اگرچه بها دادن به ورزش زنان ایرانی در گذشته تنها در حد شعار بود، اما موفقیت رو به رشد این قشر در رقابت‌های آسیایی و جهانی طی سال‌های اخیر به خوبی نشان می‌دهد، حالا عزم راسخی برای کسب نخستین مدال المپیکی بانوان وجود دارد.
کد خبر: ۸۶۶۳۸۰
خیز زنان ایرانی برای کسب نخستین مدال المپیک

این روزها و درحالی که نزدیک به هشت ماه به برگزاری المپیک 2016ریودوژانیرو برزیل بیشتر باقی نمانده هر یک از کشورهای شرکت‌کننده حضور در چنین رویدادی را فرصتی برای تقویت ارزش‌های ملی خود می‌دانند.
در این میان تلاش زنان ورزشکار ایران برای حضور موثر و موفق در این رویداد بزرگ ورزشی، در نوع خود قابل توجه و تامل است؛ زنانی که تازه چند سالی است پایشان به المپیک باز شده اما هنوز به کسب مدال نائل نشده‌اند.
هر چند در ابتدا سقف انتظارها در حد حضور صرف زنان ایرانی در المپیک بود، اما در هر دوره روند صعودی بانوان کشورمان را در المپیک شاهد بوده‌ایم.
به طوری که در 5 دوره المپیک از 1996 آتلانتا تا 2012لندن تعداد بانوان ورزشکار راه یافته به المپیک از یک نفر به هشت نفر در لندن افزایش داشته است. در واقع اوج حضور زنان ورزشکار ایرانی در المپیک 2012 لندن بود که دراین برهه برای نخستین‌بار 8 نماینده به نام‌های زهرا دهقان در تیر و کمان، آرزو حکیمی و سولماز عباسی در قایقرانی، ندا شهسواری در تنیس روی میز، سوسن حاجی‌پور در تکواندو، مه‌لقا جام بزرگ و الهه احمدی در تیراندازی و لیلا رجبی در دوومیدانی بدون وایلد کارت و با کسب سهمیه مستقیم به المپیک لندن راه یافته بودند و در این میان الهه احمدی، تیرانداز المپیکی ایران اولین ورزشکار زن ایرانی بود که به مرحله فینال تیراندازی المپیک راه یافت و در جایگاه ششمی قرار گرفت.
پیشتر لیدا فریمان، اولین بانوی تیرانداز المپیکی کشور و نخستین زن تاریخ ورزش ایران لقب گرفته بود که پرچمداری کاروان ایران در المپیک 1996 آتلانتا را برعهده داشت و در رشته تفنگ 10 متر بادی توانست رنکینگ 47 را به دست بیاورد و منیژه کاظمی نیز با حضور در المپیک 2000سیدنی در رشته تپانچه 10 متر بادی توانست مسیر را برای حضور دیگر بانوان این رشته ورزشی در المپیک هموار کند،طوری که در دوره بعد، نسیم حسن‌پور در 10متر تپانچه بادی توانست در المپیک 2004 یونان با حریفان مسابقه دهد.
پس از آن و در المپیک 2008 پکن نیز نجمه آبتین در تیروکمان، هما حسینی در قایقرانی (پرچمدار کاروان ایران ) و سارا خوش جمال فکری در وزن منفی 49 تکواندو توانستند به این بازی‌ها راه یابند هر چند در همان مرحله نخست از دور رقابت‌ها حذف شدند، اما در بازی‌های 2012 لندن بانوان ورزشکار ایران با عزمی قوی‌تر و با هشت نماینده حاضر شدند. حالا با گذشت چهار سال در حالی روزشمار المپیک به زمان برپایی مراسم افتتاحیه المپیک ریودوژانیرو نزدیک می‌شود که بانوان ورزشکار ایرانی از توجه به حضور صرف در این رویداد پا را فراتر گذاشته و به کسب نخستین مدال المپیکی می‌اندیشند؛ مدالی که زنگ آن از مدتی پیش به صدا در آمد.

گلی سفیدزاده / هفته نامه جام بانوان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها