«رافا» و معمای بزرگ توازن

بنیتس با مثلث BBC چه خواهد‌کرد؟

در تابستان 1996 فابیو کاپلو، سرمربی وقت رئال مادرید، 25 بازیکن تیمش را برای تور پیش فصل به کوهستان‌های سوئیس برد؛ جایی که ستاره‌های رئال تمریناتی شبیه تمرینات نظامی پشت سر گذاشتند.
کد خبر: ۸۳۲۶۸۲
بنیتس با مثلث BBC چه خواهد‌کرد؟

در طول آن سه هفته، رئال تنها دو دیدار دوستانه با تیم‌های غیرحرفه‌ای محلی انجام داد. بسیاری از بازیکنان از این برنامه خسته‌کننده، اظهار ناراحتی کردند؛ اما هیچ‌یک از آنها دچار مصدومیت نشدند و تیم در بهترین شرایط آمادگی، فصل را آغاز کرد. رئال در آن فصل قهرمان لالیگا، اما کاپلو در پایان فصل اخراج شد.

19 سال بعد، خیلی چیزها تغییر کرده و اشتهای باشگاه‌های فوتبال برای کسب درآمد بیشتر به اندازه‌ای زیاد شده که باشگاهی در اندازه‌های رئال نمی‌تواند سه هفته تمام را در یک کوهستان دور افتاده، مخفی شود.

رئال در مدتی به اندازه اردوی 21 روزه سوئیس در تابستان 1996، در تابستان 2015 بین مادرید، ملبورن، شانگهای، مونیخ، مادرید، اسلو و مادرید سفر کردند؛ سفرهایی که شامل تغییرات قابل توجه در آب و هوا و ساعت محلی و همچنین برگزاری هشت دیدار دوستانه با تیم‌های متوسط و قدرتمند از جمله بایرن مونیخ منچسترسیتی و دو باشگاه میلانی بود.

چنین سبک آماده‌سازی‌هایی برای پیش فصل، خطر مصدومیت‌ها را افزایش می‌دهد، باعث کند شدن سازگاری بازیکنان جدید می‌شود و همچنین بازیکنان دیرتر با متدهای مربی جدید هماهنگ می‌شوند. تنها مسأله‌ای که می‌تواند کمی باعث تسلی شود این است که همه باشگاه‌های بزرگ چنین تورهای پیش فصل دشواری را پشت‌سر می‌گذارند و شرایط برای آنها هم مشابه است.

اما رئال فصل را با چند دیدار نسبتا آسان آغاز کرده و این می‌تواند آماده‌سازی واقعی برای آنها، پیش از اولین دیدار دشوار فصل مقابل اتلتیک بیلبائو در هفته پنجم باشد. بعد از بازی مقابل اسپورتینگ خیخون و بتیس، رئال باید با اسپانیول و گرانادا روبه رو شود و این فرصت لازم برای رافا بنیتس را فراهم خواهد کرد تا به اهداف مورد نظرش برسد.

رئال فصل را با چند دیدار نسبتا آسان آغاز کرده و این می‌تواند آماده‌سازی واقعی برای آنها پیش از اولین دیدار دشوار فصل مقابل اتلتیک بیلبائو در هفته پنجم باشد

او از زمان انتخاب به عنوان سرمربی جدید رئال، مدام از کلمه توازن در توصیف مولفه مورد نیاز تیمش برای رسیدن به قهرمانی استفاده کرده است و رسیدن به این توازن با توجه به حضور کریس رونالدو، گرت بیل و کریم بنزما در ترکیب رئال، بزرگ ترین چالش بنیتس در این فصل خواهد بود.

بحث در مورد بهتر بودن BBC رئال (بنزما، بیل وکریس رونالدو) یا MSN بارسا (مسی، سوارز و نیمار)، به تعداد گل‌هایی که آنها به ثمر می‌رسانند یا موقعیت‌هایی که روی دروازه حریفان ایجاد می‌کنند، محدود نیست؛ بلکه به این برمی‌گردد که کدامیک به شیوه متوازن‌تری بازی می‌کند و تیم‌شان را به پیروزی‌های بیشتری می‌رسانند.

مانند بسیاری از بازیکنان هجومی، بنزما، رونالدو و بیل، فاقد انضباط تاکتیکی لازم برای عمل کردن به وظایف دفاعی‌شان در سراسر 90 دقیقه هستند. غریزه هجومی‌شان باعث می‌شود در زمان دفاع در موقعیت مناسب قرار نداشته باشند و این بازیکنان دیگرتیم را مجبور می‌کند برای جبران بی‌انضباطی آنها، دوندگی بیشتری داشته باشند.

کارلو آنچلوتی، مربی قبلی رئال مادرید برای برطرف کردن این مشکل، تصمیم به استفاده از سیستم 3 ـ 3 ـ 4 گرفت. استفاده از دفاع 3 نفره به حفظ توازن تیم کمک می‌کرد و این باعث شد تونی کروس، لوکا مودریچ، ایسکو و خامس رودریگز (بستگی به این که کدام یک بازی کنند) بیش از هر زمان دیگری در دوران حرفه‌ای‌شان در طول فصل دوندگی داشته باشند.

موفقیت چنین شیوه‌ای به این بستگی دارد که هافبک‌های اصلی تیم بتوانند در تمام طول فصل آمادگی‌شان را حفظ کنند و مصدوم هم نشوند؛ در حالی که می‌مودریچ و خامس در طول فصل دچار آسیب دیدگی شدند و کروس و ایسکو هم فصل را با خستگی مفرط به پایان رساندند.

اما به نظر می‌رسد بنیتس آرایش 1 ـ 3 ـ 2 ـ 4 را به عنوان سیستم پایه تیمش انتخاب کرده است که می‌تواند از نظر دفاعی خطرناک‌تر باشد. در این سیستم، وقتی مهاجمان توپ را از دست می‌دهند، تنها دو هافبک دفاعی در مقابل خط دفاع قرار دارد؛ بنابراین نظم تاکتیکی بازیکنی که پشت سر تک مهاجم بازی می‌کند، خامس یا ایسکو، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

از نظر دفاعی، این سیستم در شرایطی بهترین بازده را دارد که خطوط سه‌گانه تیم نزدیک به هم بازی کند و زمین را برای حریف کوچک کنند و مثلث BBC با پرس کردن مدافعان حریف، مانع ارسال توپ‌های بلند به فضای بین مدافعان و دروازه‌بان خودی شوند. ریسک این شیوه هم به نظر بسیار بالاست.

البته رئال با داشتن رونالدو، بیل و بنزما در ترکیب اصلی، حتی با یک خط میانی متوسط هم می‌تواند براحتی مقابل بسیاری از تیم‌های لالیگا و چمپیونزلیگ به قهرمانی برسد. در صورت آماده بودن هافبک‌ها، آنها می‌توانند روند فوق‌العاده‌ای مانند آنچه در پاییز سال گذشته از رئال شاهد بودیم را پشت سر بگذارند.

با این وجود، اگر به دیدارهای کلیدی که به ازدست رفتن هر سه جام فصل قبل برای رئال منجر شد، نگاه کنیم مشخص می‌شود چه اندازه عدم توازنی که مثلث BBC ایجاد می‌کنند، با نزدیک شدن به پایان فصل واضح تر می‌شود. رئال بیشترین ضربه را مقابل تیم‌هایی خورد که فضا را از آنها گرفت، هافبک‌های آنها را از جریان بازی خارج کرد و از کاهش سطح انرژی این تیم و افزایش بی نظمی تاکتیکی آنها بهره برد.

این داستان در دیدار برگشت مرحله نیمه‌نهایی چمپیونزلیگ مقابل یوونتوس و اتلتیکو مادرید، چه در لالیگا و چه در چمپیونزلیگ تکرار شد. حتی شکست مقابل بارسا در ماه مارس هم از الگوی مشابهی پیروی می‌کرد. وقتی مهاجمان وظایف تاکتیکی‌شان را اجرا می‌کنند و هافبک‌ها آماده هستند، رئال بهترین عملکرد را دارد؛ اما در بسیاری از این دیدارها، رئال بعد از دقیقه 60 تیم دیگری می‌شد. خستگی مهاجمان، سازماندهی تیم را از بین می‌برد و تیمی که مثلث BBC را در اختیار داشت، کمتر شانس گلزنی پیدا می‌کرد.

بنیتس می‌تواند در نیم فصل دوم یکی از این سه ستاره را از ترکیب اصلی خارج کند و از سیستم چرخشی معروفش بهره بگیرد؛ هرچند در باشگاهی مانند رئال، این کار شاید تنها در دیدار مقابل تیم‌های کوچک‌تر قابل توجیه باشد. مدیران رئال انتظار دارند مثلث هجومی‌شان در دیدارهای مهم از ابتدا به میدان بروند؛ در دیدارهایی که آن عدم توازن بیش از پیش به چشم می‌آید.

آنچلوتی ناتوان از برطرف کردن این معضل، در نهایت در پایان فصل گذشته کارش را از دست داد؛ حال باید دید بنیتس چه ترفندی برای مقابله با مثلث ترسناک BBC که علاوه بر رقبا برای مربیان رئال هم به کابوس تبدیل شده، چه خواهد کرد.

منبع:ESPN

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها