش ایران بود، حالا در بین هم تیمی‌‌هایش یک وزنه سنگین به حساب می‌آید. البته تیم ملی مثل او کم ندارد. این را نایب‌رئیس بانوان فدراسیون می‌گوید. اما این تیم رویایی با کلی مشکل و بدون فشنگ تمرین کرده است. همین حالا هم آنها شرایطی نابرابر با حریفان آسیایی دارند.

مهدی هاشمی، رئیس فدراسیون تیراندازی درباره این استعدادها و این شرایط رقابتی نابرابر می‌گوید: ما صاحب یک فرصت بی‌بدیل هستیم. دختران تیرانداز می‌توانند بستری برای نخستین مدال زنان ایران در المپیک شوند. آنها برای گرفتن مدال درالمپیک توانایی دارند، اما شاید اگر امکانات در زمان مناسب تزریق نشود، دیر شود.

با این حال طاهره علی‌آبادی از دخترانش مطمئن است. نایب‌رئیس، پیش‌بینی دو سهمیه دیگر را برای ایران در مسابقات هند دارد. المپیکی شدن الهه احمدی و نجمه خدمتی اردوی دختران تیرانداز را پر از امید کرده است. علی‌آبادی می‌گوید: دو سهمیه‌ای که گرفتیم، بچه‌ها انگیزه بیشتری پیدا کرده‌اند و هر کسی در جایگاه خودش می‌تواند کاری کند. جام بزرگ سری قبل برای المپیک سهمیه گرفته بود. در مسابقات هند سه سهمیه می‌دهند ان‌شاءالله که بتوانیم دو سهمیه بگیریم.

اردو بدون امکانات اولیه

او از وضعیت تیم ملی دختران برای مسابقات هند ـ که آخرین فرصت برای المپیکی شدن است ـ راضی است، حتی اگر امکانات اولیه را هم نداشته باشند: وضعیت خوب است. بچه‌ها اردوهای خوبی را سپری کردند و این آخرین فرصت‌ آنها برای گرفتن سهمیه المپیک است. از طرفی این مسابقات قهرمانی آسیا هم هست و هر کسی می‌تواند رکورد خود را بزند. هر چند فشنگ نداشتیم و محرومیت و فقر فشنگ در اردو وجود داشت، اما با همت و تلاشی که انجام شده اردوها را برگزار کرده‌ایم تا بچه‌ها بتوانند کارهای خودشان را انجام دهند.

توقع‌مان زیاد است

با همه این حرف‌ها، او مشکلات اردویی را در نتایج دختران تیرانداز بی‌تاثیر نمی‌داند. شاید گرفتن سهمیه با این همه مشکل، توقع زیادی از آنها باشد. علی‌آبادی می‌گوید: دختران ما، هم توانایی دارند که سهمیه بگیرند و هم این‌که تجربه اش را دارند. جام بزرگ سهمیه المپیک را قبلا گرفته، اما تجهیزات تاکتیکی شده و نبود سلاح اثر گذار است. اگرخدای ناکرده سهمیه هم نگیرند چیزی از ارزش‌های دختران ما کم نمی‌شود. ما توقع بیش از حد از آنها داریم. دو ماه است برای مسابقات فشنگ نداریم.

مشکلات تمام ناشدنی تیراندازان

به نظر نمی‌رسد تیراندازان به این زودی‌ها نفس راحتی بکشند و از نبود امکانات اولیه خلاص شوند. هاشمی می‌گوید: با رفع تحریم‌ها کمبود فشنگ جبران می‌شود، اما فشنگ هم باشد از نظر تسلیحاتی تحریم هستیم. فشنگ‌های خودمان هم که جواب نمی‌دهد و در حد مبتدی و آموزشی به درد می‌خورد.

شانس‌های اصلی کسب سهمیه

به نظر می‌رسد مه‌لقا جام‌بزرگ، شانس اصلی ایران برای گرفتن سهمیه المپیک تیراندازی باشد. او از چهار سال قبل که برای لندن سهمیه گرفت و به عنوان جوان‌ترین ملی‌پوش به المپیک رفت، استعدادهایش را به رخ کشید. نایب‌رئیس فدراسیون اما معتقد است همسطح جام بزرگ در تیم ملی زیاد است. او می‌گوید: تیراندازی لحظه‌ای است. هفت،‌ هشت قهرمان داریم که همسطح هم هستند و با هم رقابت می‌کنند. ممکن است احمدی در همه فینال‌ها نفر اول نشده و یک بار دوم یا سوم هم شود. الان ما کرم‌زاده را با 17 سال در تیم ملی داریم که اعجوبه تیراندازی و مثل نجمه است. در سه وضعیت جام‌بزرگ را داریم. او سلاحش را ارتقا داده با این حال مشکلی ندارد. مریم طالبی و امین‌زاده هم از امیدهای تیراندازی هستند. برای تفنگ سه وضعیت خیلی امیدواریم. در تپانچه بادی الهام هریجانی در کویت نزدیک سهمیه بود، اگر سهمیه می‌دادند، تمام بود.

12 بانوی ملی‌پوش در هند

تیم ملی تیراندازی کشورمان با 26 تیرانداز راهی آخرین میدان سهمیه المپیک (هندوستان) شده است که از این تعداد 12 نفر از اعضای تیم ملی بانوان هستند. الهه احمدی، مریم طالبی، مه‌لقا جام‌بزرگ، نرجس امام قلی‌نژاد، نجمه خدمتی، فاطمه کرم‌زاده در رشته تفنگ، الهام هریجانی، گلنوش سبقت الهی، هانیه رستمیان در رشته تپانچه و سپیده سیرانی، مرضیه پرورش‌نیا و شیوا فرح‌پور در رشته تراپ نفراتی هستند که زیر نظر لازلو سوچک، سرمربی و ابراهیم اینانلو، فرشید عبدالمحمدی، امیرحسین صولت و سکینه خدابنده‌لو به عنوان مربیان تیم ملی تیراندازی در رقابت‌های قهرمانی آسیا حضور دارند.

برنامه مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا

پس از لغو توزیع سهمیه المپیک در مسابقات قهرمانی آسیا در کویت، آخرین مرحله توزیع سهمیه المپیک در رشته تیراندازی از امروز (سه‌شنبه 6 بهمن) با برگزاری مراسم افتتاحیه در شهر دهلی‌نو هند آغاز می‌شود. برنامه این مسابقات در بخش بانوان به این شرح است:

سه‌شنبه 6 بهمن: کنترل سلاح، نشست تخصصی و مراسم افتتاحیه

چهارشنبه 7 بهمن: تراپ زنان، تپانچه بادی
10 متر زنان

جمعه 9 بهمن: تفنگ بادی 10 متر زنان

شنبه 10 بهمن: تپانچه 25 متر زنان

یکشنبه 11 بهمن: تفنگ 50 متر سه وضعیت زنان، تپانچه رپیت فایر 25 متر زنان

دوشنبه 12 بهمن: اسکیت زنان

تیراندازی ایران پیش از این توسط الهه احمدی و نجمه خدمتی دو سهمیه المپیک در تفنگ 10 متر
به نام خود ثبت کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها