فوتبال، والیبال، هندبال و بسکتبال رشته‌های گروهی پای سهمیه المپیک 2016 ریودوژانیرو هستند. تیم فوتبال امید ایران می‌خواهد به رویای چهار دهه غیبت در این رقابت‌ها پایان دهد و والیبال خود را در یک قدمی مسابقه‌های المپیک می‌بیند و می‌خواهد برای نخستین بار در تاریخ این رشته در ایران‌ آن را تجربه کند.
کد خبر: ۸۶۴۵۰۰
بلیت‌های تک‌نفره ریـو

هندبال هم برای خودش بخت و اقبالی دارد. همین طور بسکتبال که برای رقابت‌های گزینشی آماده می‌شود، اما در سال منتهی به المپیک ریو‌ به جای رشته‌های گروهی، رشته‌های انفرادی تعدادی از قهرمانان خود را به رقابت‌های المپیک معرفی کرده‌اند.

وقتی ۵۳ ورزشکار ایرانی در ۱۴ رشته ورزشی به بازی‌های المپیک 2012 لندن رفتند بهترین نتیجه تاریخ ورزش ایران ـ از نظر تعداد مدال ـ در المپیک با 12 مدال ثبت شد.

کاروان ایران با هشت ورزشکار زن در کنار ۴۵ ورزشکار مرد توانست 4 طلا، 5 نقره و 3 برنز همراه با قرار‌گرفتن در رده هفدهم جهان را به ارمغان بیاورد. ورزش ایران در آستانه المپیک 2016 ریودوژانیرو همچنان چشم‌انتظار گرفتن سهمیه‌های ورودی در رقابت‌های گزینشی است و تاکنون چند سهمیه را از این رقابت‌های در رشته‌های مختلف به دست آورده است که آغازگر آن احسان روزبهانی، ملی‌پوش بوکس در بهمن ‌سال گذشته بود. اکنون با پنج سهمیه‌ای که بنا به اعلام فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و برای حضور در المپیک ۲۰۱۶ به ایران اختصاص داده شد و بعد از آن سهمیه‌هایی که در تکواندو برای ایرانی‌ها قطعی و نهایی شد، 28 سهمیه ورزش ایران برای شرکت در این دوره بازی‌ها قطعی شده است.

در زمان هشت ماه باقیمانده تا بازی‌های ریو، ورزش ایران باید در شرایط دشوارتری به رکورد شرکت‌کنندگان دوره قبل بازی‌های المپیک برسد، آن هم در حالی که محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان در پیش‌بینی‌های خود وعده شش مدال المپیک را داده است.

سهمیه شیرین دوومیدانی

گرفتن سهمیه‌های دوومیدانی به نسبت دوره قبل المپیک سخت‌تر شده ‌ و از طرفی، کاهش و افزایش تعداد نفرات در برخی رشته‌های ورزشی کار را برای کاروان ورزش ایران سخت‌تر کرده است؛ ازجمله کاهش اوزان المپیکی کشتی که بخت بیشتر مدال‌آوری ایران در دوره‌های پیش بود.

در حال حاضر ایران از شش سهمیه صاحب پنج سهمیه در کشتی آزاد و سه سهمیه در کشتی فرنگی است و تلاش فدراسیون بر این است در سنگین وزن کشتی آزاد و سه سهمیه دیگر از کشتی فرنگی بگیرد. ایران در کشتی آزاد و فرنگی بازی‌های لندن دو مدال برنز و سه مدال طلای المپیک را صاحب شده بود.

تغییر سهمیه‌بندی A و B دوومیدانی هم صف شرکت‌کنندگان ورزش ایران را در ریو کمتر می‌کند؛ زیرا با توجه به تغییرات فدراسیون جهانی دوومیدانی، راه ورود ورزشکاران این رشته به المپیک فقط کسب سهمیه از گروه A است.

ایران در المپیک قبلی ده سهمیه داشت، اما با اعلام تغییرات جدید اعمال شده توسط فدراسیون جهانی، دو سهمیه شیرین به پرتاب دیسک و ماراتن ایران تعلق گرفت و تعداد نمایندگان دوومیدانی ایران هم اینک به پنج نفر رسیده است. تکواندوی ایران که در المپیک لندن با باقری معتمد یک مدال نقره گرفت، پیش از بازی‌های مکزیک دو سهمیه به دست آورده بود که در مسابقه‌های جهانی مکزیک این دو سهمیه قطعی شد. در کنار این دو سهمیه، یک سهمیه دیگر هم از این مسابقه‌ها نصیب کاروان ورزش ایران شد تا با سه تکواندو کار به ریودوژانیرو برود. در قسمت خانم‌ها، کیمیا علیزاده و اکرم خدابنده امیدهای المپیکی به شمار می‌روند.

در میان ورزشکاران ایرانی المپیک لندن، سه دوچرخه‌سوار هم حضور داشتند که هر سه در بخش جاده با حریفان المپیکی خود رقابت کردند. برای دوره آینده نیز سه سهمیه المپیکی ایران در این رشته و بازهم در بخش جاده قطعی شده است.

بوکس در انتظار

بوکس، نخستین رشته‌ای بود که با احسان حدادی برای المپیک ریو دورخیز کرد، اما ورزشکاران آن همچنان منتظر فرصت‌های بعدی برای راهیابی به المپیک هستند.دوره پیش چهار بوکسور ملی‌پوش در المپیک لندن حضور داشتند. مسابقه‌های قاره‌ای چین (فروردین‌) و تورنمنت بین‌المللی آذربایجان (اردیبهشت ۹۵) مسابقه‌هایی است که بخت حضور بوکسورها را در المپیک 2016 بالا می‌برد. لیگ حرفه‌ای بوکس جهان (APB) و کسب کمربند طلایی این رقابت‌ها هم فرصت دیگری است برای المپیکی شدن نفراتی که در اردوهای آماده‌سازی به سر می‌برند.

در تیراندازی، دو سهمیه خانم‌ها توسط نجمه خدمتی و الهه احمدی به دست آمده، اما بخت برای گرفتن سهمیه دیگر به‌خصوص در قسمت مردان کم است به‌ویژه از این نظر که مسابقه‌های کویت هم از فهرست رقابت‌های گزینشی المپیک حذف شد.زهرا نعمتی، کماندار معلول ایران ـ که تجربه حضور در پارالمپیک لندن و مدال‌آوری در این دوره بازی‌ها را هم دارد ـ با حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا موفق شد به عنوان اولین ورزشکار معلول ایرانی، سهمیه المپیک بگیرد.

وزنه‌برداری به همراه کشتی، چشم و چراغ ورزش ایران در المپیک‌ها بود، اما به نظر می‌رسد این دوره امید چندانی به وزنه‌برداران نیست به‌ویژه با نتایجی که در رقابت‌های جهانی به دست آمد. از میان کاروان هفت نفره ایران در مسابقه‌های هیوستون، فقط یک نفر موفق شد مدال نقره بگیرد و در نهایت ایران در رده پانزدهم‌ جهان قرار گرفت.

در پایان این رقابت‌ها، وزنه‌برداری ایران صاحب پنج سهمیه برای المپیک برزیل شد که با نتایج ضعیف مسابقه‌های آمریکا باید بر تلاش‌ها برای تکرار دست کم‌نقره کیانوش رستمی کوشید، زیرا آسیب‌دیدگی بهداد سلیمی امیدها را برای مدال‌آوری وی کمرنگ کرده است.

امید به تک‌چهره‌ها

توزیع سهمیه المپیکی در جودو براساس رنکینگ جهانی و به فرد داده می‌شود. بر این اساس تا امروز المپیکی شدن دو جودوکار ایران یعنی جواد محجوب و سعید مولایی تا حد زیادی قطعی شده است. اگرچه به دلیل این که پرونده رقابت‌های کسب سهمیه هنوز بسته نشده، به طور رسمی و قطعی توسط فدراسیون جهانی اعلام نشده است.

شمشیربازی ایران بعد از چند دهه غیبت در بازی‌های المپیک، در المپیک ۲۰۱۲ حضور داشت. مجتبی عابدینی در اسلحه سابر همچنان در موقعیتی خوب به المپیک قرار دارد.دو سهمیه در تنیس روی میز برای المپیک دوره پیش، در بخش مردان و خانم‌ها از اتفاقات خوب چهار سال گذشته بود؛ بنابراین با مجموعه تغییراتی که در این فدراسیون صورت گرفت همگان منتظر تکرار این دو سهمیه یا افزودن بر تعداد ورزشکاران دوره پیش هستند.

ماموریت شنا برای ورودی المپیک سخت است، اما شناگران زیادی در حال تمرین ‌ هستند تا در رقابت‌های گزینشی به حدنصاب‌های لازم برسند.

قایقرانی ایران که بهترین دوره المپیکی خود ـ به لحاظ کسب تعداد سهمیه ـ را در المپیک لندن تجربه کرده بود امسال شرایط نامناسبی دارد. برای حضور در المپیک ریو هنوز حتی یک سهمیه هم به قایقرانی ایران اختصاص پیدا نکرده است. اگرچه مسئولان مربوط امیدواری‌هایی دارند که در مدت زمان هشت ماه باقیمانده تا آغاز المپیک سی و یکم، قایقرانان ایران صاحب سهمیه شوند، اما آنچه مسلم است فرصت کسب سهمیه در آب‌های آرام از دست رفته است و فقط مانده مسابقه‌های روئینگ و اسلالوم و امید به کسب سهمیه از این ماده‌ها.

مسافران ریو تا امروز

کشتی آزاد: 5 سهمیه

‌کشتی فرنگی: 3 سهمیه

دوومیدانی: لیلا رجبی، رضا قاسمی، حسن تفتیان، احسان حدادی و جعفر مرادی

‌تکواندو: فرزان عاشوری، مهدی خدابخشی و سجاد مردانی

‌تیراندازی: الهه احمدی و نجمه خدمتی

بوکس: احسان روزبهانی

‌تیر و کمان: زهرا نعمتی

وزنه‌برداری: پنج سهمیه برای ایران قطعی شده است.

دوچرخه‌سواری: سه سهمیه برای ایران قطعی شده است.

مهیار آذر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها