ورزشکاران قایقرانی رویینگ از بخت صعود به رقابت‌های ریودوژانیرو می‌گویند؟

پارو زنانی از جنس المپیک

با چهارمدال در بخش رویینگ قهرمانی آسیا، امید قایقرانی ایران به گرفتن سهمیه المپیک ریو بیشتر شد. وقتی هشت پاروزن در بخش خانم‌ها و هشت نفر دیگر در بخش مردان به چین رفتند تا در آب‌های این کشور رویینگ قهرمانی آسیا را برگزار کنند، فدراسیون قایقرانی یک هدف دیگر هم داشت و آن مشاهده نشانه‌های قدرت ورزشکاران برای عبور از آسیا و بخت گرفتن سهمیه در رقابت‌های انتخابی المپیک.
کد خبر: ۸۴۲۳۱۱
پارو زنانی از جنس المپیک

این اتفاق با چهار مدال که یکی به رنگ طلا بود، افتاد و اکنون غلامرضا امینی و تیمش در فدراسیون قایقرانی با امید فراوان به رقابت‌های کسب سهمیه نگاه می‌کنند. امینی، رئیس فدراسیون قایقرانی می‌گوید: در رقابت‌های رویینگ آسیا، 90درصد اطمینان پیدا کردم ورزشکارانمان بتوانند در رقابت‌های انتخابی المپیک 2016 ریودوژانیرو سهمیه بگیرند.

قایقرانان ایران در پنج ماده خانم‌ها و پنج ماده مردان توانستند یک مدال طلا، یک نقره و دو مدال برنز به ارمغان بیاورند. عاقل حبیبیان با طلای خود در رویینگ تک‌نفره سبک وزن پا جای محسن شادی، همشهری خود گذاشت که سال‌ها در این رشته قهرمان آسیا شد و در المپیک درخشید. نازنین ملایی در رویینگ تک‌نفره سبک وزن مدال نقره گرفت و همراه مهسا جاور و نازنین رحمانی، امیدها را در بخش خانم‌ها زنده کردند. جاور در رویینگ تک‌نفره سنگین وزن بر سکوی سوم ایستاد و مدال برنز به دست آورد. نازنین رحمانی و نازنین ملایی نیز در رویینگ دونفره سنگین وزن خانم‌های آسیا در بین شرکت‌کنندگان، مدال برنز را بر گردن آویختند.

امینی که از نتایج راضی است می‌گوید: خانم‌ها جاور، ملایی و رحمانی نتایج خوبی در بخش زنان گرفتند و ما را به رقابت‌های آینده امیدوار کردند. رقابت‌های قهرمانی آسیا ارزیابی خوبی از شرایط ورزشکاران‌مان به وجود آورد که دانستیم در بحث سرمایه‌گذاری راه را به خطا نرفته‌ایم. این مسیر را با رفع معایب جزئی ادامه می‌دهیم و با افزودن به امکانات و برنامه‌ریزی برون‌مرزی برای قایقرانان به فکر گرفتن سهمیه المپیک در بخش خانم‌ها و آقایان هستیم.

رئیس فدراسیون قایقرانی درباره عاقل حبیبیان، دیگر ورزشکار رویینگی که مدال طلای آسیا را به گردن آویخت، می‌گوید: او ورزشکار مستعدی است و ارزش مدال او به قدری است که بدانیم میان چینی‌های میزبان این مقام را به دست آورده است. چینی‌ها در تمامی بخش‌ها قهرمان شدند، اما عاقل مدال رویینگ سبک وزن را از دست‌های آنها بیرون کشید.

طلایی که «عاقل» ربود

عاقل حبیبیان یکی از ده‌ها ورزشکار قایقرانی است که در قسمت رویینگ از شهرستان نقده به قهرمانی آسیا رسید. حبیبیان در رقابت‌های آسیا با رقبای چینی خود مبارزه سختی داشت، اما وقتی به قهرمانی رسید که سه قایق با رقیب چینی خود فاصله گرفت.

ملی‌پوش تیم ملی رویینگ پس از گرفتن مدال طلا سطح رقابت‌ها را بسیار بالا توصیف می‌کند و می‌گوید: مسابقه‌ها کیفیت بسیار بالایی داشت و تیم‌ها با قدرت شرکت کرده بودند و تایم‌های بسیار خوبی به‌دست آمد. خیلی تلاش کرده بودم مزد زحماتم را در قهرمانی آسیا بگیرم، زیرا در رویینگ سبک وزن، نتایجی فراتر از انتظار ثبت شد. همه فکر می‌کردند چین صاحب مدال طلا می‌شود، اما من برای طلا رفته بودم و همه تلاشم را کردم و خدا را شکر موفق به گرفتن مدال طلا شدم.

حبیبیان، همشهری محسن شادی، قهرمان پیشین رقابت‌های رویینگ است که این روزها به کار مربیگری روی آورده است. او که با همین رکورد امیدواراست سهمیه المپیک 2016 ریو را به دست بیاورد درباره واکنش چینی‌ها به مدالش توضیح می‌دهد: چینی‌ها باورشان نمی‌شد من اول شدم. تیم‌های قدرتمند دیگری مثل هنگ کنگ حتی نتوانستند مدال بگیرند. هند مثل بازی‌های آسیایی سوم شد و ژاپن که در اینچئون طلا گرفته بود اینجا چهارم شد. بسیار خوشحالم ناکامی خودم را در بازی‌های آسیایی اینجا جبران کردم. تجربه بازی‌های آسیایی کمک زیادی کرد بتوانم روی سکو قرار بگیریم.

حبیبیان که برای دومین بار مدال طلا می‌گیرد از زحمات قرائت و شمسی، مربیان خودش تشکر می‌کند.

امید تازه به خانم‌ها

سهم خانم‌های قایقران در بخش رویینگ قهرمانی آسیا نیز در این دوره کم نبود. آنها یک نقره و دو برنز گرفتند که جای امیدواری دارد. سرمایه‌گذاری در این بخش جواب داده است و خانم‌های ایرانی ثابت کردند در صورت توجه بیشتر از مدال‌آوران قایقرانی خواهند بود.

مهسا جاور، یکی از اعضای تیم ملی و دارنده مدال برنز مسابقه‌های قهرمانی آسیا می‌گوید سطح رقابت‌ها بالا بود. او ادامه می‌دهد: واقعا رقابت سختی بود و انتظار نداشتیم در آسیا چنین سطح کیفی را از تیم‌ها ببینیم. من با رکورد 7 دقیقه و 49 ثانیه مدال برنز گرفتم، زیرا رقبایم بسیار سرسخت بودند . هر چند توانستم رکورد ایران را جابه جا کنم،اما دوست داشتم مدال خوشرنگ‌تری بگیرم که نشد.

امینی:

در رقابت‌های رویینگ آسیا، 90درصد اطمینان پیدا کردم ورزشکاران‌مان بتوانند در رقابت‌های انتخابی المپیک 2016 ریودوژانیرو سهمیه بگیرند

جاور کار سختی برای کسب سهمیه دارد، اما ناامید نیست و می‌گوید: همه تلاشم را خواهم کرد از رقابت‌های کسب سهمیه با طلا برگردم و به المپیک راه پیدا کنم. رقیب چینی‌ام در رقابت‌های قهرمانی جهان برنز گرفته بود که من اختلاف کمی با او داشتم. تایم‌هایی که به دست آمد واقعا از سطح آسیا بالاتر بود و به نسبت دوره‌های گذشته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را میان تیم‌ها شاهد بودیم. اکنون این مسابقه‌ها تمام شد و با استفاده از تجربیات آن باید برای کسب سهمیه که اوایل سال آینده برگزار می‌شود، آماده شوم.

نازنین ملایی، دیگر ملی‌پوش تیم ملی رویینگ نیز معتقد است کار سختی در این رقابت‌ها داشته و حریفانش با قدرت در مسابقه‌ها شرکت کرده بودند. او می‌گوید: در فاصله کمی تا رقابت‌های انتخابی المپیک قرار داریم و همه تیم‌ها در بهترین شرایط قرار گرفته‌اند. به نسبت سال‌های گذشته سطح مسابقه‌ها بالاتر بود و کشورهای بیشتری در رقابت‌ها شرکت کرده بودند.

نازنین ملایی با اشاره به جزئیات رقابت‌های ماده خودشان ادامه می‌دهد: در ماده‌ای که ما موفق به کسب مدال برنز شدیم هفت قایق از‌جمله قدرت‌های برتر آسیا حضور داشتند. این تعداد شرکت‌کننده برای این ماده خیلی خوب است و نشان می‌دهد تیم‌ها برای این مسابقه‌ها با آمادگی کامل وارد شده بودند. من در تک‌نفره سبک وزن و دونفره سنگین وزن در این رقابت‌ها شرکت کردم که در هر دو ماده موفق به گرفتن مدال شدم.

حضور مربی با دانش و پیگیر کار ورزشکاران نیز از دیگر نکاتی است که ملایی روی آن تاکید می‌کند و می‌گوید: افشین فرزام به‌خوبی شرایط را مدیریت کرد و با اطلاعاتی که از قبل در‌خصوص زمان مسابقه‌ها داشت مشکلی برایم پیش نیامد. به نحوی که در دو روز مختلف در دو ماده شرکت کردم و در هر دو ماده هم موفق بودم.

ملایی درباره برنامه‌های آینده‌اش هم می‌گوید: شش ماه تا مسابقه‌های انتخابی المپیک مهلت داریم و همه تیم‌ها با قدرت برای این مسابقه‌ها آماده می‌شوند‌. ما هم همه تلاش مان را برای درخشش در این مسابقه‌ها به کار خواهیم بست و با روحیه‌ای که از رقابت‌های آسیایی گرفتیم به کسب سهمیه برای ایران امیدواریم.

شادی کجاست؟

این روزها در کنار اخبار موفقیت‌های قایقرانی رویینگ ایران، محسن شادی چه می‌کند و کجاست؟ محسن شادی، قهرمان رویینگ ایران و مردی که المپیک را با قهرمانی‌های متعدد آسیایی تجربه کرد همزمان با آغاز رقابت‌های قهرمانی آسیا برای دریافت مدرک مربیگری به چین رفت تا این بار با افزودن بر دانش خود در کسوت مربیگری به جوانان ایران خدمت کند. قهرمان دو دوره بازی‌های آسیایی درخصوص دوره مربیگری چین می‌گوید: دوره مربیگری بین‌المللی با حضور مدرسان فدراسیون جهانی برگزار می‌شود که آشنایی و مذاکره با بهترین‌ها، دانشم را ارتقا می‌دهد.

افشین گیلانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها