رکوردشکن این روزهای وزنه‌برداری ایران حق شرکت در رقابت‌های جهانی را ندارد

چه کسی سهراب را کشت؟

سهراب مرادی، وزنه‌برداری که دو سال دور از میادین رسمی و اردوهای تیم ملی تمرین کرد تا با تحمل سختی‌های فراوان، بار دیگر دوبنده تیم ملی را بپوشد، حالا در آستانه از دست دادن رقابت‌های جهانی و المپیک قرار دارد. این خبر تلخی بود که علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در نشست خبری دیروز خود از آن پرده برداشت.
کد خبر: ۸۳۷۸۶۳
چه کسی سهراب را کشت؟

بازگشت به اردوی تیم ملی برای سهراب مرادی به معنای پایان دو سال در حاشیه بودن بود. خبر دوپینگ این وزنه‌بردار، دو ماه بعد از پایان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا در سال 2013، بدترین خبری بود که سهراب تا آن زمان شنیده بود. کسی که مدال طلای آسیا را برگردن داشت و برای حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان آماده می‌شد، به یکباره همه آرزوهایش را زمین گذاشت و تا در اوج قدرت، مجبور باشد یک محرومیت دو ساله را سپری کند. این دو سال برای خیلی‌ها شاید در یک چشم به هم زدن گذشت، اما برای سهراب مرادی یک عمر بود. در این میان تنها چیزی که این قهرمان را استوار نگه داشت، انگیزه‌های او برای بازگشت بود. سهراب برای این‌که بتواند بار دیگر خودش را به اثبات برساند، در دوران محرومیت سخت‌تر از همیشه تمرین کرد؛ آن‌قدر سخت که حتی از رکوردهای جهان هم عبور کند.

چندی پیش وقتی فیلمی از حرکت‌های یکضرب و دوضرب سهراب مرادی در اینستاگرام منتشر شد، مشخص شد او چقدر آماده است. سهراب که اوایل تابستان با پایان محرومیت دو ساله‌اش به اردوی تیم ملی اضافه شد، در تمرینات نزدیک به 200 کیلوگرم در یکضرب و 240 کیلوگرم در دوضرب را بالای سر می‌برد؛ وزنه‌هایی که 20 کیلوگرم از رکوردهای جهان و المپیک بالاتر است.

این یعنی در رقابت‌های جهانی 2015، علاوه بر کیانوش رستمی در دسته 85 و بهداد سلیمی در فوق‌سنگین، می‌توان روی سهراب مرادی در دسته 94 کیلوگرم هم برای کسب مدال طلا حساب باز کرد. اما انگار نه. فدراسیون جهانی با استناد به قوانین وادا فعلا اجازه نمی‌دهد سهراب مرادی در مسابقات جهانی شرکت کند.

احتمال از دست دادن المپیک

علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در نشست خبری خود با اشاره به وضعیت مبهم این وزنه‌بردار گفت: زمانی که ما لیست تیم ملی را برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا اعلام کردیم فدراسیون جهانی در نامه‌ای عنوان کرد حق نداریم از سهراب مرادی در این مسابقات استفاده کنیم. وقتی دلیل را جویا شدیم آنها گفتند فدراسیون قبلی پس از محرومیت سهراب مرادی با رضایت خود وزنه‌بردار، او را به عنوان یک وزنه‌بردار بازنشسته معرفی کرده است و در چنین شرایطی شش ماه قبل از مسابقات رسمی باید نامه درخواست رفع بازنشستگی ارسال شده باشد تا او بتواند در مسابقات شرکت کند. من معتقدم این بزرگ‌ترین ظلمی است که می‌توان در حق یک ورزشکار ملی‌پوش انجام داد. البته به‌جز از سهراب مرادی اسامی چند وزنه‌بردار دیگر هم به عنوان ورزشکاران بازنشسته به فدراسیون جهانی ارسال شده بود که واقعا جای تعجب دارد. وقتی ما موضوع را با خود سهراب مرادی در جریان گذاشتیم، او گفت روحش هم از این ماجرا بی‌اطلاع است.

مرادی با بیان این‌که سهراب علاوه بر رقابت‌های جهانی، شاید حضور در المپیک را هم از دست بدهد، افزود: طبق قوانین جدید ورزشکاری که در المپیک شرکت می‌کند حداقل باید در دو مسابقه گزینشی المپیک شرکت کند، این در حالی است که اگر سهراب در رقابت‌های جهانی آمریکا غایب باشد فقط شانس حضور در یک مسابقه گزینشی دیگر را خواهد داشت. من معتقدم فدراسیون قبلی که چنین تصمیمی را گرفت حالا نه تنها باید پاسخگوی افکار عمومی باشد که باید پاسخگوی آرمان‌های یک ملت باشند. سهراب مرادی کسی است که می‌تواند در رقابت‌های جهانی و المپیک برای ایران افتخارآفرین باشد، اما حالا در آستانه از دست دادن هر دو رویداد قرار گرفته است.

رئیس فدراسیون وزنه‌برداری با بیان این‌که تلاش‌های صورت گرفته برای رفع مشکل سهراب مرادی تا امروز بی‌نتیجه بوده است، خاطرنشان کرد: گر چه کمتر از یک ماه تا ارسال اسامی نهایی تیم ملی برای حضور در رقابت‌های جهانی زمان باقی است، اما تلاش ما بر این است که ترکیب تیم ملی با حضور سهراب مرادی بسته شود. من با خود سهراب هم در این زمینه صحبت کرده‌ام و می‌دانم چقدر از این موضوع ناراحت است. به همین خاطر از تمام توانمان برای حل این مشکل بهره می‌بریم تا ان‌شاءالله ظلمی که به این ورزشکار شده، کارساز نشود.

سهراب مرادی: شوکه شدم!

دیروز وقتی با سهراب مرادی صحبت کردیم، ناراحتی در صدایش موج می‌زد. وزنه‌برداری که دو سال را با انگیزه بازگشت به میادین و قدرت‌نمایی تمرین می‌کرد، حالا به این دلیل که از سوی فدراسیون بازنشسته اعلام شده، حق شرکت در مسابقات جهانی را ندارد.

سهراب در این‌باره به جام‌جم گفت: من اگر می‌خواستم اعلام بازنشستگی کنم در این دو سال دست به وزنه نمی‌زدم، نه این‌که هر روز رنج تمرینات سخت و طاقت‌فرسا را به جان بخرم. من برای این‌که بتوانم خودم را اثبات کنم، باانگیزه‌تر از همیشه تمرین کردم، اما به یکباره متوجه شدم به دلیل نامه‌ای که در زمان رضازاده به فدراسیون وزنه‌برداری زده شده، بازنشسته‌ام. بدتر این‌که در آن نامه عنوان شده است این تصمیم با رضایت من گرفته شده و این در حالی است که روحم نیز از چنین تصمیمی مطلع نبود.

بازتاب جهانی رکوردهای سهراب

رکوردهای تمرینی سهراب مرادی و همین‌طور رکوردهایی که او در هفته اول رقابت‌های لیگ وزنه‌برداری زد در سایت‌های خارجی هم بازتاب داشت. در همین رابطه یک سایت روسی از شکستن رکورد یکضرب و دوضرب جهان در تمرینات توسط سهراب مرادی خبر داد.

سهراب مرادی که پس از پایان محرومیت دوساله‌اش از دسته 85 به 94 کیلوگرم آمده است در هفته نخست لیگ برتر وزنه‌برداری در یکضرب 186 کیلوگرم، در دوضرب 233 کیلوگرم و درمجموع 219 کیلوگرم را ثبت کرد که یک کیلوگرم بیشتر از رکورد مجموع ایلین ایلیای قزاق در مجموع بود.

این سایت همچنین نوشت: سهراب مرادی در تمرینات و در شرایطی که وزن بدنش 96 کیلوگرم بود نیز در یکضرب 200 کیلوگرم و در دوضرب 240 کیلوگرم را بالای سر برده است.

در حال حاضر رکورد یکضرب جهان با 188 کیلوگرم در اختیار آکاکیوس کاکیاسویلیس یونانی است که در مسابقات جهانی 1999 به ثبت رساند. رکوردهای دوضرب و مجموع نیز با 233 کیلوگرم و 418 کیلوگرم در اختیار ایلیا، وزنه‌بردار نامدار قزاقستانی است. البته مدتی قبل الماس یوتیشف، وزنه‌بردار قزاقستانی که در دسته 94 کیلوگرم وزنه می‌زند و نایب‌قهرمانی جهان در سال 2013 و نایب‌قهرمانی بازی‌های آسیایی 2014 را در کارنامه دارد، در تمرینات توانست رکورد دوضرب جهان را در این دسته بشکند و 235 کیلوگرم را بالای سر ببرد.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
۰
۰
انتخلاب این عنوان كار كدوم ..... بود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها