فوتبال ایران، معدن استعدادهای ناب است. در تمام دوران، جوانان بااستعداد با اعتماد مربیان توانسته‌اند خود را به سطح اول فوتبال ایران و جهان معرفی کنند و بیشتر مربیان خارجی که با تیم‌های ملی فوتبال ایران در ادوار مختلف همکاری داشتند به وجود استعداد‌های ناب فوتبال در کشور ایران اتفاق‌نظر داشته‌اند.
کد خبر: ۸۳۳۶۹۵
کی‌روش، استاد اعتماد به جوانان در‌تیم ملی

مربیانی که در زمان فعالیت خود شجاعت استفاده از بازیکنان جوان را داشتند در ایران تعدادشان کم نبوده است و بدون توجه به عواقب این کار، بازیکنان زیادی به فوتبال ایران معرفی کرده‌اند. آخرین نمونه این ریسک مربوط به مجید جلالی است. در ترکیب تیم سایپا، مهدی ترابی را به فوتبال ایران معرفی کرد که بلافاصله کی‌روش با دقت نظر در عملکرد این بازیکن او را به اردوی تیم ملی فرا خواند.

کارلوس کی‌روش پس از درخشش جوانان در جام ملت‌های آسیا تصمیم گرفت در مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه با میدان دادن به جوانان آینده‌دار فوتبال ایران در مسابقات حاضر شود. مربی چیره دست پرتغالی که سابقه درخشانی در زمینه کار با بازیکنان جوان و آینده‌دار دارد برای دو دیدار تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی جام‌جهانی با گوام و هندوستان اسامی 23 بازیکن را اعلام کرد که در میان این تعداد بازیکن دعوت شده نزدیک به 15 بازیکن جوان و آینده‌دار قرار دارد که به اردوی تیم ملی دعوت شده‌اند تا در کنار بازیکنانی مانند اشکان دژاگه، سیدجلال حسینی و پژمان منتظری تجربه بازی‌های بین‌المللی را کسب کنند.

زمانی که به فهرست بازیکنان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم سرمربی تیم فوتبال ایران با یک نگاه بلندمدت در تمام خطوط، بازیکنان بااستعداد فوتبال ایران را به تیم ملی فراخوانده است، علیرضا بیرانوند و محمدرضا اخباری جایگزین دانیال داوری و رحمان احمدی شده‌اند که این روزها در کنار علیرضا حقیقی، وظیفه نگهبانی از دروازه تیم ملی را به عهده دارند.‌ اعتماد کی‌روش به جوانان فوتبال ایران به خط دروازه ختم نمی‌شود و وقتی به اسامی بازیکنان خط دفاعی تیم ملی نگاه می‌کنیم به مرتضی پورعلی گنجی، وریا غفوری، محمدحسین کنعانی، میلاد محمدی، رامین رضائیان و مهرداد قنبری برمی‌خوریم که این نفرات می‌توانند با اعتماد کی‌روش در تیم ملی، سالیان سال بازی کنند.

کی‌روش پرتغالی که در دو مقطع زمانی طی سال‌های 2002 تا 2003 و 2004 تا 2008 سابقه همکاری با الکس فرگوسن در منچستریونایتد را دارد، بخوبی با پرورش بازیکنان در ترکیب تیم‌های بزرگ آشناست و هیچ ترسی بابت میدان دادن به بازیکنانی مانند سردار آزمون و مرتضی پورعلی گنجی ندارد. اعتماد به نفسی که کی‌روش به این دو بازیکن تزریق کرد، باعث شد این نفرات در رقابت‌های بزرگی همچون جام ملت‌ها به عنوان یک ستاره خود را به فوتبال آسیا معرفی کنند. اوج کار زمانی است که در حضور انبوه بازیکنان نامدار فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا مرتضی پورعلی گنجی، جوان آینده‌دار فوتبال کشورمان تنها نماینده ایران در ترکیب تیم منتخب جام ملت‌های آسیا قرار می‌گیرد.

دغدغه‌های شیرین کی‌روش برای استفاده از این جوانان با انگیزه که در دیدار گوام بازی خوبی هم به نمایش گذاشتند به فاز هجومی در خط هافبک و حمله هم ارتباط پیدا می‌کند. سعید عزت‌اللهی، کاوه رضایی به جای علیرضا جهانبخش، سردار آزمون، مهدی طارمی، امید عالیشاه، وحید امیری و مهدی ترابی نفراتی بودند که در آخرین فهرست بازیکنان دعوت شده از سوی کی‌روش به چشم می‌خورد و حضور این تعداد بازیکن جوان نشان‌دهنده پرورش نسل جدیدی از فوتبال ناب ایرانی در فاز تهاجمی است که می‌توانند با دانش و تمرینات کارلوس کی‌روش به علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی و کریم باقری‌های نسل گذشته تبدیل شوند، اما تبدیل شدن این استعداد‌های ناب به یک ستاره پرفروغ در سطح ملی مستلزم داشتن یک برنامه بلندمدت، کمپ‌های تمرینی مناسب، دیدارهای تدارکاتی با تیم مطرح دنیا و انتخاب تیم باشگاهی ایده‌آل بوده و کارلوس کی‌روش به تنهایی قادر به انجام این کار بسیار بزرگ نیست.

فدراسیون فوتبال ایران جدا از روزمرگی که دچار آن شده نیاز دارد با تعامل بیشتر با وزارت ورزش و جوانان زمینه رشد و پیشرفت این جوانان را فراهم کند تا مانند کره و ژاپن به عنوان یکی از تیم‌های ثابت آسیا در جام جهانی باشیم.

ابوذر مارکلایی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها