مرور صفحه نخست روزنامه های ورزشی

همه دعوتید؛ به صرف کباب قو +تصاویر

چگونه ستاره آرژانتینی، معادله ‌ها را به‌هم زد؟

حکمرانی بارسا در عصر مسی

زمانی نام رئال مادرید، بیش از نام هر باشگاه دیگری با کلمه جام مترادف بود. سفیدها در دوران پرافتخارشان، ده بار قهرمان اروپا شدند تا عنوان پرافتخارترین باشگاه قاره سبز را از آن خود کنند، اما در سال‌های اخیر، این بارسلوناست که گوی رقابت را از دشمن قدیمی ربوده است.
کد خبر: ۸۳۷۲۸۶
حکمرانی بارسا در عصر مسی

رئالی‌ها پنج قهرمانی ابتدایی‌شان را در اروپا بین سال‌های 1956 تا 1960 به دست آوردند پیش از این که در سال 1966 یک جام دیگر به کلکسیون افتخارات‌شان اضافه کنند؛ در حالی که بارسلونا اولین قهرمانی‌اش را در اروپا در سال 1992 به دست آورد. پس از این که رقابت‌های اروپایی به فرمت جدید درآمد و جام باشگاه‌های اروپا به لیگ قهرمانان تبدیل شد، رئالی‌ها سال‌های 1998، 2000 و 2002 بار دیگر این جام را فتح کردند.

قهرمانی آنها سال 2002 در میانه عصر کهکشانی‌های این باشگاه و در زمانی که فلورنتینو پرز با پرداخت مبالغ هنگفت، بهترین بازیکنان دنیای فوتبال را به سانتیاگو برنابئو برده بود، رقم خورد. رئال در قهرمانی اروپا 9 ـ یک از بارسا پیش بود و به نظر می‌رسید برتری آنها بر فوتبال اروپا برای سال‌ها ادامه خواهد داشت.

اما در یک دهه گذشته، باشگاه کاتالانی، موازنه را کاملا تغییر داد. با پایان عصر کهکشانی‌ها در باشگاه رئال، این عصر لیونل مسی بود که آغاز شد و در این مدت، بارسا چهار بار و رئال تنها یک بار قهرمانی در اروپا را جشن گرفتند.

مسی اولین بازی‌اش را در لیگ قهرمانان در سال 2004 مقابل شاختار دونتسک انجام داد. بارسا در آن فصل با درخشش رونالدینیو، قهرمان لالیگا شد؛ اما با شکست مقابل چلسی در مرحله یک‌هشتم نهایی، از دور رقابت‌ها کنار رفت. رئال هم در دور دوم با شکست برابر یوونتوس حذف شد.

یک فصل بعد، مسی برای اولین بار قهرمانی در چمپیونزلیگ را تجربه کرد؛ هرچند مراحل پایانی را به دلیل مصدومیت مقابل چلسی در مرحله یک‌هشتم نهایی از دست داد. این بار بارسا توانسته بود آبی‌های لندن را کنار بزند و در فینال پاریس هم آرسنال را شکست دادند.

ستاره‌های بارسا در آن دیدار ساموئل اتوئو و ژولین بلتی بودند و البته هنریک لارسن که به عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفت و زمینه‌ساز هر دو گل بارسا در پیروزی 2 ـ یک تیمش بود. رایکارد در آن دیدار ترجیح داده بود ستاره سوئدی را به جای مسی ـ که مصدومیت را پشت‌سر گذاشته بود، اما هنوز کاملا آماده نبود ـ به عنوان تعویض سوم راهی میدان کند.

در دو فصل آخر حضور رایکارد در نوکمپ، بارسا با شکست مقابل لیورپول (یک‌هشتم نهایی فصل 7 ـ 2006) و منچستریونایتد (نیمه‌نهایی فصل 8 ـ 2007)، از دور رقابت‌ها کنار رفت. این بار نوبت افول رونالدینیو بود و مسی خیلی زود خود را به عنوان ستاره اصلی بارسا معرفی کرد و تنها یک فصل بعد، بارسا با درخشش او، سومین قهرمانی‌اش را در اروپا جشن گرفت.

پپ گواردیولا در سال 2008 سرمربی بارسا شد و خیلی سریع این تیم را به قدرتی شکست‌ناپذیر تبدیل کرد. رونالدینیو باشگاه را ترک کرده بود و مسی به قلب تپنده آبی و اناری‌ها تبدیل شد. با حضور مثلث ساموئل اتوئو، تیری آنری و مسی در نوک خط حمله و ژاوی و اینیستا پشت‌سر آنها، بارسا مهار نشدنی به نظر می‌رسید.

آن تیم در فصل 9 ـ 2008 فاتح سه‌گانه شد و یک فصل بعد در نیمه نهایی، تنها با اختلاف یک گل، مغلوب اینترِ ژوزه مورینیو شد؛ در حالی که رئال مادرید در دور دوم، مغلوب لیون شده بود. برای ششمین فصل پیاپی، رئالی‌ها نتوانسته بودند از مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان بالاتر بروند.

در آن فصل اینتر در برنابئو جشن قهرمانی گرفت و فلورنتینو پرز که فکرهایش را کرده بود، به این نتیجه رسید ژوزه مورینیو می‌تواند طلسم ناکامی‌های تیمش را در اروپا بشکند؛ به همین دلیل، خیلی سریع آقای خاص را جانشین مانوئل پیگرینی کرد. این اتفاق هم رخ داد و رئال در سه فصل بعدی چمپیونزلیگ به نیمه نهایی رسید، اما مورینیو این بار برای مهار مسی برنامه موثری نداشت و ستاره آرژانتینی در نیمه نهایی سال 2011، با زدن دو گل به رئال در سانتیاگو برنابئو‌ تیمش را به فینال رساند.

آبی و اناری‌ها در فینال برای دومین بار در سه فصل، منچستریونایتد را شکست دادند و مسی مانند سال 2009 در المپیکوی رم، در ویمبلی هم دروازه شیاطین سرخ را باز کرد.

شکست در نیمه نهایی سال‌های 2012 و 2013 مقابل چلسی و بایرن مونیخ باعث شد گواردیولا و جانشین‌‌اش‌ تیتو ویلانووا از رسیدن به جام محروم شوند. ضمن این که رئال هم در این دو سال با شکست برابر بایرن و بروسیا دورتموند، بار دیگر ناکام ماند. اما با حضور کارلو آنچلوتی روی نیمکت رئال، آنها سرانجام به رویای‌شان برای فتح لا دسیما رسیدند و با پیروزی دراماتیک مقابل اتلتیکو مادرید در لیسبون، پس از 12 سال بار دیگر قهرمانی در اروپا را جشن گرفتند. اما در حالی که به نظر می‌رسید رئالی‌ها بار دیگر در حال ساختن یک دوران ویژه هستند، این بارسا بود که در فصل 15 ـ 2014، یک سه‌گانه دیگر را به کلکسیون افتخاراتش اضافه کرد و برتری‌اش را در عصر مسی نشان داد. از وقتی ستاره آرژانتینی اولین بازی‌اش را برای بارسا در سال 2004 انجام داد، آنها در قهرمانی اروپا 4 ـ یک از رئال پیش افتادند و قهرمانی در چمپیونزلیگ حالا بیش از رئال، با نام بارسا گرفته خورده است.

منبع: سایت گل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها