مهرداد میناوند از اسفند و نوروز می‌گوید:

همه‌ چیز عید را دوست دارم جز خریدش را!

گران ترین ورزشکاران زن ایرانی چه کسانی هستند؟

ستاره‌هایی که پول پارو نمی‌کنند

جام جم ورزشی : روند رو به رشد ورزش بانوان هر چند در کشور ما سرعت آهسته‌ای دارد، اما در هر صورت تغییرات زیادی را در ورزش بانوان رقم زده است.
کد خبر: ۸۵۲۴۵۸
ستاره‌هایی که پول پارو نمی‌کنند

به گزارش جام جم ورزشی ، این روند رو به رشد معیارهای مختلفی را تحت تاثیر خود قرار داده که یکی از آنها میزان درآمد ورزشکاران زن است.

در حال حاضر و در بسیاری از رشته‌ها میزان دستمزد ورزشکاران زن به هیچ عنوان با چیزی که ورزشکاران مرد به دست می‌آورند مطابقت ندارد و قابل مقایسه نیست.

با این وجود نمی‌توان کتمان کرد که درآمدهای زنان و دختران ورزشکار در سال‌های اخیر افزایش یافته است. اما در کدام رشته‌ها ورزشکاران و بازیکنان زن پول بیشتری به دست می‌آورند؟

گران‌ترین بازیکنان بسکتبال

اینجا همه چیز مثل یک راز است. نه از فدراسیون می‌توانید اطلاعات دقیقی به دست بیاورید و نه از باشگاه‌ها. اما در گفت‌وگو با خود بازیکنان می‌توان متوجه شد بسکتبال رشته‌ای است که بازیکنان در آن بیشتر از هر رشته دیگری می‌توانند پول به دست بیاورند.

بر اساس جست‌و‌جوی خبرنگار «جام» بازیکنان شاغل در این لیگ تا مرز 40 میلیون تومان هم قرارداد می‌بندند.

تینا ادنا عیسائیان و سعیده علی جزو گران‌ترین‌ها هستند که گفته می‌شود قراردادهای بالای 40 میلیون می‌بندند.

اما آیا واقعیت دارد؟ علّی این موضوع را تکذیب می‌کند، اما عیسائیان اظهارنظری ندارد. در واقع مشکلات مالی باعث می‌شود برخی از باشگاه‌ها نتوانند تعهدهای خود درباره قراردادهای پنج میلیونی را عملی کنند چه برسد به 40 میلیون تومانی.

اما واقعیت این است که قراردادهای 40 میلیونی در سال‌های گذشته منعقد و عملی شده و کسی هم نمی‌تواند آن را تکذیب کند. این را دبیر وقت فدراسیون بسکتبال هم تایید می‌کند.

بازیکنان از ترس مالیات و البته اصل مهم «پنهان کردن دستمزد» حاضر نیستند درباره جزئیات قرارداد خود صحبت کنند.

یکی از برترین بازیکنان شاغل در لیگ بسکتبال بانوان می‌گوید: «من قرارداد 37 میلیونی بسته ام اما باشگاه از من قول گرفته آن را فاش نکنم.

ما در سوپرلیگ بازیکنانی داریم که تا مرز 50 میلیون هم پول می‌گیرند، اما فاش کردن آن دردسرهای زیادی به همراه دارد.»

پردرآمدترین‌های فوتسال

بالاترین رقم قراردادها در لیگ فوتسال بانوان به مرز 25 میلیون تومان می‌رسد. فرشته کریمی، نیلوفر اردلان و فهیمه زارعی گران‌ترین بازیکنان فوتسال بانوان محسوب می‌شوند که قراردادهای بیش از 20 میلیونی می‌بندند.

البته در فوتسال بانوان خبری از پنهان کاری نیست و بازیکنان خیلی راحت از مبلغ قراردادهای خود صحبت می‌کنند همانند فرشته کریمی.

البته او بابت بدقولی باشگاه قبلی اش یعنی پرسپولیس ناراحت است و قصد شکایت دارد.‌ با توجه به روند رو به رشد افزایش درآمدها پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده این میزان از مرز 30 میلیون تومان هم بگذرد.

ستاره‌های گران‌قیمت فوتبال

فوتسال و فوتبال در زمینه مبلغ قرارداد بازیکنان شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند با این تفاوت که میزان بدقولی‌ها در فوتبال بانوان بیشتر است.

بر طبق آخرین ارزیابی‌ها مریم رحیمی و سارا قمی گران‌ترین بازیکنان فوتبال بانوان هستند که هر کدام سالیانه 22 میلیون تومان به دست می‌آورند.

سقف قراردادها تا همین حد است، اما حداقل آن حول و حوش چهار میلیون تومان است که رقمی بسیار ناچیز برای یک سال محسوب می‌شود و حتی پاسخگوی هزینه‌های ایاب و ذهاب هم نیست.

همان‌طور که ذکر شد بدقولی‌ها در فوتبال بانوان بسیار زیاد است. کویستان خسروی مدافع تیم ملی فوتبال ایران از شاخص‌ترین بازیکنانی است که بیش از هر بازیکن دیگری با بدقولی روبه‌رو شده است البته روی هم رفته بازیکنان ملی‌پوش اوضاع بهتری نسبت به سایرین دارند.

گران‌ترین‌های والیبال

اخبار تایید نشده حاکی از انعقاد قراردادهای 30 میلیونی در لیگ والیبال بانوان است. البته لیگ والیبال بانوان نیز سرشار از کاستی‌ها و مشکلات مالی است و نقض‌های زیادی در این لیگ به چشم می‌خورد.

در ین لیگ سرشار از نقض مائده برهانی، شکوفه صفری و زینب گیوه گران‌ترین بازیکنان محسوب می‌شوند، بازیکنانی که هر سال قراردادهای 20 تا 25 میلیون تومانی می‌بندند.

حداقل مبلغی که در لیگ به بازیکنان داده می‌شود حول و حوش هفت میلیون تومان است.

فاصله دستمزدهای بانوان با دستمزدهای آقایان

پای صحبت هر ورزشکاری که بنشینید از میزان کم دستمزدها می‌گویند و فاصله نجومی این دستمزدها با آنچه که به آقایان داده می‌شود.

البته تا زمانی که ورزش بانوان پیشرفت نکند و تماشاگران و اسپانسرهای بیشتری به سمت لیگ‌های مختلف جذب نشود نباید انتظار داشت ورزشکاران زن به اندازه همتایان مرد دستمزد داشته باشند.

در حالی گران‌ترین ورزشکاران زن ایران دستمزدهای 40 میلیونی دریافت می‌کنند که این رقم در ورزش مردان رقمی بسیار ناچیز و غیرقابل قبول محسوب می‌شود.

هیلدا حسینی‌خواه

ضمیمه جام بانوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها