داستان اولین دختر سودانی که در فوتبال مردان مربیگری کرد

سلما، حماسه‌ای برای شهر اودارمان

سلیا ساشیچ؛ فوتبالیست سال 2015 اروپا

خداحافظی در اوج

16 جولای 2015، سلیا ساشیچ با اعلام خبر بازنشستگی‌اش بسیاری را شگفت‌زده کرد.
کد خبر: ۸۶۹۹۴۳
خداحافظی در اوج

به گزارش جام جم آنلاین ، او در حالی چنین تصمیمی گرفت که تنها 27 سال دارد و در یک دهه گذشته، یکی از ارکان اصلی تیم ملی زنان آلمان بود؛ با 111 بازی و 63 گل.
او که از پدری کامرونی و مادری فرانسوی و با نام کامل سلیا اوکوئینو دا امبابی در بُن متولد شد، فوتبال را از باشگاه ژرمنیا هرسل آغاز کرد. او هفت سال برای این باشگاه بازی کرد و پس از آن برای ورود به فوتبال بزرگسالان به نئونار رفت و در 136 بازی، 97 گل برای این تیم به ثمر رساند. سلیا سال 2007 دیپلمش در ورزش و زبان فرانسه را از مدرسه فردریچ ایبرت در بن گرفت و از سال 2009 برای تحصیل در رشته مطالعات فرهنگی وارد دانشگاه کوبلنز شد. او سال 2013 با مارکو ساشیچ ـ فوتبالیست کروات ـ ازدواج کرد و از آن زمان با نام خانوادگی او در مسابقات حاضر شد. جالب این‌که پیش از این او تنها بازیکن در بوندسلیگای زنان بود که به‌دلیل طولانی بودن نام فامیلی‌اش، اجازه داشت از نام کوچکش پشت پیراهن استفاده کند. سلیا که سال 2012 بازیکن سال فوتبال آلمان شده بود، سال 2013 به FFC فرانکفورت رفت و فصل گذشته با این تیم قهرمانی در چمپیونزلیگ زنان را جشن گرفت.

بر سر سه راهی
ملیت فرانسوی و کامرونی سلیا باعث شده بود تا او بتواند برای تیم‌های ملی این کشورها هم به میدان برود، اما در نهایت او تصمیم گرفت برای تیم ملی آلمان بازی کند؛ کشوری که پدر و مادرش برای زندگی انتخاب کرده بودند و حالا موطن او محسوب می‌شد: «من همیشه به بازی برای فرانسه یا کامرون فکر می‌کردم. ما در خانه فرانسوی صحبت می‌کردیم، اما من در فرانسه متولد نشده بودم. والدینم در آلمان با هم آشنا شدند و من بیش از هر چیز آلمانی بودم. بنابراین منطقی بود که برای تیم ملی آلمان بازی کنم.» سلیا در سال 2004 با تیم زیر 20 ساله‌های آلمان قهرمان جهان شد و یک سال بعد به تیم بزرگسالان دعوت شد.

بازنشستگی
شایعات در مورد بازنشستگی سلیا از اواسط بهار آغاز شد؛ زمانی که قرارداد او با FFC فرانکفورت کمی پیش از فینال چمپیونزلیگ به پایان رسید. ساشیچ که فصل گذشته در بوندسلیگای زنان 21 گل زده بود، در هشت دیدار چمپپیونزلیگ هم 14 بار دروازه حریفان را باز کرد و کمک کرد تا فرانکفورت با برتری مقابل پاری‌سن‌ژرمن در فینال، جام قهرمانی را بالای سر ببرد.
او که در سال‌های 2009 و 2013 با تیم ملی آلمان قهرمان اروپا شده بود، در دو فصل اخیر هم عنوان بهترین گلزنان بوندسلیگای زنان را به‌دست آورد. سلیا در جام جهانی 2015 با 6 گل زده، عنوان بهترین گلزن رقابت‌ها را به‌دست آورد، اما با خراب کردن پنالتی‌اش در دیدار نیمه نهایی مقابل آمریکا، باعث شکست تیمش شد. آمریکا آن دیدار را 2 ـ 0 برد و در نهایت برای سومین بار فاتح جام جهانی زنان شد.
پس از آن شکست، سلیا خبر خداحافظی‌اش از فوتبال را در فیسبوک منتشر کرد تا همه را غافلگیر کند: «من 11 سال در بوندسلیگای زنان بازی کردم و لحظاتی فراموش‌نشدنی را در ده سال و نیم اخیر در تیم ملی داشتم. من بخشی از یک پیشرفت فوق‌العاده بودم که باعث افتخار من است. با این وجود، تصمیم گرفتم تا فصل جدیدی را در زندگی‌ام آغاز کنم و به همین دلیل، به دوران حرفه‌ای‌ام در فوتبال پایان می‌دهم. اکنون به‌دنبال چیزهای دیگری در زندگی‌ام هستم. می‌خواهم تحصیلاتم را به پایان برسانم؛ مسیر حرفه‌ای‌ام را مشخص کنم، به زندگی خانوادگی‌ام سر و سامان بدهم و خیلی کارهای دیگر.» تنها دو هفته بعد از اعلام بازنشستگی، سلیا ساشیچ جایزه بازیکن سال فوتبال اروپا را دریافت کرد؛ عنوانی که پایانی باشکوه برای دوران حرفه‌ای‌اش رقم زد.

بهنام جعفرزاده / هفته نامه جام بانوان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها