هفته چهارم لیگ برتر والیبال بانوان

یک برد میلیمتری برای نارنجی پوشان سایپا

درباره توافق فدراسیون والیبال

صدای پای بانو «یون»

دو هفته پیش بود که فدراسیون والیبال اعلام کرد با یک مربی کره‌ای به نام «یون» برای سرمربیگری در تیم ملی والیبال بانوان ایران به توافق رسیده است.
کد خبر: ۸۶۶۳۶۹
صدای پای بانو «یون»

یون قرار است چند روز دیگر به ایران بیاید تا درباره چگونگی همکاری و همچنین برنامه‌های خود با مسئولان فدراسیون والیبال به گفت‌وگو بنشیند. در حالی که تیم‌های ملی والیبال بانوان در تمامی رده‌های سنی در رقابت‌های قهرمانی آسیا حتی از ششمی هم بالاتر نمی‌روند، حضور یون می‌تواند شوک مثبتی به والیبال بانوان باشد. این شوک مثبت البته هنوز هم ناشناخته است و از کارنامه او اطلاع چندانی نداریم، اما گفته می‌شود این مربی پس از ماه‌ها تحقیق فدراسیون والیبال برای تیم ملی بانوان انتخاب شده است.

یون در والیبال بانوان چه خواهد کرد؟
این نخستین پرسش اساسی است «یون در والیبال بانوان چه خواهد کرد؟» یون در وهله نخست باید برنامه‌ای ارائه بدهد که براساس آن نقشه پیشرفت تیم‌های ملی والیبال بانوان ایران ترسیم شود،‌ سپس دیگر برنامه‌های خود را تشریح کند، اما ماموریت اصلی او ارتقای جایگاه تیم ملی والیبال بانوان در آسیاست. مسئولان فدراسیون، یون را انتخاب کرده‌اند تا بانوان والیبالیست دیگر در آسیا ششم تا هشتم نشوند.
اما آیا عملی کردن این برنامه در کوتاه‌مدت ممکن است؟ پاسخ به این پرسش نیازمند گذشت زمان است. یون برنامه‌های دیگری هم دارد. نظارت به کارهای تیم‌های پایه و البته لیگی که پر از بازیکنان زیر 19 سال است، کاری بسیار سخت برای او به شمار می‌رود. تیم ملی والیبال بانوان ایران پر از بازیکنانی است که سال هاست برای این تیم بازی می‌کنند و به نظر می‌رسد باید نوبت به بقیه هم برسد.
در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر والیبال بانوان تعداد زیادی از بازیکنان، متولدان سال 75 به بعد هستند. حالا یون باید از میان این بازیکنان نوجوان دست به انتخاب سختی بزند ضمن این‌که باتجربه‌ها را هم از یاد نبرد.

همه راضی از یون
هرچقدر در فوتبال بانوان، مربیان علیه یکدیگر موضع می‌گیرند و در برابر موضوع حضور مربی خارجی نیز سپر دفاعی بزرگی دارند، خوشبختانه در والیبال بانوان اتحاد قابل توجهی وجود دارد. مربیان اگر هوای یکدیگر را نداشته باشند حداقل از مربی خارجی استقبال می‌کنند و حضور خارجی‌ها را به نفع والیبال بانوان می‌دانند. این مربیان حتی به سطح کم دانش خود اعتراف می‌کنند و می‌گویند یا برای آنها دوره‌های دانش‌افزایی بگذارند یا مربیان مرد را وارد والیبال کنند. در هر صورت یون حاشیه امنیتی خوبی در والیبال خواهد داشت. او فعلا نیروی دفع‌کننده‌ای را علیه خودش نمی‌بیند.

از بهانه‌جویی برای صحبت نکردن تا قطع گوشی

دراسیون والیبال به عنوان نایب رئیس نمی‌گذرد، انگار تمایل زیادی به برقراری ارتباط با خبرنگاران ندارد. حداقل در ارتباطی که ما با او داشتیم او این‌طور نشان داد.‌
توافق با مربی کره‌ای برای تیم‌های پایه دختران والیبالیست؛ دلیل اصلی تماس تلفنی با نایب رئیس زنان فدراسیون بود. به‌خصوص که میرسپاسی از روز نخست حضورش در فدراسیون به عنوان مسئول گفته بود که دنبال مربی خارجی برای تیم ملی والیبال دختران است. قطعا بعد از ماه‌ها، توافق با یون کره‌ای اتفاق خوبی می‌توانست باشد. اما او در ارتباط اول با این بهانه که پشت خطی دارد و نمی‌تواند صحبت کند پنج دقیقه وقت خواست.‌ برای دومین‌بار وقتی از او در باره وضعیت والیبال دختران پرسیدیم، در حالی که تمایلی به پاسخگویی نداشت، به گفتن یک جمله بسنده کرد: «همونایی که توی سایت‌ها خورده، چیز جدیدی نیست.»
این پاسخ ما را بیشتر به این باور نزدیک کرد که میرسپاسی کمترین نفوذ را در انتخاب یون به‌عنوان سرمربی تیم ملی بانوان داشته است و اطلاع چندانی هم از سابقه مربی کره‌ای ندارد. با این حال وقتی او با اصرار ما برای ادامه مصاحبه روبه‌رو شد، از رایزنی با مربی کره‌ای گفت و این‌که همه کارهایی را که برای توافق با سرمربی خارجی والیبال لازم بوده انجام داده است و از این به بعد باید آقای افشاردوست دبیر فدراسیون پیگیر کار ویزا و دعوت از یون
کره‌ای باشد.‌ میرسپاسی حرف‌های دیگری هم زد. این‌که قرار است مربی خارجی تا پایان سوپر لیگ والیبال دختران کار استعدادیابی بکند. فعلا حضورش آزمایشی است و اگر خروجی‌اش خوب بود و به درد والیبال دختران خورد، فدراسیون با او قرارداد می‌بندد که با بزرگسالان هم کار کند. اگر هم خوب نباشد، فدراسیون اولویت‌های بعدی را برای مربیگری والیبال بررسی می‌کند.‌
نایب رئیس فدراسیون والیبال برنامه‌ریزی برای تیم ملی دختران را هم به بعد از مشخص شدن سرمربی موکول کرد، اما گفت که تیم ملی جوانان در اصفهان با مربیگری صادقی اردو دارند. وقتی از او درباره اردوی جوانان پرسیدیم، لحنش به یک‌باره تغییر کرد. او که از همان اول تمایلی به صحبت کردن نداشت، گفت: «چه خبرنگاری هستید که دارید در بخش زنان فعالیت می‌کنید و نمی‌دانید تیم ملی جوانان اردو دارند. ما با فدراسیون هماهنگ کرده‌ایم که به‌خاطر مسائل امنیتی با هر کسی صحبت نکنیم.
به احترام شما حرف زدم، اما به هیچ وجه حاضر نیستم با «من و تو» و «بی.بی.سی» مصاحبه ‌کنم. شما که تماس گرفتید با فدراسیون صحبت کردم تا ببینم می‌توانم حرف بزنم یا نه. شما به مسائل حرفه‌ای توجهی ندارید.»
او درحالی این حرف‌ها را زد که همان ابتدا معلوم بود نه با خبرنگار بی.بی‌.سی صحبت می‌کند نه با من و تو. در ادامه میرسپاسی اعتراف کرد که پشت خطی در کار نبوده و با روابط عمومی فدراسیون صحبت کرده تا احیانا به اشتباه با بی.بی.سی صحبت نکرده باشد. قطعا حتی اگر خبرنگاری از اردوی تیم ملی آن هم جوانان مطلع نباشد، او به‌عنوان مسئول والیبال زنان و نایب رئیس فدراسیون این وظیفه را دارد که پاسخگو باشد و اطلاع‌رسانی کند، نه این‌که خبرنگار را متهم کند. این موضوع را گفتیم اما در عین ناباوری میرسپاسی گوشی‌اش را قطع کرد. شاید این نوع برخورد نایب رئیس زنان فدراسیون والیبال هم به مسائل حرفه‌ای او برمی‌گردد!

هفته نامه جام بانوان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها