رقابت‌های جهانی کشتی آزاد مقارن شده بود با پوست‌اندازی تیم ملی ایران جایی که در شش وزن کشتی‌گیرانی گام به این عرصه گذاشته‌اند که نخستین بارشان بود حال و هوای رقابت‌های جهانی آن هم در نوع کسب سهمیه المپیک را تجربه می‌کردند.
کد خبر: ۸۳۹۳۸۸
پلنگی دیگر از بیشه جویبار

کشتی‌گیران عمدتا جوانی که بی‌تردید چهره اول آنها کسی نبود جز حسن یزدانی، جوان رعنای جویباری که نمایش خیره‌کننده‌اش همه را انگشت به دهان گذاشت. به همین بهانه مناسب دیدیم، نگاهی بیندازیم به ظهور این پدیده نابغه و دیدگاه کارشناسان پیرامون او.

بله، حتی اگر با تیره‌ترین عینک نقد رقابت‌های جهانی کشتی را مورد بررسی قرار دهیم باز هم نمی‌توان درخشش حسن یزدانی در آوردگاه لاس وگاس را نایده گرفت جوان 21 ساله‌ای که پیشتر در رقابت‌های جام جهانی آمریکا با نمایش تحسین‌برانگیز خود نوید روزهای درخشانی را داده بود در دومین سفر خود به ایالات متحده همان طور که پیش‌بینی می‌شد سیر سعودی‌اش را ادامه داد.

او که مثل شمار قابل توجهی از ستارگان کشتی ایران از جویبار مازندران سر برآورده است به باور بسیاری از کارشناسان کشتی می‌تواند سال‌ها در کشتی ایران و دنیا آقایی کند. نمایش قدرتمندانه او در رقابت‌های جهانی که با دستان بلندش حریفان را آماج حملات طوفانی خود قرار می‌داد و امان‌شان را یک به یک می‌برید، دوستداران حرفه‌ای کشتی را یاد ستاره همشهری و البته فامیلش یعنی رضا یزدانی می‌انداخت که سال‌ها پیش وقتی چهره شد به همین ترتیب بر حریفان می‌تاخت. رضا و پیش‌تر مهدی حاجی‌زاده دیگر ستاره کشتی جویبار که به واسطه همین درخشش و سبک و سیاق کشتی گرفتن از همشهری‌های خود لقب پلنگ جویبار را گرفتند و به نظر می‌رسد در حالی که هنوز رضا از دنیای قهرمانی خداحافظی نکرده است دومین پلنگ جویباری با نام خانوادگی یزدانی در دنیای کشتی متولد شده است. البته بدشانسی و آسیب‌دیدگی رضا مانع از آن شد که دو یزدانی همزمان در ترکیب تیم ملی در جهانی روی تشک بروند، با این حال چنانچه اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد هر دو نفر سال آینده در المپیک 2016 ریو از بخت‌های مسلم کسب مدال محسوب می‌شوند، یکی در 74 کیلو و دیگری در 97 کیلو.

از جویبار تا لاس وگاس

اما حسن یزدانی کی و کجا کشتی را آغاز کرد؟

خودش در این باره می گوید: از حدود ده سال پیش کشتی را در جویبار زیرنظر همت مسلمی در باشگاه‌های مهدی حاجی‌زاده، رضا یزدانی و قهرمانان جویبار شروع کردم. حسین نقیبی، حاج محمود اسماعیل‌پور، امید اسماعیل‌پور و مهدی حاجی‌‌زاده هم در این سال‌ها برایم زحمت ‌کشیده‌اند.

یزدانی:

هرکسی من را می‌بیند، می‌گوید المپیک هم مدال می‌گیری، خیلی سخت است باید تمریناتم را بیشتر کنم

یزدانی درباره سیر صعودیش گفت: از نوجوانان به جوانان و از جوانان به بزرگسالان به ترتیب پیش رفتم، هر چند در جوانان قهرمان دنیا شدم، اما حال و هوای رقابت های بزرگسالان چیز دیگری است و خوشحالم در جام‌ جهانی لس آنجلس‌ اعتماد آقای خادم (سرمربی تیم ملی) و کادر فنی را جلب کردم. بعد از آن هم در انتخابی تیم‌ ملی با شکست حریفان عضو تیم ‌ملی شدم و در لاس وگاس نقره جهانی را گرفتم.

یزدانی که طلای جوانان جهان را هم در کارنامه خود دارد، درباره رقابت های لاس وگاس می‌گوید: سطح مسابقات امسال بالا بود؛ البته این اولین تجربه من به حساب می‌آمد، اما کشتی‌های بسیار سنگینی گرفتم. نمی‌دانم در فینال چرا اصلا نتوانستم کاری را انجام دهم و خیلی حیف شد که مدال طلا را با نقره عوض کردم، اما این باخت تجربه بزرگی بود که در لحظات حساس باید چه کاری انجام دهم.

یزدانی در حالی با کم کردن بیش از هفت‌کیلو در 70 کیلو روی تشک رفت که این وزن المپیکی نیست و او باید برای حضور در المپیک به 74 کیلو صعود کند؛ جایی ستاره‌ای کم‌نظیر این روزهای کشتی دنیا جوردن باروفس آمریکایی دارنده چهار طلای جهان و المپیک حضور دارد، او درباره صعود به یک وزن بالاتر و کشتی گرفتن با باروفس تصریح می کند: آرزویم این است که با باروفس آمریکایی کشتی بگیرم و قشنگ هم کشتی بگیرم. کشتی‌گیران دیگری هم هستند.

این پدیده کشتی ایران درباره این‌که همه از او توقع کسب مدال در المپیک دارند، می‌افزاید: هرکسی من را می‌بیند، می‌گوید المپیک هم مدال می‌گیری، خیلی سخت است باید با بیشتر کردن تمریناتم تلاش کنم تا حتما در المپیک مدال بگیرم.

نابغه‌ای در آغاز راه

حسین نقیبی یکی از مربیانی که در ابتدای کشتی یزدانی را در جویبار تربیت کرده بود درباره او می‌گوید: حسن یزدانی همیشه کشتی‌گیر زحمتکشی بوده و به واقع استثنایی است. او در حالی در رقابت‌های جهانی لاس‌وگاس درخشید که با توجه به آسیب‌دیدگی داشت تا زمان برگزاری انتخابی تیم ملی، نتوانست به خوبی تمرین کشتی کند و به تمرینات سبک اکتفا می‌کرد. او راه بسیار دشواری در پیش دارد و در صورت استمرار در شرایط فعلی می تواند به یکی از ستاره های بی‌بدیل دنیای کشتی تبدیل شود.

حسن از معدود کشتی‌گیرانی است که از تمام بدنش برای اجرای فن استفاده می‌کند هم زیرگیر است، هم خوب دفاع می‌کند، کنده را به خوبی می کشد و سر و ته را با قدرت جمع می کند. با وجود این در مصاف با حریفانی که در سطح او هستند، برخی ضعیف هایش برملا می‌شود که لازم است این ضعف را از بین ببرد. او می‌تواند هر حریفی را شکست دهد کشتی امروز مثل شطرنج است و کسی در کشتی‌های نزدیک به برتری می‌رسد که از اشتباهات حریف نهایت استفاده را ببرد.

حسن در حالی برای المپیکی شدن در وزن 74 کیلو تلاش خواهد کرد که رقیب جدی خارجی او جردن باروفس آمریکایی است؛ یکی از نوادر کشتی دنیا که حسن یزدانی باید خودش را برای کشتی گرفتن با این حریف آماده کند باروفس در اوج کشتی است و حسن یزدانی در ابتدای راه است، با وجود این می‌تواند او را شکست دهد، چون حسن یک نابغه است!

امید توفیقی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها