کاروان ایران در المپیک 2016 ریودوژانیروی برزیل با دوره‌های قبل قطعا تفاوت خواهد داشت؛ تفاوتی که باعث حیرت و البته تحسین تمام جهان می‌شود، زمانی که هزاران تماشاگر حاضر در مراسم افتتاحیه المپیک 2016، به احترام همت و تلاش بانوی ایرانی که روی ویلچر همراه با کاروان ایران رژه می‌رود، ایستاده و او را تشویق می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۷۰۶۴
زهرا نعمتی، رنگی تازه در دنیای معلولان

کاروان ایران در المپیک 2016 ریودوژانیروی برزیل با دوره‌های قبل قطعا تفاوت خواهد داشت؛ تفاوتی که باعث حیرت و البته تحسین تمام جهان می‌شود، زمانی که هزاران تماشاگر حاضر در مراسم افتتاحیه المپیک 2016، به احترام همت و تلاش بانوی ایرانی که روی ویلچر همراه با کاروان ایران رژه می‌رود، ایستاده و او را تشویق می‌کنند. این بانو کسی نیست جز زهرا نعمتی. بانویی که نشستن روی ویلچر را عامل ناتوانی خود ندانسته و نمی‌داند.
زهرا نعمتی بانوی کماندار تیم ملی معلولان ایران اولین‌بار در پارالمپیک 2012 لندن با کسب مدال طلا و همچنین شکستن رکورد جهان نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت و از همان زمان این امید را در دل همه ما به‌وجود آورد که در ریو هم می‌توان شاهد درخشش این کماندار بود.
شاید بعد از پارالمپیک لندن بسیاری به طلای دوباره نعمتی در پارالمپیک ریو فکر می‌کردند، اما در آن زمان هیچ‌کس حتی به ذهنش هم نمی‌رسید که بتوان زهرا نعمتی را در بازی‌های المپیک دید. او بعد از بازگشت از لندن بارها اعلام کرد که می‌خواهد در المپیک بعدی سهمیه بگیرد، اما آن زمان خیلی‌ها حرف او را جدی نمی‌گرفتند و این هدف را تنها رویایی برای نعمتی می‌دانستند. با این حال او سر حرف خود ماند و موفق شد در مسابقه‌های تیروکمان قهرمانی آسیا در تایلند سهمیه المپیک 2016 ریودوژانیروی برزیل را بگیرد. زهرا نعمتی بعد از کسب این افتخار بزرگ گفت: این یک موفقیت بزرگ برای ورزش بانوان ایران بود و تلاش کردم که با این کار به تمام معلولان جهان امید بدهم و به همه بگویم که معلولیت‌،‌ محدودیت نیست و حتی اگر روی ویلچر هم نشسته باشی می‌توانی به المپیک برسی. او ادامه داد: کار من تمام نشده است و از این به بعد هم برای ادامه موفقیت خود تلاشم را ادامه می‌دهم. به عنوان سرباز کشورم تا آخرین لحظه برای کسب افتخار برای ایران جنگیدم و از این به بعد هم می‌جنگم و در هیچ چیز کوتاهی نمی‌کنم.

یک تیر و چند نشان
کار بزرگی که زهرا نعمتی انجام داد، در ورزش ایران بی‌سابقه و در ورزش جهان کمیاب بوده است. زمانی که اسکار پیستوریوس، دونده معلول آفریقای جنوبی بعد از کسب چهار مدال طلای پارالمپیک تصمیم گرفت که در المپیک شرکت کند تمام رسانه‌های جهان این را یک اتفاق بزرگ دانستند و تا مدت‌ها تمرکز رسانه‌ای روی این دونده بود و حالا وقت آن است تا یک بانوی ایرانی اینچنین در کانون توجه جهانیان قرار گیرد و همه را از اراده و همت خود شگفت‌زده کند. بدون شک تمامی خانواده ورزش بانوان به‌خصوص خود ورزشکاران از سخت بودن فعالیت در این بخش و همچنین توجه ناکافی مسئولان گلایه‌مند بوده و هستند. با این حال همین ورزشکاران در میادین بین‌المللی ثابت کرده‌اند که با وجود حمایت کم مسئولان می‌توانند موفق باشند و آن‌قدر ظرفیت و توانایی دارند که در شرایط سخت هم افتخارآفرین هستند. حال زهرا نعمتی با همین کمبود‌ها کاری فراتر از باقی بانوان ورزشکار انجام داده است. هرچند او از نظر جسمانی هم شرایط خاصی دارد، با این حال نعمتی هیچ‌یک از اینها را مانعی برای رسیدن به هدف خود ندانست و نه با حرف بلکه در عمل ثابت کرد معلولیت نمی‌تواند سد راه رسیدن به افتخار و همچنین انجام کارهای بزرگ باشد. او با این کار خود رنگ دنیای معلولان را تغییر داده و امید را در دل تمام آنها زنده کرد که می‌توانند کارهای بزرگ انجام بدهند. در واقع زهرا نعمتی با یک تیر تنها یک نشان نزد. او با کسب سهمیه المپیک به تمام جهان ثابت کرد که بانوان ایرانی با حجاب اسلامی هم می‌توانند در میادین حاضر باشند و علاوه بر آن به هدفی برسند که برای بسیاری از ورزشکاران زن جهان یک آرزوست. نعمتی آنچه را که همه رویا می‌دانستند به واقعیت تبدیل کرده است و از این به بعد وظیفه مسئولان وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون تیروکمان و همچنین جانبازان و معلولان است که از او حمایت لازم را انجام بدهند تا او بتواند موفقیت‌های خود را ادامه بدهد.
قطع به یقین این موفقیت نباید مانند بسیاری از افتخارها به فراموشی سپرده شود و فقط در روزهای نخست همه از آن صحبت کنند. این نه‌فقط یک موضوع ورزشی بلکه اتفاقی ملی است که قطعا باعث افتخار همه ایرانی‌ها در جهان خواهد بود. بنابراین باید از کسی که به مانند یک سرباز آن هم با یک شرایط ویژه چنین افتخاری را کسب کرده به‌صورت ویژه تقدیر شود. نباید مانند برخی دیگر از نابغه‌های ورزشی، این بانوی افتخارآفرین با گذشت زمان به فراموشی سپرده شود.

شبنم روحی/هفته نامه جام بانوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها