‌ شهرام محمودی، ستاره تیم ملی والیبال:

میانه خوبی با زندگی در شهر ندارم

فرجام تیم ملی در مسابقات جهانی والیبال چندان روشن نبود؛ اما درخشش یک پشت خط‌زن آماده، خیال کواچ را بابت این پست راحت کرد. شهرام محمودی برادر کوچک‌تر ستاره سابق والیبال ایران که این روزها در آمادگی کامل به سر می‌برد، چندماهی می‌شود تشکیل خانواده داده و معتقد است این اتفاق تاثیر مثبتی بر زندگی ورزشی‌اش داشته است. با وی درباره اوضاع و احوال تیم ملی، تفاوت‌های ولاسکو و اسلوبودان کواچ و حال و هوای زندگی مشترک صحبت کردیم و محمودی مثل همیشه بی‌پرده نظرش را بیان کرد.
کد خبر: ۸۴۶۶۲۷
میانه خوبی با زندگی در شهر ندارم

به نظرت عملکرد تیم ملی در لیگ جهانی راضی‌کننده بود؟

مسابقات جهانی می‌توانست برای ما از این بهتر شروع و بهتر از این هم تمام شود، اما شانس یارمان نبود. اگر در بازی اول مقابل آرژانتین برنده می‌شدیم یا مقابل کانادا و استرالیا دو «ست» را با پوئن‌های بالا واگذار نمی‌کردیم در جایگاه بهتری قرار می‌گرفتیم و الان این صحبت‌ها مطرح نمی‌شد. فضای مسابقات بیش از حد سنگین بود. فراموش نکنید تیم قدرتمند لهستان هم به مقام سوم رضایت داد و در نهایت از صعود به المپیک بازماند.

قبول داری نتایج تیم ملی دور از انتظار بود؟

باید واقع‌بین باشیم. تیم کواچ یک تیم جوان و نوپاست و او چند جوان کم‌سن و سال را به تیم تزریق کرده است. به نظرم نباید در مورد عملکرد بازیکنان یا مربیان در یک تورنمنت نظر داد و باید روند تیم ملی طی دو سال اخیر ملاک قضاوت قرار بگیرد. در هر صورت از این که نتوانستیم بازی خوبی را در مسابقات جام جهانی به نمایش بگذاریم و دل مردم را شاد کنیم، از مردم عزیز عذرخواهی می‌کنم، اما قول می‌دهم باتلاش و پشتکار دوستانم تیم ملی به المپیک صعود کند.

این روزها زمزمه‌های برکناری کواچ به گوش می‌رسد. درباره اعمال تغییرات اساسی در کادر فنی تیم ملی چه نظری داری؟

بازیکنان در طول مسابقات به خاطر فشاری که از اطراف به آنها وارد می‌شود عصبی می‌شوند و ممکن است این فشارها روی عملکرد آنها تاثیر منفی بگذارد. به نظرم نتایج تیم ملی در مسابقات جهانی را نمی‌توان فقط به بی‌کفایتی مدیریت و کادر فنی و سرپرست تیم نسبت داد. در این مورد همه ما مقصریم.

فکر می‌کنی ولاسکو در تیم ملی ایران عملکرد بهتری داشت یا کواچ بهتر نتیجه گرفته است؟

من آدمی هستم که بدون تعارف صحبت می‌کنم. ببینید، رفتار ولاسکو با بازیکنان تیم ملی دیکتاتورمآبانه بود و خیلی دستوری کار می‌کرد. وقتی ‌ دستوری از طرف او صادر می‌شد، کسی نمی‌توانست بگوید چرا، چون ولاسکو گفته بود. او به هیچ عنوان از کسی مشورت نمی‌گرفت و تمام امور دست خودش بود. گاهی اوقات بعضی از بچه‌ها خسته بودند و حال تمرین کردن نداشتند، اما ولاسکو می‌گفت باید تمرین کنی چون من می‌گویم. کواچ اما رفتار دوستانه‌ای با بچه ها دارد و در هر موردی با ما صحبت می‌کند. مثلا وقتی مساله‌ای باشد کاپیتان تیم از طرف بچه‌ها با کواچ صحبت می‌کند و او هم به صحبت‌های سعید معروف گوش می‌کند. به طور کلی رفتار کواچ با بچه‌های تیم ملی محترمانه است.

بازیکنان در طول مسابقات به خاطر فشاری که از اطراف به آنها وارد می‌شود‌ عصبی می‌شوند و ممکن است این فشارها روی عملکرد آنها تاثیر منفی بگذارد

اما تمام مربیان بزرگ مثل کی‌روش هم رفتاری مثل ولاسکو را بروز می‌دهند و شدت عمل دارند.

قبول دارم، اما شدت عمل هم حد و اندازه دارد. کواچ هم یکسری معایب و محاسن دارد، اما چون فاصله سنی زیادی با بچه‌ها ندارد با ما رفیق است. گاهی اوقات با حالت شوخی و خنده می‌خواهد کاری انجام بدهیم و در مجموع تمام بچه‌ها با او ارتباط بهتر و صمیمانه‌تری دارند. در دوران ولاسکو اما جو تیم ملی این گونه نبود.

حدود یک سال از ازدواج تو گذشته است. زندگی متاهلی بهتر است یا مجردی؟

به نظرم مجردی و متاهلی دو سبک متفاوت زندگی است. در دوران مجردی هیچ مسئولیتی روی دوش شما نیست و به همین دلیل صرفا به دنبال لذت بردن از زندگی هستید، اما بعد از ازدواج قضیه به کلی فرق می‌کند. برای ورزشکارانی مثل من زندگی متاهلی خیلی بهتر است؛ چرا که ورزشکار خیالش از بابت خیلی چیزها راحت می‌شود و فقط به تمرین فکر می‌کند و از همه مهم‌تر دور رفیق بازی را هم خط می‌کشد. از وقتی ازدواج کردم، حس می‌کنم کسی را دارم که در لحظات سخت می‌تواند مشاور من باشد و همین به یک ورزشکار انگیزه می‌دهد. اگر بچه هم وارد زندگی شود اوضاع خیلی بهتر خواهد شد. این مسائل به ورزشکار حرفه‌ای انگیزه می‌دهد.

پس به ورزشکاران توصیه می‌کنید زودتر ازدواج کنند؟

ببینید ازدواج باید موقعش برسد. زمان ازدواج من همان موقعی بود که رسید. ما سه سال قبل عقد کردیم و در 24 سالگی هم داماد شدم. به نظرم برای کسی که کار مناسب و درآمد معقولی دارد 24 سال زمان خوبی برای ازدواج ‌ است. ورزشکاران که جای خود دارند.

هنوز هم رفیق‌باز هستی؟

بله آن هم از نوع شدیدش! من چهار پنج‌ دوست خیلی خوب مثل محمد موسوی و امیر غفور دارم که می‌توانم بگویم از برادر به من نزدیک‌تر هستند. خیلی وقت‌ها وقتی درگیر هستم خیلی از کارهای مرا آنها انجام می‌دهند و اصلا نمی‌فهمم چطور آن کارم انجام شده. ما حتی در مورد ازدواج همدیگر هم نظر می‌دهیم و به تمام مسائل‌ زندگی یکدیگر کار داریم.

در کارهای خانه به همسرت کمک می‌کنی؟

وقتی مجرد ‌ و هنوز درگیر بازی در تیم ملی نشده بودم، در کارهای خانه به مادرم کمک می‌کردم. حتی در شست‌وشوی دیوارها و خانه تکانی کمک می‌کردم؛ اما بعدها که سرم شلوغ شد این مسئولیت را به برادر کوچک‌ترم واگذار کردم. الان هم تا جایی که از دستم بربیاید در کارهای خانه به همسرم کمک می‌کنم؛ مثلا خریدهای خانه را معمولا خودم انجام می‌دهم و زمانی هم که برای تفریح به باغ خانوادگی‌مان در کردان کرج می‌رویم همه کارها را خودم انجام می‌دهم.

غیر از والیبال شغل دیگری داری؟

والیبال تمام وقتم را گرفته و هنوز نتوانسته‌ام کاری برای خودم دست و پا کنم. چندماهی هم درگیر مراسم عروسی بودم؛ اما از این به بعد باید به فکر راه انداختن یک کار و کاسبی باشم.

در اوقات فراغت چگونه خودت را سرگرم می‌کنی؟

یک آلونک در مرزن‌آباد دارم که داخل کوه است و هر وقت به آنجا می‌رویم، آرامش می‌گیرم. من میانه خوبی با زندگی در شهر ندارم و همیشه از شلوغی فرار می‌کنم. هر وقت از دود و هیاهو و شلوغی‌های زندگی در شهر خسته می‌شوم، در اولین فرصت به مرزن‌آباد می‌رویم و حسابی استراحت می‌کنم. بعد از لیگ جهانی هم کواچ دو هفته به بازیکنان تیم ملی مرخصی داد و ما هم بلافاصله به مرزن‌آباد آمدیم تا تجدید قوا کنم.

مقایسه 2 مربی از نگاه محمودی

نمی‌شود کواچ و ولاسکو را با هم مقایسه کرد. ولاسکو یک مربی سنتی اما باتجربه بود و کواچ یک مربی جوان و با انگیزه است. ولاسکو زرنگ بود و نتایجی را که با تیم ملی می‌گرفت ‌ در بوق و کرنا می‌کرد، اما الان همه می‌بینند با کواچ دو سال فوق‌العاده داشته ایم. بهترین نتایجی که با ولاسکو گرفتیم، بردن صربستان و ایتالیا بود. البته ایتالیا هم در آن برهه در اوج نبود. ولاسکو یک مربی تنها بود، چون با کسی مشورت نمی‌کرد و حتی کار بدنسازی را هم خودش انجام می‌داد، اما کواچ کمک‌های زیادی دارد و دائم هم با آنها مشورت می‌کند. به همین دلیل هم بهتر نتیجه گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها