در میان همه تورنمنت‌هایی که تاکنون والیبال ایران به آنها راه پیدا کرده، جای رقابت‌های والیبال المپیک در تاریخچه این ورزش خالی است. بنابراین شاید دقت و وسواس در انتخاب سرمربی تیم ملی، رویدادهای دیگر والیبال در ایران را تحت‌الشعاع قرار بدهد؛ از جمله رقابت‌های لیگ برتر را.
کد خبر: ۸۵۴۵۵۳
مدعیان سرسخت در ارتفاع تور

فدراسیون والیبال در آستانه یک تصمیم‌گیری تاریخی برای تیم ملی والیبال است، اما در این بین رقابت‌های لیگ برتر باشگاه‌های ایران هر هفته خارج از سایه سنگین انتخاب سرمربی، به حیات خود ادامه می‌دهد و در پی نشان دادن اقتدارش به عنوان مهم‌ترین عرصه فعالیت‌های داخلی است.

مشکلاتی که در جام جهانی ژاپن برای تیم ملی با کواچ رخ داد، سبب شد فدراسیون برای تحقق تنها رؤیای باقیمانده، سراغ راهکارهای تازه برود. برای این انتخاب لیگ با مربیان ایرانی مورد توجه نیستند، اما گزینه‌های خارجی هر روز مطرح می‌شوند بویژه آنهایی که تجربه المپیکی دارند.

در روزهایی که حیات تیم ملی والیبال با اخبار داغ گزینه‌های روی میز داورزنی رئیس فدراسیون والیبال جریان دارد، بخش مهم والیبال ایران نیز در شهرهای مختلف حیات دارد و آن برگزاری بازی‌های لیگ برتر است. رقابت‌هایی با هویت مشخص و همین طور وظایف معلوم در سالی که منتهی به رقابت‌های گزینشی برای والیبال ایران است، نقش مهمی در شکل دهی جریان‌های تازه والیبال تا شروع رسمی کار تیم ملی دارد.

در پایان هفته چهارم لیگ برتر والیبال، تیم‌ها رفته رفته به گروه‌های متفاوت تقسیم می‌شوند. مدعیان خودشان را به بالای جدول رده بندی نزدیک می‌کنند و میانه نشین‌ها با نیم نگاهی به رده‌های بالاتر به مسابقه‌های خود ادامه می‌دهند. در مرحله بعدی تیم‌های دیگر قرار گرفته‌اند که قعرنشینی را در شان خود نمی‌بینند، اما از طرفی دستشان برای رسیدن به مکان‌های بالاتر لیگ برتر کوتاه است.

مثلث مدعیان

بازی‌های لیگ برتر والیبال با سفر پیکان به برزیل برای بازی‌های والیبال باشگاه‌های جهان چند پله عقب ماند که بار جبران آن باز روی شانه‌های مدافع قهرمانی است. پیکان در فاصله بازی‌های هفتگی لیگ برتر سه دیدار معوقه خود را برگزار می‌کند تا تعداد بازی‌های این تیم با تیم‌های دیگر یکسان شود.

شهنازی:

ما حتی در آوردن بازیکن خارجی هم فرصت نداشتیم، اما با نگاهی به اوضاع تیم‌ها در همین هفته‌های آغازین لیگ برتر به این نتیجه رسیده‌ام بازیکنان خوبی به ایران آمده‌اند

این تیم یکشنبه گذشته در تک‌بازی معوقه هفته دوم مقابل بانک سرمایه به میدان رفت. پیکان بازیکنان سرشناسی مانند؛ والریو ورمیگلو ایتالیایی و نیکولای نیکولوف بلغاری و همچنین ملی‌پوشانی چون فرهاد قائمی، امیر غفور، سامان فائزی، مجتبی میرزاجانپور و مهدی مرندی دارد. در عوض بانک سرمایه هم سرمایه‌هایی مانند ژیگالدو، محمد موسوی، شهرام محمودی، مهدی مهدوی، عادل غلامی، فرهاد نظری افشار و علی مباشری به خدمت گرفته و به همراه پیکان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در این مسابقه‌هاست.

وقتی درباره دو تیم تهرانی از ناصر شهنازی سرمربی تیم سایپا می‌پرسیم چه عواملی سبب می‌شود آنها را مدعی اصلی قهرمانی بدانند، پاسخ می‌دهد: پیکان و بانک سرمایه و البته من شهرداری ارومیه را هم به این دو تیم اضافه می‌کنم، مدعیان اصلی قهرمانی به شمار می‌روند زیرا این تیم‌ها بنا بر سابقه و عملکردی که در فصل نقل و انتقالات داشتند این نکته را اثبات کردند. آنها برنامه‌ریزی بلندمدت دارند بویژه پیکان و شهرداری که تجربیات بازیکنان خارجی و ملی این تیم‌ها به سال‌ها حضور شان در لیگ‌های متعدد بازمی‌گردد.

برای عادل بناکار، سرمربی شهرداری تبریز هم معرفی مدعیان لیگ برتر والیبال کار سختی نیست. او هم واقعیت‌های موجود را در نظر می‌گیرد و می‌گوید: پیکان، شهرداری ارومیه و بانک سرمایه بهترین‌ها را در اختیار دارند، اما چه کسی فکر می‌کرد تیم ما فصل گذشته در مثلث قدرت والیبال ایران قرار بگیرد؟ ما فصل قبل تیم جوانی داشتیم و بنا بر اظهار بسیاری از کارشناسان تیم شهرداری شگفتی‌ساز بی‌ادعا بود. امسال هم با بازیکنان خوبی که داریم، می‌خواهیم قدرت والیبال تبریز را به رخ حریفان بکشیم.

بناکار:

بنا بر اظهار بسیاری از کارشناسان تیم شهرداری شگفتی‌ساز بی‌ادعا بود. امسال هم با بازیکنان خوبی که داریم، می‌خواهیم قدرت والیبال تبریز را به رخ حریفان بکشیم

مدعیان لیگ برتر والیبال فصل 95 ـ 94 به حرکت خود ادامه می‌دهند در حالی که تیم‌های دیگر برابر این تیم‌ها به دنبال خلق شگفتی هستند. جبار قوچان‌نژاد، سرمربی تیم والیبال ثامن الحجج خراسان می‌گوید: درست است سرمایه‌های والیبال ایران به همراه بازیکنان خوب خارجی در تیم‌های پیکان، بانک سرمایه و شهرداری ارومیه حضور دارند، اما والیبال در بیشتر شهرها به پشتوانه تماشاگر و بازیکنان رو به پیشرفت در کنار برخی ستاره‌های تیم‌ها، خیلی قابل پیش‌بینی نیست.

واردات خوب بازیکن

از ابتدای فصل بازی‌های لیگ برتر والیبال چهره‌های خارجی در کنار بازیکنان داخلی به میدان رفتند. این برای تیم‌ها فرصت خوبی به وجود آورده تا آمادگی این بازیکنان را تا جایی که فرصت دارند محک بزنند و در صورت لزوم تغییرشان بدهند. از طرفی بازیکن خوب خارجی با گذشت زمان هماهنگ‌تر می‌شود و این موضوع به نفع تیم‌هایی است که برنامه‌های بلندمدت برای نتیجه‌گیری دارند.

قوچان‌نژاد:

بازیکنان خوب خارجی در تیم‌های پیکان بانک سرمایه و ارومیه حضور دارند، اما والیبال در بیشتر شهرها به پشتوانه تماشاگر و بازیکنان رو به پیشرفت در کنار برخی ستاره‌های تیم‌ها خیلی قابل پیش‌بینی نیست

ناصر شهنازی، سرمربی سایپا که تیمش بدون یار خارجی در لیگ برتر بازی می‌کند می‌گوید: تیم ما دیر بسته شد. ما حتی در آوردن بازیکن خارجی هم فرصت نداشتیم، اما با نگاهی به اوضاع تیم‌ها در همین هفته‌های آغازین لیگ برتر به این نتیجه رسیده‌ام بازیکنان خوبی به ایران آمده‌اند. این بازیکنان لیگ ما را پویاتر می‌کنند و اثرگذاری خوبی بویژه روی ملی پوشان والیبال دارند.

عادل بناکار در تیم والیبال شهرداری تبریز سعی کرده بافت تیم فصل گذشته خود را حفظ کند از این رو یک گام دیگر به سوی جوانگرایی با چهار بازیکن رده سنی امید ایران برداشت و دو بازیکن از تیم ملی بلغارستان به خدمت گرفت تا هم تیم تبریزی از این بایت سود کند و هم والیبال ایران.

سرمربی شهرداری تبریز می‌گوید: چهار هفته سنگین را پشت‌سر گذاشتیم، زیرا تیم‌ها آمادگی کاملی نداشتند، اما هفته به هفته بهتر می‌شویم.

نظر جبار قوچان‌نژاد هم همین است؛ سرمربی تیم ثامن‌الحجج که هنوز شکست در گنبد را غیرطبیعی می‌داند و از آن روز با تاخیر چهار ساعته بازی خاطره خوشی ندارد. تیم مشهدی سه بازیکن از صربستان، مونته‌نگرو و فنلاند به خدمت گرفته است و سرمربی این تیم درباره لیگ برتر می‌گوید: امسال لیگ برتر والیبال می‌تواند بهتر از سال‌های گذشته باشد. تیم‌ها بازیکنان خوبی دارند در واقع بازیکنان خوب و ملی در تیم‌ها توزیع شده‌اند. بازیکنان خارجی نیز با شرایط مناسب، کیفیت مسابقه‌ها را بالا می‌برند. همه تیم‌ها با بازی‌های مطلوب آماده کمک به تیم ملی و فدراسیون والیبال هستند. این یک فرصت استثنایی برای والیبال ایران در سال منتهی به رقابت‌های گزینشی المپیک است.

بازی‌های هفته پنجم

فردا چهارشنبه، هفته پنجم رقابت‌های لیگ برتر والیبال برگزار می‌شود. در بازی‌های این هفته نیز انتظار شگفتی از برخی دیدارها می‌رود، اما ما فقط برنامه بازی‌ها را می‌نویسیم و پیش‌بینی نتایج با خودتان:

بانک سرمایه ـ گوهر کویر زاهدان

سایپا ـ ثامن الحجج خراسان

کاله مازندران ـ پیکان تهران

شهرداری تبریز ـ آرمان ورزش اردکان

بازرگانی جواهری گنبد ـ آلومینیوم المهدی هرمزگان

شهرداری ارومیه ـ متین صالحین ورامین

محمد رضاپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها