بعد از ورود به تیم ملی در 17 سالگی، تاکنون بارها نام محمدصمد نیکخواه‌بهرامی در بسکتبال ایران تکرار شده که پیشنیه آن به 15 سال رسیده است. در همه این سال‌ها، نیکخواه بهرامی به گفته خودش ـ که بارها این جمله را تکرار کرده ـ مانند یک سرباز برای تیم ملی بسکتبال در رقابت‌های مختلف جنگیده است.
کد خبر: ۸۲۷۵۳۷
کناره‌گیری تدریجی یک کاپیتان

کاپیتان تیم ملی بسکتبال چند بار خارج از مرزهای ایران و در باشگاه‌های فرانسه و چین نیز به میدان رفت که بازی‌هایش در چین در فصل جاری رقابت‌های باشگاهی ادامه می‌یابد و کاپیتان را بعد از تابستان امسال دوباره باید در لیگ چین دید.

همراهی تیم پتروشیمی بندر امام در بازی‌های فصل گذشته لیگ ایران و حضور در کمپ دالاس در آمریکا، کاپیتان را در صدر اخبار بازیکنان بسکتبال ایران قرار داد. او سپس تیم ملی بسکتبال را در رقابت‌های اطلس چین با سرمربی آلمانی همراهی کرد و اکنون خبر مصدومیت کاپیتان و از دست دادن اردوهای آماده‌سازی تیم ملی در آلمان و چین‌تایپه بار دیگر کاپیتان را به چهره خبرساز تیم ملی تبدیل کرده است.

دعوا و آشتی با کامرانی

کاپیتان صمد در پی اظهارات مهدی کامرانی به قهرمانی‌های تیم مهرام، باشگاهی که هر دو نفر در آنجا قهرمانی‌های زیادی در ایران و آسیا به دست آوردند، واکنش شدیدی نشان داد. مهدی از وجود دست‌های پشت پرده در قهرمانی‌های مهرام پرده برداشت. به دنبال این واکنش‌ها، برخی واسطه شدند بین کاپیتان با یکی دیگر از چهره‌های پرافتخار بسکتبال و متعلق به نسل طلایی را جوش بدهند زیرا ادامه این وضعیت می‌توانست به ضرر تیم ملی بسکتبال تمام شود. محمود مشحون، رئیس فدراسیون در گفت‌وگو با رسانه‌ها از تشکیل جلسه با این بازیکنان خبر داد و اعلام کرد، مشکل مهدی و صمد برطرف شده و کاپیتان نیز در یکی از صحبت‌هایش گفت، خودش با مهدی حرف زده و کدورت‌ها را برطرف کرده است.

بازی در دالاس

فصل گذشته برای صمد نیکخواه بهرامی با نایب‌قهرمانی در لیگ ملی و مقام سوم در رقابت‌های لیگ حرفه‌ای به پایان رسید. او اصلا تصور نمی‌کرد، تیم بزرگ پتروشیمی بندر امام نتواند قهرمانی در هر دو جام یا دست‌کم یک جام را از آن خود کند. بعد از این رقابت‌ها از باشگاه دالاس ماوریکز برای کاپیتان تیم ملی بسکتبال دعوتنامه رسید. صمد همزمان با حضور در کمپ دالاس، پیروزی مشحون در انتخابات بسکتبال را تحت‌الشعاع خود قرار داد، زیرا طی سه روز تمرین این بازیکن در اردوی تیم قهرمان 2011NBA همه سراغ کاپیتان تیم ملی را در ایالات متحده می‌گرفتند. او در پایان این کمپ، آرزو کرد کاش جوان‌تر بود و فرصت بیشتری برای پیوستن به تیم‌های NBA پیدا می‌کرد.

یک بازیکن با 2 تیم

کاپیتان تیم ملی بسکتبال با پشت‌سر گذاشتن بازی‌های باشگاهی در جنوب ایران و سپری کردن کمپ دالاس، به فکر قراردادش برای فصل جدید افتاد و دوباره چین را برای بازی‌های باشگاهی برگزید. نیکخواه بهرامی در مقایسه لیگ ایران با لیگ چین، همیشه لیگ چینی‌ها را تحسین کرده که همه کارهایش براساس نظم و ترتیب است و کیفیت بالاتری به نسبت بازی‌های ایران دارد. او با تیم قرارداد بست، اما قوانین لیگ ایران اجازه می‌دهد بازیکنان در پایان قرارداد خود در لیگ‌های خارجی، تیم‌های ایرانی را همراهی کنند. از این رو کاپیتان صمد برای بازی در ایران تیم دانشگاه آزاد را انتخاب کرد. او اواخر امسال پس از بازگشت از لیگ چین، در لیگ ایران با پیراهن تیم دانشگاه آزاد به میدان می‌رود.

کناره‌گیری از تیم ملی

اظهارات کاپیتان صمد در حضور مشحون، این تصور را به وجود آورده بود که او دیگر نمی‌خواهد به تیم ملی بسکتبال بازگردد، اما سیاست شفاف کاپیتان در این ارتباط و شرکت در تمرینات ابتدایی تیم ملی همچنین حضور با تیم ملی در رقابت‌های اطلس چین، همه پیشداوری‌ها را درباره صمد از بین برد. با وجود این، نیکخواه بهرامی در گفت‌وگو با مشحون اعلام کرد، به دلیل مشکلات شخصی و سفر خانوادگی‌اش همزمان با اردوهای تیم ملی نمی‌تواند تمام وقت این تیم را همراهی کند.

مشحون همان موقع اعلام کرد، صمد مسائلی بسیار منطقی و اصولی را مطرح کرده و اصرار دارد در جام ملت‌ها همراه تیم ملی نباشد. وی خواست بازیکنان جوان دیگری جای او را پر کنند، اما هر بازیکنی جای خود را در تیم دارد. صمد بعد از نشست‌هایی که با مشحون داشت، هرگز نگفت نمی‌خواهد تیم ملی را همراهی نکند. با وجود این، اتفاقات اخیر شائبه‌های زیادی برای غیبت کاپیتان در جام ملت‌ها به وجود آورده است.

واکنش بائرمن به غیبت کاپیتان

تیم ملی بسکتبال در رقابت‌های جام اطلس چین بدون آمادگی شرکت کرد و دو بار به تیم دوم میزبان باخت. در همان رقابت‌ها و در بازی با ایتالیا بود که درک بائرمن، سرمربی آلمانی تیم ملی بسکتبال صمد نیکخواه بهرامی و حامد حدادی را از فهرست 12 بازیکن تیم ملی کنار گذاشت. با این حال تیم ملی بر تیمی از ایتالیا پیروز شد. بائرمن در پایان بازی اعلام کرد، قرار نیست همیشه از ستاره‌ها استفاده کند. او این را هم گفت که بازیکنان ملی‌پوش باید بازی کردن بدون صمد و حامد را هم یاد بگیرند. بائرمن از فرصت چند روزه مشحون به کاپیتان صمد برای تصمیم نهایی این بازیکن که در تیم ملی بماند یا نه، خبر داشت؛ حتی با حضور کاپیتان و مهدی کامرانی و حامد حدادی جلسه‌ای تشکیل داد و پیش از شروع تمرینات تیم ملی با بزرگ‌ترهای تیم صحبت کرد. بائرمن بعد از رقابت‌های جام اطلس، چند بار دیگر از غیبت بازیکنان بزرگ حرف زد و اعلام کرد، در موقعیت‌های مختلف پشتوانه دارد، اما درباره حامد حدادی همیشه جانب احتیاط را رعایت کرده است. او این را گفت که شرایط حدادی در تیم ملی با نفرات دیگر متفاوت است.

نه آلمان، نه چین‌تایپه

صمد نیکخواه بهرامی با از سرگیری تمرینات تیم ملی بسکتبال در تهران در اردو غایب بود که بعدها اعلام شد، به خاطر آسیب‌دیدگی نمی‌تواند در تمرینات حضور پیدا کند. دوشنبه وقتی اسامی نفرات تیم ملی برای اردوی آلمان و سپس چین‌تایپه اعلام شد، باز هم نام کاپیتان در میان نبود، اما خبرگزاری‌ها اعلام کردند، صمد نیکخواه بهرامی به خاطر آسیب‌دیدگی جزئی قسمت کتف، هر دو اردوی آماده‌سازی را از دست داده است. رقابت‌های ویلیام جونز در چین‌تایپه بعد از اردوی آلمان آغاز می‌شود و تیم ملی از آلمان به ایران بازمی‌گردد و سپس روانه چین‌تایپه می‌شود. بین بازی‌های ویلیام جونز تا رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در چین نیز فقط 10 روز فرصت باقی است. آیا بائرمن قید 20 روز همراهی نکردن کاپیتان را با تیم ملی می‌زند و او را مستقیم با خود به جام ملت‌ها می‌برد؟ پرسشی که اهالی بسکتبال در پایان دو مرحله اردو و بازی‌های بین‌المللی تیم ملی بسکتبال در پی پاسخ آن هستند؟

در انتظار بازگشت

هر چند وجود دو بافت متفاوت جوانی و تجربه در ترکیب تیم ملی بسکتبال توام با مخالفت‌های پنهان برخی اطرافیان فدراسیون بسکتبال در کنار مصدومیتی که می‌گویند کاپیتان با آن مواجه است یا ابراز کناره‌گیری صمد از قبل، بازگشت کاپیتان را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد، اما طرفداران نیکخواه بهرامی همچنان بازگشت او را به تیم ملی بسکتبال انتظار می‌کشند.

آیا کاپیتان با شرایط تازه‌ای که درک بائرمن در روزهای آینده در تیم ملی ایجاد می‌کند، می‌تواند دوباره به بازیکنان دیگر بپیوندد و طی 10 روز تمرینات گروهی را تا آغاز جام ملت‌های آسیا دنبال کند؟

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها