جام جم ورزشی: سفر محمود مشحون به آمریکا پرونده «مدیران دو تابعیتی» در ورزش ایران را دوباره روی میز سازمان بازرسی کل کشور قرار داد تا یک بار دیگر با بازگشایی این پرونده وضعیت تعداد مدیران دو تابعیتی در ورزش ایران بررسی شود.
کد خبر: ۸۴۷۶۰۲
بازگشایی پرونده مدیران دو تابعیتی بعد از سفر مشحون به آمریکا

به گزارش گروه ورزشی جام جم آنلاین ، مدیران دو تابعیتی و ورود آنها در ورزش موضوع جدیدی است که سازمان بازرسی کل کشور به آن ورود کرده و بررسی آن را در دستور کار قرار داده؛ این ورود با تذکر و هشدار کتبی به وزارت ورزش همراه بوده است.

چندی پیش در جریان رقابت های بسکتبال جام ملت های آسیا محمود مشحون رییس فدراسیون بسکتبال با اعلام بیماری قلبی ، تیم ملی را در چانگشای چین میزبان بیست و هشتمین دوره رقابت های قهرمان آسیا رها کرد و به دالاس در ایالت تگزاس در آمریکا سفر کرد.

بعد از سفر رییس فدراسیون بسکتبال به آمریکا ، تیم ملی بازی با چین را در نیمه نهایی باخت و سهمیه المپیک را از دست داد که این نتایج در حاشیه سفر نابهنگام مشحون به آمریکا انتقادهای زیادی را متوجه مدیریت بسکتبال ایران کرد.

البته در زمان اقامت چند روزه مشحون در آمریکا گفته شد او در عروسی نوه اش شرکت کرد. دیروز خبرگزاری فارس در گفت و گویی با مشحون این پرسش را که برای افرادی که معتقدند او به بهانه عروسی محل اردوی تیم ملی را در چین ترک کرد و به آمریکا رفت چه پاسخی دارد فقط به گفتن این جمله که این موارد را پیگیری می کند اکتفا کرد.

در حال حاضر فرزندان رییس فدراسیون بسکتبال ایران در آمریکا زندگی می کنند و وی در سال چندین بار برای سرکشی به آنها به این کشور سفر می کند.

قانون چه می گوید؟

قانون اساسی وقتی یک ایرانی اقدام به ترک تابعیت ایرانی خود کند را بلامانع عنوان کرده طوری که در اصل چهل و یکم از فصل سوم (حقوق ملت) قانون اساسی آمده است: تابعیت‏ کشور ایران‏ حق‏ مسلم‏ هر فرد ایرانی‏ است و دولت‏ نمی‏ تواند از هیچ‏ ایرانی‏ سلب‏ تابعیت‏ کند، مگر به‏ درخواست‏ خود او یا در صورتی‏ که‏ به‏ تابعیت‏ کشور دیگری‏ درآید؛ اما در عین حال قانون مدنی بر منع بکارگیری افراد دو تابعیتی در مشاغل حساس تاکید دارد.

در ماده ۹۸۹ قانون مدنی آمده است: هرتبعه ایرانی که بدون رعایت مقررات قانونی بعد از تاریخ۱۲۸۰ شمسی تابعیت خارجی تحصیل کرده باشد، تبعیت خارجی او کان لم یکن بوده و تبعه ایران شناخته می‌شود ولی درعین حال کلیه اموال غیرمنقول او با نظارت مدعی العموم محل به فروش رسیده و پس از وضع مخارج فروش قیمت آن به او داده خواهدشد و بعلاوه از اشتغال به وزارت و معاونت وزارت و عضویت مجالس مقننه و انجمن های ایالتی و ولایتی و بلدی و هرگونه مشاغل دولتی محروم خواهد بود. تبصره: هیات وزیران می تواند بنا به مصالحی به پیشنهاد وزارت امور خارجه تابعیت خارجی مشمولین این ماده رابه رسمیت بشناسد.

هشدار به ورزشی ها

پرونده مدیران دو تابعیتی بارها در مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان هم گشوده شد. پرسش هایی که نمایندگان در کمیته های تحقیق و تفحص مطرح می کنند کاملا واضح است چرا منع بکارگیری مدیران دو تابعیتی را خواستار شده اند. سوال اصلی تحقیق و تفحص: چرا افراد دو تابعیتی و دارای گرین‌کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد کشور شاغل هستند؟ سوال فرعی تحقیق و تفحص: 1- اشراف و کارآمدی دستگاه‌های امنیتی و نظارتی در این موضوع چگونه است؟ 2- چه کسانی در گذشته و حال در حوزه مدیران ارشد دارای تابعیت و گرین‌کارت از کشورهای متخاصم (آمریکا، انگلیس و ...) هستند؟ 3- همسر و فرزندان کدام یک از مسئولان دارای تابعیت دوگانه هستند؟ 4- خلع قانونی جهت جمع‌آوری اخبار و اخذ خوداظهاری مبنی بر عدم وجود افراد دو تابعیتی و دارای گرین‌کارت در حوزه مدیران چیست؟

دیروزخبرگزاری مهر نوشت، گرین‌کارت به مجوزی گفته می‌شود که نشان‌دهنده اقامت دائم در ایالات متحده آمریکاست؛ گرین‌کارت آمریکا در واقع اجازه دائم کار، تحصیل، زندگی و مسافرت به آمریکا و استفاده از مزیت‌های شهروندی این کشور است؛ در میان مدیران ورزشی هم هستند کسانیکه برای دریافت گرین کارت خود اقدام کرده اند؛ حتی مدیری که در جریان حضور تیم ملی رشته تحت مدیریتش در یکی از رویدادهای معتبر جهانی و به هنگام سفر به آمریکا، خانواده اش را هم راهی آمریکا کرد تا برای آنها هم گرین کارت بگیرد.

یکی از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هم شهروند آمریکاست، حتی هستند چهره‌هایی ورزشی در شورای شهر تهران که سیتیزن آمریکا هستند در حالی که این عضویت با آنچه قانون مدنی بر آن تاکید کرده، منافات دارد

قانون مدنی بر منع به کارگیری افراد دوتابعیتی در مشاغل حساس تاکید دارد و حتی این موضوع توسط شورای عالی امنیت ملی هم مصوبه شده این در حالی است که در ورزش هستند افرادی که با تابعیت مضاعف مدیریت می کنند، یا اینکه با برنامه و به قصد انجام اقدامات لازم برای گرفتن تابعیت کشور مورد نظرشان، اردوی تیم ملی رشته متبوع خود را در آن کشور برپا می کنند و یا اینکه گرین کارت آمریکا را در اختیار دارند.

افراد دو تابعیتی مدیر کدام بخش های ورزشی نباشند؟

رئیس، دبیرکل، نایب رئیس (مردان و زنان)، خزانه دار و حتی مدیر روابط عمومی در فدراسیون های ورزشی مشاغل حساس ورزشی محسوب می شوند که افراد دو تابعیتی برای بر عهده داشتن آنها فاقد صلاحیت هستند. به هر حال مدیرانی که مشاغل حساس را در اختیار دارند نباید زیر پرچم کشورهای بیگانه قسم وفاداری یاد کنند به خصوص اینکه فعالیت این دسته مدیران می تواند مخاطره‌آمیز باشد و کشور را با چالش روبه رو کند.

افشین رضاپور/ جام جم ورزشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
۰
۰
آقای رضاپور! كارشناس محترم بسكتبال ! .... با این اظهارنظرهای ... اوضاع رو برای خودتون بدتر نكنید. در ضمن به خاطر بسپارید شما كارشناس بسكتبال نیستید فقط یه فرد ... ورزش و فرصت طلبید كه با سفسطه افكنی قصد دارید وقایع موجود در بسكتبال رو وارونه جلوه بدید....
بی نام بی ادعا
Turkey
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
این قضاوت درست و بدون تعصب نیست آقای ناشناس اگر ضعف هایی در این آقا می بینید عنوان كنید. مطمئن هستم جاهایی كه نقطه چین بوده توهین آمیز بوده
محمدرضا محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
۰
۰
عالی. خیلی خوشحالم كه بدون هیچ واهمه ای و البته وابستگی خاصی نقد میكنید. من همیشه بدون تملق استفاده میكنم
احسانی مقدم
Turkey
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
۰
۰
موضوع مغفولی در ورزش بود ممنونم جام جم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها