یکی دیگر از عجایب ورزش ایران

تیمی که 2 امتیاز به لیگ برتر بدهکار شد!

گفت‌وگو با لوکاس ژیگالدو، پاسور لهستانی شاغل در والیبال ایران

با ایرانی‌ها در کنار هم خوشبختیم

اشاره: یکی از بازیکنان بزرگ و دارای کارنامه که وارد لیگ برتر والیبال ایران شد، لوکاس ژیگالدو نام دارد. پاسور اسبق تیم‌ملی والیبال لهستان که سابقه بازی در لیگ‌های معتبر روسیه و ایتالیا را در کارنامه دارد.
کد خبر: ۸۶۲۱۶۸
با ایرانی‌ها در کنار هم خوشبختیم

او یکی از دست‌پرورده‌های رائول لوزانو، سرمربی کنونی تیم‌ملی ایران است که نیم فصل اول در تیم بانک سرمایه عالی پاس داد و نوع بازی وی با ریزه‌کاری و تکنیک بالا به طور جدی مورد توجه بازیکنان ایرانی قرار گرفته است تا جایی که حتی با حضور والریوورمیگلو، پاسور نامدار ایتالیایی که در پیکان بازی می‌کند، ژیگالدو بهترین خرید لیگ ایران خوانده می‌شود. گفت‌وگوی جام‌جم با این پاسور 197 سانتی‌متری که 36 سال دارد را بخوانید.

شما در لیگ‌های معتبر اروپا بازی کرده‌اید و یکی از پاسورهای مطرح این قاره محسوب می‌شوید چه شد که از لیگ ایران سر در آورده‌اید؟

من در زنیت کازان روسیه و ترین تینو پرافتخارترین تیم باشگاهی جهان، پاناتینا کوس آتن، چند باشگاه لهستان و هالک بانک ترکیه بازی کردم، اما به دو دلیل اروپا را ترک کردم؛ اول شرایط بد اقتصادی این قاره که به باشگاه‌ها هم سرایت کرد و دوم جاذبه‌های فرهنگی ایران و تکنیکی بودن والیبالیست‌های شما. می‌خواستم ایران را از نزدیک ببینم که چگونه کشوری است.

خب حالا به چه نتیجه‌ای رسیده‌اید؟

این که بین آنچه می‌شنیدم و آنچه می‌بینم زمین تا آسمان تفاوت است. ایرانیان فرهنگی مشابه مردم کشورم دارند لهستانی‌ها هم مثل ایرانیان مهمان‌نوازند. در ایران با من مثل یک ایرانی برخورد می‌کنند و این برایم خیلی جالب است.

پس احساس غربت نمی‌کنید؟

اصلا. انگار در خانه خودم هستم به‌خصوص بازیکنان و کادرفنی و مدیران باشگاه بانک سرمایه که رفتارشان واقعا بی‌نظیر است. با ایرانی‌ها در کنار هم خوشبختیم.

چرا خانواده‌تان را نیاورده‌اید؟

آنها در ایتالیا زندگی می‌کنند و ما مرتب با هم در تماس هستیم شاید بعدا شرایط سفر آنها به ایران فراهم شود.

می‌توانید بین لیگ ایران و لیگ‌هایی که بازی کرده‌اید مقایسه‌ای داشته باشید؟

سطح لیگ ایتالیا، لهستان و روسیه از ایران بالاتر است، اما قدرت در این کشورها بین دو سه تیم دست به دست می‌شود. در ترکیه فقط یک تیم هالک بانک است و بقیه خیلی فاصله دارند، اما در لیگ ایران این گونه نیست و مشاهده می‌کنیم تیم قعر جدولی تیم صدرنشین را شکست می‌دهد.

آیا مشکلی در لیگ ایران مشاهده کرده‌اید؟

بله، ما در یک شهر روی پارکت بازی می‌کنیم، یک شهر روی تخته و این نشان می‌دهد که زمین‌ها و سالن‌های ایران استاندارد نیست.

بحث داوری چه، قضاوت داوران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فقط پیشنهاد می‌دهم در مسابقات مرحله پلی‌آف حتما از سیستم ویدئوچک استفاده کنند. والیبال ایران در سطح جهانی قرار دارد پس داوران شما هم باید با امکانات و استانداردهای جهانی قضاوت کنند. یک تیم یک‌سال زحمت می‌کشد و نباید یک روزه زحماتش توسط داوران برباد برود. در بازی با ارومیه 22-24 جلو بودیم پای سرویس زننده میزبان روی خط بود که داور ندید و ورق برگشت ما 27-29 باختیم.

لهستان پاسورهای خیلی خوبی دارد، اما مربیان خوب نه، دلیل آن چیست؟

ما در بازیکن‌سازی چرخه خوبی نداریم. متاسفانه بعد از زاگومنی 38 ساله، دریزگا 36 ساله و من، تنها یک پاسور جوان ساخته شده و اینک سعی می‌کنند یک جوان به نام گژگوش را بسازند. شما در لیگ جهانی او را دیدید که گاهی به میدان می‌آمد. اما در بحث مربیگری حق با شماست و گویا فدراسیون والیبال لهستان در‌صدد است که مربیان لهستانی را بیشتر به کار بگیرد. ما در هر دو بخش به کار بیشتر نیاز داریم.

درباره رائول لوزانو چه نظری دارید؟

او وقتی به لهستان آمد فصل جدیدی برای والیبال ما رقم خورد. لوزانو با جوانان نتیجه خوبی گرفت و خانواده‌های لهستانی به سمت والیبال گرایش پیدا کردند، اما زمانی که جایش را به آناستازی داد عرض‌اندام جهانی والیبال ما شروع شد او هم پشتوانه‌های بسیار خوبی برای تیم‌ملی لهستان پرورش داد. هر دوی این مربیان در حد فاصل 2005تا 2013 عالی کار کردند و من فکر می‌کنم فدراسیون والیبال ایران به‌درستی این دو مربی را هدف قرار داده است. در نهایت توافق ایران با لوزانو برای هدایت تیم ملی تاثیرات مثبتی برای والیبال شما در آینده دارد.

شانس ایران و لهستان برای راهیابی به المپیک چقدر است؟

لهستان باید در انتخابی برلین و تیم ملی ایران باید در ژاپن پیکار کنند. در برلین کار برای تیم لهستان با توجه به قدرت تیم‌های اروپایی بسیار دشوار خواهد بود و پیش‌بینی کار سختی است، اما با انگیزه‌ای که در بازیکنان ایرانی می‌بینیم کشور شما در توکیو شانس بیشتری دارد. ایران با تغییراتی که در مسیر راهیابی به المپیک صورت داده است یک شانس بزرگ برای بازی کردن در ریو است.

کدام پاسور ایرانی را می‌پسندید؟

سعید معروف یکی از بهترین پاسورهای جهان است. مهدی مهدوی یکی از پاسورهای خوب و از همه مهم‌تر یک انسان واقعی است.

معروف یا دریژگا پاسور تیم‌ملی لهستان کدام بهترند؟

هردوی این پاسورها آدم‌های خوشبختی هستند که بازیکنان بزرگی کنارشان قرار دارند. مثل من که با شهرام محمودی، سید موسوی، فرهاد ظریف و عادل غلامی در یک تیم پاس می‌دهم. توپ‌هایی که شهرام محمودی می‌زند در دنیا نظیر ندارد. بنویسید من بسیار خوش شانس هستم که با این گروه عالی بازی می‌کنم. در واقع پاس دادن به این بازیکنان خوب روحیه‌ام را در بازی‌ها چند برابر می‌کند.

کدام شهرهای ایران برای شما جاذبه دارد؟

اردکان تماشاگران خوبی دارد. بعضی شهرها تماشاگران اذیت می‌کنند، ولی حُسن کار این است که ایرانیان عاشق والیبال هستند و به بازیکنان انرژی مثبت می‌دهند. فریاد تماشاگران در تالارها نشانه پویایی و صلابت والیبال ایران است.

شنیده‌اید که ورمیگلو، پاسور ایتالیایی تیم پیکان قصد جدایی از لیگ ایران را دارد؟

بله. من هم چیزهایی شنیده‌ام، اما او بازیکن بسیار باتجربه‌ای است و شخصیتی قوی دارد. اما چون خون سیسیلی در رگ‌هایش جاری است یک مقدار روحیه جنگجویانه دارد.

پوشش رسانه‌ای لیگ والیبال ایران را چگونه دیده‌اید؟

من فارسی نمی‌دانم فقط تصاویر را می‌بینم، اما از طریق اینستاگرام با دوستداران والیبال در تماس هستم. تا آنجا که شنیده‌ام رسانه‌های کشور شما همانند مردم ایران والیبال را با علاقه تعقیب می‌کنند این خیلی خوب است که رسانه‌ها از والیبال حمایت می‌کنند. زیرا یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشرفت هر ورزش رویکرد رسانه‌ای به آن ورزش است. همه فعالیت‌ها در ورزش از طریق رسانه‌ها دیده می‌شود و این نکته بحث تبلیغات و سرمایه‌گذاری را در والیبال گسترش می‌دهد.

دوست دارید در ایران به والیبال ادامه دهید؟

چرا که نه. من واقعا در تیم سرمایه احساس آرامش می‌کنم و هیچ دغدغه‌ای ندارم. طبیعی است که شرط اول بازیکن در هر تیمی داشتن آرامش فکری و سپس امنیت مادی باشد که خوشبختانه من از هر دو موهبت در ایران برخوردارم.

جمشید حمیدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها